Hej,

Vi tittar på ett specialbygge och behöver hjälp av någon duktig konstruktör/ingenjör att dimensionera och beräkna följande konceptuella byggnad med takstolar:

Huset är ca 10 x 10.5 meter med två boningsplan och ett loftplan där spännvidden som mest är 10 meter. Vi kommer ha flera rum på bostadsplanen men vill helst slippa att begränsa oss vad gäller exakt planlösning genom att i förväg bestämma var bärande väggar skall stå. Vi funderar därför på om man kan använda t ex två stycken tvärgående stålbalkar i varje plan (eller fler?) för att bära upp och i praktiken reducera spännvidden till 5 meter.

Vi behöver förstå takstolarnas dimensioner så som tjocklek på takstolar/bjälklag för att möjliggöra detta och ev andra begränsningar för att gå vidare i mer detaljerad planlösning. De mått som finns angivna i bilden är de som vi helst "vill låsa".

Finns här någon som kan hjälpa oss?

Mvh Peter
 
  • Sektionsritning av hus med måttangivelser, takstolar och stålbalkar för avlastning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte på lösningen med stålbalkar. Med 10,5 meters spännvidd blir de enorma. Det är bättre att göra hela takstolen inkl golvbjälkar i limträ. De övre troligen runt 90x315, de undre kanske 215x405. Det förhöjda vägglivet kräver snedsträvor (rödmarkerade på min modifiering). Hela projektet inkl dimensionering bör lämnas till en takstolsfabrik. 45° taklutning underlättar högbenens dimensionering.

Teknisk ritning av en takkonstruktion med måttangivelser, rödmarkerade snedsträvor och förslag på dimensionering i limträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Hm. Några saker/förtydöiganden:

1) Spännvidden är 10m inte 10,5m (men spelar säkert mindre roll)

2) Håller med om att stålbalkar inte är helt genomtänkt ännu MEN tanken var att dessa två tvärgående i sin tur skulle fästas i två lodräta stålbalkar mot bottenplattan. Som ett slags:

XXXXX
X. X
XXXXX
X. X
X. X
bottenplatta

=> bärigheten i dessa måste väl rimligen vara minst lika stor som i de yttre väggarna eller tänker jag fel?

=> reduceras inte isåfall den ”praktiska” spännvidden till 5m? och det klarar väl man utan limträ?

3) Med en linträlösning: Menar du att bjälklagets dimensioner ökar till 315+ och 400+? Utmaningen med detta är att det stjäl talhöjd.. När man byggde hus förr hade man ju inte limträ och set verkade ju gå?
 
Även 5 m spännvidd kräver limträ (eller masonitbalkar eller kertobalkar). Jag tror att det blir onödigt komplicerat och dyrt att blanda in stål i takstolskonstruktioner. Konstruktionshöjden är väl inget problem när du bygger nytt? Amerikanska arkitekter fick svaret "The sky is the limit" när de frågade hur högt de fick bygga. Skillnaden mot förr är intressant. Dels använde man stockar i mycket grövre konstruktioner än vad som finns tillgängligt idag, dels accepterade man mycket mera svikt i golven. Dessutom var kunskaperna om hur träets hållfasthet försämras pga fukt och långtidsbelastning inte så goda.
 
Konstruktionshöjden är ett problem pga detaljplan och krav på rumshöjd. Jag är beredd att ta högre kostnad (t ec stålbalkar, limträ osv) mot att begränsa bjälklagstjocklek till max runt 300mm om det går. Men också intresserad av hur dimensionerna på takstolarna blir eftersom detta påverkar volym/yta invändigt.

Om man köper stomrest från husleverantör förresten, kan dessa hjälpa en med konstruktionslösningar?
 
Bostadsbjälklaget skulle jag nog överväga håldäck på. Sen ställa en takstolskonstruktion på det.
 
  • Gilla
Kaffekoppen100
  • Laddar…
Har bara en kommentar/fråga angående ett av måtten, gissar att de 70 cm mellan ovankant bjälklag samt taklinje är för att ni vill klassa det som vindsvåning och att det inte skall klassas som två våningar. Har pratat med min kommun om detta och fått svar om att taklinjen skall dras när takläggningen är gjord dvs räkna med råspont och eventuell läkt o takpanna ovanpå takstolen annars blir det ju 70 plus ca 10cm vilket då kan komma att klassas som 2 våningshus.
Funderar själv på takstolar och det är ju enklare och ger bättre höjd att räkna från takstolens taklinje som är gjort i din ritning, skulle själv vilja göra så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.