I andra huset har vi en Husqvarna Automower 430x som går där utan problem för tredje året.
Yard Force robotgräsklippare på en gräsmatta, orange och svart design, modell synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu var intresset inte så stort att även ha en liknande robot på andra huset, så vi tänkte att vi testar en billig robot. Dels för att gräsmattan är betydligt mindre och denna Yard Force modell säljs för omkring 5000 Kr på flera ställen.

Det följer med 100 m begränsningskabel, men den är tunn, mycket tunn!
0,52 mm mot 2,45 som den jag nu köpt och skall byta ut den medföljande med, för att slippa framtida problem med kapad slinga.
Två kabeländar där den tjockare motsvarar begränsningsslingan för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Syns knappast på bilden att tjockleken skiljer men även antal trådar är olika.

Efter att ha lagt ut all avgränsningskabel, var det dags för roboten att visa vad den kunde. Tomten lutar något och det behövdes justeras lite vid övergång från lutning till plan gräsmatta, så den inte skulle köra fast. Jodå, den klippte, men stannade på platser där gräset var alltför högt. Vanliga klipparen fick köras en gång för att ge roboten en bra start.

Kontrollpanel för gräsklipparrobot och hand som justerar inställningar under öppet lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panelen är enklast möjliga med enbart knappar. Man väljer klipptid; 4, 6, 8 eller 10 timmar och trycker på startpilen, stänger luckan och den startar med ett långt pip. Om klipparen startas klockan 08:00 kommer den att klippa och laddas under inställd tidsperiod och nästa dag också starta 08:00. Klipphöjden ställs in mellan 2 och 6 cm med en ratt under det orangea locket. Det går att välja två olika slingfrekvenser om grannen skulle ha en liknande och de stör varandra. Även startkod kan väljas, men den levereras utan någon förprogrammerad.

Klipparen går tillbaks motsols utefterefter slingan när den skall laddas. Mycket viktigt att slingan inte har 90° hörn, för då går roboten över och stannar.

Rent klippmässigt tycker jag att programmeringen fungerar tillfredsställande. Den försöker genom att vrida och köra fram och tillbaks ett par gånger, innan den ger upp och stannar. De gånger den gjort det, har där varit en mindre grop eller för skarp vinkel vid lutning så framkanten på roboten fastnat mot den plana ytan.
Detta tyckte jag var lite jobbigt och skar därför av en centimeter av kåpans framkant. Säkert inte något tillverkaren ansett nödvändigt, men efter det går den nu helt utan stopp hela klipptiden.
 
Kul att nån vågar prova nya märken så att andra slipper köpa grisen i säcken :)

Priset kan man ju inte klaga på, men främst schemaläggningen kändes lite för begränsad för min del. Steget upp till en McCulloch S600 och R600 är ju inte så stort och då får man både bättre schemaläggning och guidekabel. Speciellt du som är van med Husqvarna borde sakna allt det :)

Men har man en extremt tight budget och inte kan avvara en krona extra så kan en sån här modell vara ingressant. Vi får hoppas att det dom har sparat in på användargränssnitt (det finns ju inte ens en display!) istället har lagts på klipparens tillförlitlighet. Håll oss gärna uppdaterade!
 
Det är ett experiment och ytan den klipper inte alls komplicerad, så den klarar av det utan guidekabel.

Trånga passager klarar den inte, utan behöver minst 2 m bredd och max 8 m längd. En tomt med smalare passager anser jag att det krävs en guidekabel för att inte bli kvar där.

Jag tycker den mer påminner om klippmönstret den första generationen Husqvarna klippare lyckades utföra. Kör den emot, backar den och vrider sig ca 30° och kör den på igen, backar den och vrider sig runt och kör bort från hindret.

Knivarna liknande de på Husqvarna, men har inte finessen att de snurrar åt olika håll, utan får vändas manuellt.

Avsaknaden av display är knappast något jag saknar, för jag tycker det går bra att låta den gå 6 timmar om dagen. Skulle jag inte vilja att den klipper någon dag, går det att trycka på stop-knappen och den står kvar tills den startas om. Fungerar givetvis inte om man inte är hemma eller vill ha olika klipptider under veckan, utan att själv trycka på displayen. Finns annars större modeller med mer omfattande display och möjlighet att välja klipptider från Yardforce. Då givetvis dyrare och samtidigt andra välkända märken som kan kännas mer lockande.

Den medföljande svenska manualen är svårförståelig och jag fick söka efter den engelska, för att få mer omfattande information om bland annat hur pin-koden fungerar. Att den startas utan inprogrammerad pin-kod genom att trycka 4 gånger på den gula låsknappen är bra att veta, men inget som sägs i svenska manualen!
file:///C:/Users/th/Downloads/user_manual_sa500eco.pdf
 
En liten uppdatering.
Yard Forceklipparen gör det den skall göra och fastnar inte någonstans på ytan den skall klippa. Imponerande och trots att den mest kör efter principen, rakt fram tills den når slingan eller stöter emot något, klipper den hela gräsmattan. Förutom området precis vid laddstationen!

Lite att anmärka på:
  • När den går ut, kör den runt slingan och klipper, men missar ca 1,5 m utanför laddstationen.
  • Knivarna är av samma typ som Husqvarna, men den har inte skivan under knivtallriken. Det gör att gräs fastnar på skruvarna som håller knivarna och gör att de inte är rörliga. Nu gör det inte så mycket, för de låses i läget rakt ut och klipper bra ändå.
  • Allt körande utmed slingan gör att det nu finns spår efter hjulen. En estetisk sak, men jag förstår nu Husqvarnas sätt att inte precis följa guidekabeln på väg hem.
Men med tanke på att denna robot bara kostade knappt 20% av priset på Husqvarna 430x, så är det små problem.
 
  • Gilla
grymmeoffe
  • Laddar…
Klarar yard forcen följande tomt? Står att den inte klarar passager under 2bredd och 8m längd.
Om jag ställer laddstationen, som alt 1 visar, kommer den då klara min smala passage på ovansidan av huset tro?
Det e 2,3m bredd och bara ena sidan e längre än 8m.

Handritad skiss av tomtplan för robotgräsklippare med noteringar om passagemått och laddstationens placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din passage blir bara 6 m och det skall den klara.
Jag hade satt laddaren på alt:1 om det är ca 2 m till hörnet och även köpt en grövre begränsningskabel än den som följer med.

Jag lägger begränsningskabeln med en kort avstickare i hörnorna, så det går att ta från den och enbart behövs en skarv, om den skulle gå av. Roboten uppfattar inte avstickaren och följer kabeln.
Enkelritning som visar hur en begränsningskabel läggs med en avstickare i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo det är över 2m till hörnet vid alt 1.. men laddst hamnar inte för långt bort från andra änden av tomten?
Kanske inte har nån betydelse?
Smart med hörnen.
 
Går det även gräva ner kabeln till denna klippare? Om man skulle vilja det.
 
Klipparen följer kabeln när den skall hitta hem och även när den kör ut.
Om den störs när den kör ut, vrider den sig från slingan och börjar klippa. Får du problem med klippning längst bort skulle du kunna stoppa den vid husknuten nere i högra hörnet med tex en nedslagen pinne och den börjar då klippa där. Vid hemgång följer den slingan, men ett ev stopp gör att den då lämnar slingan och kör över gräsmattan för att finna den igen.

Givetvis kan du gräva ned kabeln. Jag har min på en plats nergrävd ca 5 cm och inga problem.
 
Tackar för svar.
 
  • Gilla
iJeep
  • Laddar…
Nu har YardForcen kommit ut igen. Ingen laddning på hela vintern och efter att laddstationen kopplats in, visade sig slingan vara hel! Klipparen sattes i och skickades iväg för att klippa.
Vid första hemgången kom den inte in i laddstationen, för "någon" hade placerat den lite snett! :oops:
När den kommit helt rakt mot slingan, hittade klipparen tillbaks och går som tidigare utan större problem.
Problemen är oftast att hjulen spårat runt begränsningsslingan och det behövs fyllas på med jord i någon kurva.

I år är den billigare! 4093 Kr hos https://www.afsa.nu/product/robotgrasklippare-g-force-sb-1500-pro-kopia
 
thomas33 thomas33 skrev:
Nu har YardForcen kommit ut igen. Ingen laddning på hela vintern och efter att laddstationen kopplats in, visade sig slingan vara hel! Klipparen sattes i och skickades iväg för att klippa.
Vid första hemgången kom den inte in i laddstationen, för "någon" hade placerat den lite snett! :oops:
När den kommit helt rakt mot slingan, hittade klipparen tillbaks och går som tidigare utan större problem.
Problemen är oftast att hjulen spårat runt begränsningsslingan och det behövs fyllas på med jord i någon kurva.

I år är den billigare! 4093 Kr hos [länk]
Nu har du inte varit online på ett tag men lever den ännu?
 
  • Gilla
Stefan999111
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.