Vi bor i ett nybyggt hus sedan fyra år tillbaks och trivs inte så bra med tomten. Vi valde inte en sån bra tomt är mycket insyn och alla barnen är på vår tomt jämt eftersom den ligger mitt i allt. Det är en lugn gata dock med bara nybyggda hus en riktig barngata. Vi umgås inte så mycket med grannarna och föredrar att vara lite mer själva. Barnen å andra sidan lekar för fullt med de andra barnen. Har en dotter som är 9 och sonen är 10 ska fylla 11. Nu har vi planer att bygga nytt igen och har hittat en annan tomt och den ligger nära till allt MEN den ligger vid en stor väg eller ja det är en bit från vägen med lite träd mellan dock låter det en hel del. Saken är den att den tomten har prickad mark och vi kan bara ställa huset på ett sätt i princip och omgivningen är väl inte finaste. Baksidan skulle bli mot vägen och på ena sidan skulle det bli mot baksidan av en affär. Där vi bor nu har vi skog i närheten och skoterled men vi är ju inte så mycket för skogen och går aldrig dit haha. Vid denna tomt finns det heller inga barn på samma sätt som den vi har nu men det är nära till dit vi bor nu och barnen kan cykla dit och så finns en lekpark i närheten. Solen är det lite sisådär med oxå men där vi bor nu ligger solen på hela tiden och det blir hemskt varmt. Med detta hus skulle vi få planlösningen precis som vi vill med alla finesser samt ett stort garage med loft som vi inte har nu. Dottern är ledsen och vill inte flytta men sonen är mer optimistisk. Hur skulle ni ha gjort? Läget är ju bra med närhet till allt men sen har vi vägen dock som låter fast å andra sidan har vi bott mittemot där förut ännu närmre vägen och då tänkte vi inte på det. Bifogar bild på bägge tomterna! Vi bor på transtråket nu.
 
  • Satellitbild på Södra Nyvallsvägen med markerade tomter nära en stor väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Satellitbild över bostadsområde med markerade tomter och hus vid Transtråket 45, Gävle.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Om tre år slutar dina barn att leka så mycket och blir det lugnare för er.
Håll ut lite till och flytta inte än, ni kanske hittar en bättre tomt under tiden med
 
  • Gilla
l3ff3 och 15 till
  • Laddar…
Jag vet men saken är ju den att vi vet inte vad vårt nuvarande hus kommer att vara värt då med bostadsmarknaden och allt. Är den som kommer betald handpenningen och allt och nu med coronavirus känner man lite smått stress.
 
  • Gilla
Olle81 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vänta några år med nytt hus, så att barnen får "leka klart". Sätt upp täta häckar som insynskydd på några ställen för att skapa avskildhet. När barnen börjar gymnasiet är de borta mycket, då är det läge att fixa ett boende för framtiden, där barnen först är på väg att flytta ut, sedan är välkomna som gäster.

Vi hade er situation när våra barn är i den åldern, och var på väg att bygga nytt för att slippa "krigen". Men nu är våra barn på väg hemifrån, de jobbigaste grannarna har flyttat eller dött, och vårt boende är snart anpassat för att vara två äldre personer som tar emot 1-10 gäster för övernattning då och då.
 
  • Gilla
MichaelTh och 4 till
  • Laddar…
Vi trivs inte så jättebra där vi bor nu tyvärr ingen bra kontakt med grannarna eller vi har glidit isär väldigt mycket insyn från alla håll och kanter och varmt så in i norden samt att de har placerat ett boende för psykiskt sjuka mitt emot vår ena sida där vi har vårt spabad. Barnen kan givetvis cykla dit och leka och så och så har de ju lekparken i närheten. Vet att de inte kommer leka på gatan på samma sätt när de växer upp. Detta blir först om ett år då det ska byggas i lösvirke.
 
Skickar lite bilder på vårt hus och som ni ser är det insyn överallt plus att vårt hus ligger högt. Vi är inte nöjda med ett och ett halvt plan eftersom barnen är ju aldrig på övervåningen så vill tänkte bygga ett enplanshus med föräldradel. Bifogar planlösning på den. Vi kommer få det väldigt exklusivt och jag kommer att få bestämma alla detaljer där som jag inte har fått göra där. Nu har vi carport då kommer vi få garage med loft. Nu har vi fjärrvärme där blir det bergvärme. Nu har vi badrum med våtrumsmatta där blir det kaklat. Vi kommer även ha kamin där vilket vi inte har här. Huset kommer inte ligga så högt som nu utan mer i markplan. Sen som sagt alla smådetaljer kommer jag få bestämma själv det blir helt skräddarsytt hur vi vill ha det.
 
  • Digital skärmdump av ett enplanshus planlösning med markerade rum och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vita enplanshus i ett soligt bostadsområde med öppen insyn, omgiven av staket och med skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Om ni har tid så vänta på rätt tomt! Åk runt o leta lite kanske ni hittar en tomt i utkanten ni kan stycka av från jordbruksmark eller liknande
Vi har letat så oxå men det finns inget och där vi bor är populärt så kommer nog inte komma ut något på länge. Det är väl egentligen bara vägen här som stör. Annars har vi lekplatsen fem minuter bort och skolan fem minuter bort och en affär två minuter bort. Vi vill bara få lite mer lugn och ro och det får vi här. Tror inte vårt hus nu är värt lika mycket om några år och då kan vi inte bygga nytt istället. Ska till tomten ikväll och kan ta lite bilder eller filma
 
Låter lite som du redan bestämt dig. Men jag råder er nog att vänta på den perfekta tomten också. Du har hittar saker du inte gillar där du bor och vill därför flytta. Men du har redan nu innan tex hittat nackdelen med vägen och är det mycket trafik på den så kommer du störa dig på den.

Hade jag varit er så hade jag väntat med att bygga drömhuset tills ni hittar drömtomten.
 
  • Gilla
Appendix och 18 till
  • Laddar…
EvaMLin
En sak att tänka på är att nära en lite större väg blir allt utomhus mycket dammigare. Man kan behöva torka av varje dag om man är den typen som vill ha hyfsat dammfria bord och stolar.
 
Varför tror du inte ert hus är värt lika mycket om några år?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Försök skriva med lite kommatecken och styckesindelning, blir så mycket lättare att läsa då :)

Men som jag förstår det så är egentligen ingen av tomterna speciellt bra?

Den nuvarande är ni inte nöjda med på grund av stor påverkan av dels insyn samt även värmestrålning?
Den nya tomten ligger ut längs med en större väg och har i sig ingen mysig miljö? Den är inte heller i direkt närhet till barnens vänner som den nuvarande är?

Ni överväger alltså att flytta/bygga nytt för att kunna uppföra ett nytt hus som är bättre lämpat för er men samtidigt på en ytterligare sämre tomt?


Med det i bagaget så hade jag också avvaktat faktiskt. Nu känns det lite för impulsivt om ni frågar mig.

Argumenten till varför det nuvarande huset inte är något bra tycker jag halvt om halvt fallerar också.
Värmestrålningen kan till exempel dämpas genom att sätta upp värmereflekterande film på fönstrena.
Insynen löses ganska enkelt med hjälp av häckar/staket.
Att ni inte har någon kontakt med grannar är ganska vanligt förekommande, jag har till exempel ingen kontakt/umgås inte med våra grannar, mina svärföräldrar gör inte det, min far gör det inte.. och vem säger att det blir bättre där ni funderar på att bygga?
 
  • Gilla
Blåsalvia och 5 till
  • Laddar…
Jag tolkar mellan raderna att det är dålig stämning med grannarna dock, och med barn inblandat är det inte konstigt. Jag var i samma sits och flyttade fort därifrån...
 
  • Gilla
l3ff3
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Försök skriva med lite kommatecken och styckesindelning, blir så mycket lättare att läsa då :)

Men som jag förstår det så är egentligen ingen av tomterna speciellt bra?

Den nuvarande är ni inte nöjda med på grund av stor påverkan av dels insyn samt även värmestrålning?
Den nya tomten ligger ut längs med en större väg och har i sig ingen mysig miljö? Den är inte heller i direkt närhet till barnens vänner som den nuvarande är?

Ni överväger alltså att flytta/bygga nytt för att kunna uppföra ett nytt hus som är bättre lämpat för er men samtidigt på en ytterligare sämre tomt?


Med det i bagaget så hade jag också avvaktat faktiskt. Nu känns det lite för impulsivt om ni frågar mig.

Argumenten till varför det nuvarande huset inte är något bra tycker jag halvt om halvt fallerar också.
Värmestrålningen kan till exempel dämpas genom att sätta upp värmereflekterande film på fönstrena.
Insynen löses ganska enkelt med hjälp av häckar/staket.
Att ni inte har någon kontakt med grannar är ganska vanligt förekommande, jag har till exempel ingen kontakt/umgås inte med våra grannar, mina svärföräldrar gör inte det, min far gör det inte.. och vem säger att det blir bättre där ni funderar på att bygga?
Vi har satt häckar men eftersom huset ligger så högt kommer det ta lång tid innan de växer upp. Så är svårt. Haha måste tänka lite på hur jag skriver. Såg att det såg lite tokigt ut.

Jag studerar just nu till medicinsk sekreterare så jag måste verkligen öva på hur jag skriver Är så ivrig bara
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
E Enholm85 skrev:
Vi har satt häckar men eftersom huset ligger så högt kommer det ta lång tid innan de växer upp. Så är svårt. Haha måste tänka lite på hur jag skriver. Såg att det såg lite tokigt ut.

Jag studerar just nu till medicinsk sekreterare så jag måste verkligen öva på hur jag skriver Är så ivrig bara
Ingen fara! Jag sitter på fjärrundervisning i skrivande stund i kommunikation, så jag reagerade lite extra på grund av det :crysmile:

Men jag förstod av kompletterande inlägg som du lagt upp att det var fler faktorer som spelade in, till exempel nuvarande husets utformning.

Då är det ju fler faktorer som påverkar och det känns rent instinktivt som att ni redan bestämt er :)
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Jag tolkar mellan raderna att det är dålig stämning med grannarna dock, och med barn inblandat är det inte konstigt. Jag var i samma sits och flyttade fort därifrån...
Ja vi är väldigt olika grannarna. Vill ha mer lugn och ro. Alla har fyrhjulingar i vårt område nu och är skogsmänniskor med det är inte vi

Sen knackar det på barn stup i kvarten och de springer jämt på vår tomt för att den ligger mitt i smeten och det är alltid livat.

På denna tomt blir det inte så och jag tänker att barnen kommer inte leka såhär tids nog ändå.

Sen på vår tomt tycker jag väl stämningen är sisådär lite utfrysning och så till och med barnen har blivit lite drabbade. Men de märker det inte på samma sätt som vi vuxna gör.

Nu när vi ska flytta är det ingen som sagt vad tråkigt eller något de vill mest bara ha iväg oss och det gör inte mig så jättemycket för vi umgås inte så mycket ändå.

Vi snackar och så det gör vi men är mest bara löst snack. På denna tomt blir det nog tvärlugnt och bara en granne att ta hänsyn till då det är en hörntomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.