Tjena!

Fick tag på en billig Stiga Park 12 från 90-talet som ett renoveringsobjekt. Remmen till drivningen hade hoppat av och den behövde allmänt översyn. Motorn är en B&S 13 hp och startar lätt.

Jag har dock inte kört en meter eftersom jag tänkte snygga till den lite först. Har lyft av motorn för att komma åt bättre. Nu till mina funderingar; har läst en del om att växellådorna är lite sköra på dessa modeller. Har därför testat att snurra på hjulen med växel i och tycker inte det låter jättebra.

Vad säger era öron om ni lyssnar på nedan videos? Bör jag riva ner lådan för att kolla om det är något som behöver fixas? Har aldrig haft i sär en växellåda tidigare men hur svårt kan det vara?!





Delvis demonterad Stiga Park gräsklippare med synlig transmission och lösa kablar, i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En gul Stiga Park 12 åkgräsklippare från 90-talet under renovering i ett garage med synlig motor och delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y
Jag vet inte hur den ska låta, spontant tänker jag att det låter som dåligt lager men om axeln fungerar så hade jag låtit den vara till den dagen den inte fungerar. Byt olja.

Lägg pengar och tid på att byta alla lager relaterat till drivremmar, och dess remhjul, och lager i klippbordet. Glappande remspännararmar som blivit böjda. När remmar inte går lätt och rakt, så blir det eviga och dyra reparationer. Jag har nyare Stiga med plastremhjul i klippbordet, dessa blir snart glappiga = större risk för problem. Och komplett lagerhus är prisvärt alternativ till att bara byta lager och knivaxlar.

Och pumpa in fett i hjulen, styrmidjan och smörj rattens kedja och sånt som man slarvar med och gör den trögstyrd.
 
Redigerat:
Y Yrrol skrev:
Jag vet inte hur den ska låta, spontant tänker jag att det låter som dåligt lager men om axeln fungerar så hade jag låtit den vara till den dagen den inte fungerar. Byt olja.

Lägg pengar och tid på att byta alla lager relaterat till drivremmar, och dess remhjul, och lager i klippbordet. Glappande remspännararmar som blivit böjda. När remmar inte går lätt och rakt, så blir det eviga och dyra reparationer. Jag har nyare Stiga med plastremhjul i klippbordet, dessa blir snart glappiga = större risk för problem. Och komplett lagerhus är prisvärt alternativ till att bara byta lager och knivaxlar.

Och pumpa in fett i hjulen, styrmidjan och smörj rattens kedja och sånt som man slarvar med och gör den trögstyrd.
Håller med om att det låter som ett lager börjar ge upp. Får en känsla att det är lagret till renskivan på växellådan som låter. För övrigt så är remskivan ganska glappig. Bör den bytas också?

Gällande oljebyte i växellådan så har jag förstått det som att det ska vara något specialolja som är jättetjock och ingen vanlig växellådsolja.

Bra input med övriga remskivor, ska kolla så att de låter bra och går lätt.

Styrningen har jag redan fixat då den var extremt tungstyrd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.