73 075 läst · 185 svar
73k läst
185 svar
Skumtvätta bilen - det nya poppis
Ja roterande borstar är lika illa men hej det är ju våra egna bilar och jag fuskar med tvättautomat med =)C Cider skrev:
Och jag tycker absolut en 75plussare skall vara igång, hejja dig som fixar och donar. Glöm inte dagliga promenader för att stärka muskler och hjärta. Bortifrån andra såklart.
Jag tycker det är kul att putsa med, ska ta en röd astra i helgen troligtvis, bästa färgen tycker jag.
Fyller en hink med vatten och lite Yes (eller mycket yes). Sedan låter jag högtrycken suga i sej blandningen genom sugslangen.
Brukar ha hett vatten i hinken och lite småljummet i högtrycken. Skummar litegrann men inte som på filmerna tidigare i tråden.
På slutet vrider jag av tvättmedlet och sprutar bara med rent vatten.
Brukar ha hett vatten i hinken och lite småljummet i högtrycken. Skummar litegrann men inte som på filmerna tidigare i tråden.
På slutet vrider jag av tvättmedlet och sprutar bara med rent vatten.
Nu är jag lat som inte orkar läsa igenom hela tråden.. men.Dracula skrev:Fler har börjat skumtvätta bilen, med en högtryckstvätt och ett munstycke fyllt med tvättmedel/vatten (Foam lance, eller på svenska Skumlans). Det finns massor av videos på internet om hur man ska blanda medlet, test av olika skumlanser, och hur man får till denna tjockt vispade "grädden" till skum.
Jag köpte nyligen Kräschers skumlans för 300kr, och ett "vanligt" högtryckstvättsschampo. Visserligen glömde jag blanda ut schampot med vatten i lansens behållare, och om detta var anledningen till att resultatet blev supervattnigt vet jag ej.
10 dagar senare fick jag hem en bättre modell av skumlans. Köpte också svindyrt extra skummande schampo, Sonax 200kr för en 750ml(?). Blandade upp efter alla konstens regler och det blev bättre, men inte som på youtube, Gjorde sen en ny blandning med nästan den dubbla schampomängden, resultatet blev ännu bättre, och enligt mig godkänt, eftersom man egentligen inte vill ha denna supertjocka grädde som sitter kvar, utan skummet ska på max 4-5 minuter, mestadels, ha runnit av bilen, och tagit med sig den ytliga smutsen.
Nörd som man är vill man ju ändå testa få denna supertjocka grädde. Hur fanken ska jag få till den? Jag har rätt nippel i min skumlans (nippel väljs efter hur många liter vatten per minut din trycktvätt kan leverera). Är det rätt schampo som nu återstår för mig att hitta? (jag har ett nytt skumschampo i bilen jag inte hunnit testa). Man pratar också om hårdhet på vattnet o dess löddereffekt, men i Sthlm har vi mig veterligen medelhårt vatten vilket ska ge ok förutsättningar.
(Det är sådan skum jag får till, klart godkänt. Men det ska gå att få fastare än så) : [media]
Trots att jag gjorde 3 försök på 10 dagar att tvätta bilen med skum, så blev bilen INTE ETT DUGG renare. Wow tänkte jag, vilken bluff! Min bil ser nytvättat ut från 2 meters avstånd, ljusbeige färg, men går man nära ser man denna tunna gråa hinna på lacken, och alla fingermärken kring bakluckan. Denna mycket ytliga hinna var alltså kvar efter 3 skumtvättar! (Skumtvätt med kallt vatten o sprutan, skummet droppade av självmant, efter gick jag med högtryck för att få bort alla skumrester o smuts)
Jag förstår att skumtvätt ska ses som Förtvätt, men jag upplever att inget händer. Lyckas ni bättre? Är nyckeln att ha lite varmare vatten i högtrycken? (Tyvärr har jag inget varmt vatten i garaget, och trycktvättarna i sig o även lacken gillar inte heller för varmt vatten, men ljummet går bra, beroende på utetemperatur)
Så mina frågor :
- Får ni något som helst resultat med bara skumtvätt utan att vidröra lacken med svamp?
- Är val av skumschampo avgörande för tjock skum? (man skiljer på vanligt bilschampo o extra löddrande schampo "skumschampo")
- När ni efter förtvätten ska tvätta bilen, och detta ev. med svamp, hur gör ni då? Sprutar på vanligt vaxschampo med högtrycken(på samma sätt som förtvätten), för att få hyfsat lödder, och sen gå på med svampen o ev. ljummet vatten i en hink? Eller fyller ni en hink med ljummet vatten o vaxshampo i den o tvättar "old school" ?
Det som är på modet är contactfree cleaning.
Se carcleaning guru bla på youtube.
Det du bör göra för ett bra resultat:
1. Avfetta bilen med kallavfettning, vänta 10 minuter - rikligt med avfettning
2. Spraya bilen med flygrost-tabort - vänta 5 minuter
3. Spola av bilen med högtryckstvätt - låt rinna av lite
4. Spraya bilen med skum-lans - låt verka i 5 min
5. Spola med högtryckstvätt
6. Schamponera bilen med fiberhanske
7. Spola med högtryckstvätt
8. Torka torr bilen med fiberduk för ändamålet
Foam-lance är framför allt ett steg för att undvika tvättrepor, och att göra rent djupt.
Inte ersätta föregående steg.
// Allt gott
Jonas
Men alla dom sakerna kommer ju från vägen från början, jag återlämnar bara det jag fått med mig hem.W Witt skrev:
Aldrig rikligt med kallavfettning på en bil, bara sparsamt där det behövs.J JonasElander skrev:Nu är jag lat som inte orkar läsa igenom hela tråden.. men.
Det som är på modet är contactfree cleaning.
Se carcleaning guru bla på youtube.
Det du bör göra för ett bra resultat:
1. Avfetta bilen med kallavfettning, vänta 10 minuter - rikligt med avfettning
2. Spraya bilen med flygrost-tabort - vänta 5 minuter
3. Spola av bilen med högtryckstvätt - låt rinna av lite
4. Spraya bilen med skum-lans - låt verka i 5 min
5. Spola med högtryckstvätt
6. Schamponera bilen med fiberhanske
7. Spola med högtryckstvätt
8. Torka torr bilen med fiberduk för ändamålet
Foam-lance är framför allt ett steg för att undvika tvättrepor, och att göra rent djupt.
Inte ersätta föregående steg.
// Allt gott
Jonas
Kallavfettningen förstör både rostskydd, gummi och även vissa plaster. Googla tex Audi och spruckna bakljus.
Spruta kallavfettning på ett torkarblad och vänta en stund ska ni få se.
Brukar göra så när jag snabbtvättar bilen. Lägger på kallavfettningen och den får ligga på den tid det tar att få i alkaliska i flaskan till foam lansen och sen öser jag på det över. Funkar riktigt bra.Isakare skrev:
Lägger du på nytt lackskydd efter yestvätten? Jag brukar använda yes i nödfall innan en polering för att den även tar bort klent skydd som ligger på lacken.B bryggstun skrev:Fyller en hink med vatten och lite Yes (eller mycket yes). Sedan låter jag högtrycken suga i sej blandningen genom sugslangen.
Brukar ha hett vatten i hinken och lite småljummet i högtrycken. Skummar litegrann men inte som på filmerna tidigare i tråden.
På slutet vrider jag av tvättmedlet och sprutar bara med rent vatten.
Regeln är. Aldrig upp över rutorna för då rinner det ner i dörrarna. Och aldrig på lyktor såklart, speciellt inte vag =) Lätt dimma över asfalt typ.Isakare skrev:
Lämnar in bilen på manuell biltvätt, utvändigt och invändigt. 40 min senare kliniskt rent invändigt, glänsande rent utvändigt. Betalar 250 kr i kassan, bilen är som ny
Problemfri tvätt till säkert längre kostnad än alla specialare som beskrivs här, resultatet i paritet med dom bästa råden, glöm inte att det även ingår total rengöring invändigt
Problemfri tvätt till säkert längre kostnad än alla specialare som beskrivs här, resultatet i paritet med dom bästa råden, glöm inte att det även ingår total rengöring invändigt
Redigerat:
Och hur är arbetsvillkoren på det stället.... 250kr täcker inte lönen för en svensk firmas arbetskraft.John Smith skrev:Lämnar in bilen på manuell biltvätt, utvändigt och invändigt. 40 min senare kliniskt rent invändigt, glänsande rent utvändigt. Betalar 250 kr i kassan, bilen är som ny
Problemfri tvätt till säkert längre kostnad än alla specialare som beskrivs här, resultatet i paritet med dom bästa råden, glöm inte att det även ingår total rengöring invändigt
Du främjar svartjobb eller trafficking.
Jag köpte en dunk kallavfettning på Biltema men är besviken på att den inte klarade av de svarta prickarna på min vita bil.
Finns det bättre kallavfettning tro?
Finns det bättre kallavfettning tro?
Elektroniktokig
· Hallsberg
· 26 inlägg
Den här kör jag med, det är den bästa avfettning jag använt hittills: https://pingens.se/produkt/degreaser-pro-5l/N New_options skrev:
//Niklas
Hej,Dracula skrev:Fler har börjat skumtvätta bilen, med en högtryckstvätt och ett munstycke fyllt med tvättmedel/vatten (Foam lance, eller på svenska Skumlans). Det finns massor av videos på internet om hur man ska blanda medlet, test av olika skumlanser, och hur man får till denna tjockt vispade "grädden" till skum.
Jag köpte nyligen Kräschers skumlans för 300kr, och ett "vanligt" högtryckstvättsschampo. Visserligen glömde jag blanda ut schampot med vatten i lansens behållare, och om detta var anledningen till att resultatet blev supervattnigt vet jag ej.
10 dagar senare fick jag hem en bättre modell av skumlans. Köpte också svindyrt extra skummande schampo, Sonax 200kr för en 750ml(?). Blandade upp efter alla konstens regler och det blev bättre, men inte som på youtube, Gjorde sen en ny blandning med nästan den dubbla schampomängden, resultatet blev ännu bättre, och enligt mig godkänt, eftersom man egentligen inte vill ha denna supertjocka grädde som sitter kvar, utan skummet ska på max 4-5 minuter, mestadels, ha runnit av bilen, och tagit med sig den ytliga smutsen.
Nörd som man är vill man ju ändå testa få denna supertjocka grädde. Hur fanken ska jag få till den? Jag har rätt nippel i min skumlans (nippel väljs efter hur många liter vatten per minut din trycktvätt kan leverera). Är det rätt schampo som nu återstår för mig att hitta? (jag har ett nytt skumschampo i bilen jag inte hunnit testa). Man pratar också om hårdhet på vattnet o dess löddereffekt, men i Sthlm har vi mig veterligen medelhårt vatten vilket ska ge ok förutsättningar.
(Det är sådan skum jag får till, klart godkänt. Men det ska gå att få fastare än så) : [media]
Trots att jag gjorde 3 försök på 10 dagar att tvätta bilen med skum, så blev bilen INTE ETT DUGG renare. Wow tänkte jag, vilken bluff! Min bil ser nytvättat ut från 2 meters avstånd, ljusbeige färg, men går man nära ser man denna tunna gråa hinna på lacken, och alla fingermärken kring bakluckan. Denna mycket ytliga hinna var alltså kvar efter 3 skumtvättar! (Skumtvätt med kallt vatten o sprutan, skummet droppade av självmant, efter gick jag med högtryck för att få bort alla skumrester o smuts)
Jag förstår att skumtvätt ska ses som Förtvätt, men jag upplever att inget händer. Lyckas ni bättre? Är nyckeln att ha lite varmare vatten i högtrycken? (Tyvärr har jag inget varmt vatten i garaget, och trycktvättarna i sig o även lacken gillar inte heller för varmt vatten, men ljummet går bra, beroende på utetemperatur)
Så mina frågor :
- Får ni något som helst resultat med bara skumtvätt utan att vidröra lacken med svamp?
- Är val av skumschampo avgörande för tjock skum? (man skiljer på vanligt bilschampo o extra löddrande schampo "skumschampo")
- När ni efter förtvätten ska tvätta bilen, och detta ev. med svamp, hur gör ni då? Sprutar på vanligt vaxschampo med högtrycken(på samma sätt som förtvätten), för att få hyfsat lödder, och sen gå på med svampen o ev. ljummet vatten i en hink? Eller fyller ni en hink med ljummet vatten o vaxshampo i den o tvättar "old school" ?
Visst är det trist att man 2020 fortfarande måste tvätta bilen. Visst borde det väl finnas något nanomedel som man lägger på när bilen är ny och som gör att smutsen inte fastnar på lacken?! Var har alla ingenjörer tagit vägen?
De senaste 3 bilarna har jag kört med Chipex. Tycker det fungerar bäst och enklast att få bra resultat, speciellt om man maskinpolerar ner lagningen.Silver78 skrev: