Hej, jag isolerat en oinredd övervåning på ca 65 kvm och det är nu tid att dra elen. Jag har fått en offert på all dragning samt installation efter målningen är klar.

I kort handlar det om:
  • 10 st fönsterspottar SG NANO MATT VITA 36 GRADER 1W
  • 9 st ledspottar SG JUNISTAR LUX VITA 2700K 8W
  • 4 st uttag för lampa i tak.
  • 21 st dubbla eluttag.
  • 4 st data nätverksuttag
  • 3 st uttag för lampa ovan fönster.
  • 13 st plejdpuckar
  • El till 2 st lampor som ska sitta i trappan upp. Dessa kopplas mot strömbrytare på nedervåningen.
  • 2 dragningar med el till utsida hus. Rör finns satta på övervåningen.
Offerten är uppdelad på 2:
Del nr 1: 53035 SEK
Bjälklagsdragning. Slang, kabel och dosor förbereds. El dras till spotlights och datakabel dras fram.

Del nr2: 19767 SEK
Komplettering. Spottar, strömbrytare, datauttag och PLEJD-puckar monteras och el ansluts till elcentral.
Badrum kompletteras ej. Badrummet är inte klart så vi väntar med slutmontering här.

Totalt blir det 72802 SEK. Är det rimligt?
 
Vi har precis gjort ett liknande arbete på vårt nybyggda hus. Fick offert på 65000kr fastpris men valde en annan firma på löpande och nu i slutändan blev det nog något dyrare
 
  • Gilla
Lillheavy
  • Laddar…
Ingår material? Moms? Före/efter ROT?
 
Material ingår, moms ingår. Kan inte ta rot för huset är 4 år :/
 
För en standard elinstallation brukar man uppskatta kostnaden till ca 10 tusen per m2.
I ditt fall uppfattar jag det som om du har en hel del "extra" så priset låter nog rimligt.
 
K Kyleman skrev:
För en standard elinstallation brukar man uppskatta kostnaden till ca 10 tusen per m2.
I ditt fall uppfattar jag det som om du har en hel del "extra" så priset låter nog rimligt.
Blev det några nollor fel där ;)

Men utan att ha kikat i detalj tycker jag också att det verkar vara en rimlig offert. Många uttag och mycket plejd-puckar.
 
Det är nog inte upseendeväckande högt. Har dålig koll på materialkostnad för spottar, plejd osv. Om man för första delen sätter lite shablonartat 0,5h per "sak". Du har ca 55 prylar som det skall dras el till. Säg 30h. Sedan en del mer för inkoppling till huset, lite strul. Så antag 45h.

Material, dosor, slang, trådar. Kanske 100 - 150 kr per "pryl". Så ca 10 000 material. Om vi tänker oss 600/h så är vi uppe i ca 40 000. Lägg på 20% för oförutsett (fastpris). så ligger du relativt nära offerten.

Men det blir troligen billigare med löpande räkning från en pålitlig elfirma.
 
Nä inte några utan bara en nolla fel :)

1 tusen/m2
 
K Kyleman skrev:
Nä inte några utan bara en nolla fel :)

1 tusen/m2
Tillräckligt för att sätta morgonkaffet i vrångstrupen :D
 
Tack för alla svar!
Ja det finns säkert sätt att få ner det lite men skönt med fastpris för då blir det inga överraskningar. Elektrikern tar 650kr/h så lite dyr.
Inväntar en offert från en annan elektriker så får jag bestämma mig efter det.
 
H hempularen skrev:
Det är nog inte upseendeväckande högt. Har dålig koll på materialkostnad för spottar, plejd osv. Om man för första delen sätter lite shablonartat 0,5h per "sak". Du har ca 55 prylar som det skall dras el till. Säg 30h. Sedan en del mer för inkoppling till huset, lite strul. Så antag 45h.

Material, dosor, slang, trådar. Kanske 100 - 150 kr per "pryl". Så ca 10 000 material. Om vi tänker oss 600/h så är vi uppe i ca 40 000. Lägg på 20% för oförutsett (fastpris). så ligger du relativt nära offerten.

Men det blir troligen billigare med löpande räkning från en pålitlig elfirma.
9 av spottarna kostar ca 600 sek/st, övriga smyg-spottar ca 300sek/st. Plejd dimmer runt 600 sek/st. Så bara är landar man nog på runda 15 000. Så kanske närmare 20 000 för material.
 
Hej, har nu fått en ny offert som va mycket lägre än den första. Total 53 000 för allt. Det är 19 000 mindre. Jag har dubbelkollat med den billiga elektrikerna så att allt fanns med i offerten och det verkar så.
Undra hur mycket den dyra elektrikern lägger på egentligen.
 
Du kanske ska undra hur sugen den första var på att ta jobbet. Har man "full" sysselsättning blir man dyrare för ingen vill jobba "övertid" gratis.
 
Fairlane
Lillheavy Lillheavy skrev:
Elektrikern tar 650kr/h så lite dyr.
Bara som en generell påpekan, inte nödvändigtvis något som stämmer i just detta fallet, timpriset är en lurig faktor att jämföra med om man bara tittar på det. En duktig elektriker (rörmokare, programmerare eller vad man nu behöver) gör kanske jobbet betydlig snabbare än en medelbra, eller dålig, så totalen kan ändå bli lägre. Jag var en av en handfull personer i Sverige som var kunniga på en specifik produkt, det var nog få som slog mig på fingrarna, men jag hade en kollega i England, som varit med och utvecklat produkten, så närdet kom till specialgrejer så var han grymt mycket snabbare. Jag hade en kund i Sverige som behövde något special utfört. En månad räknade jag med att behöva (jag var tvungen att lista ut hur allt fungerade och testa mig fram), medan min kollega från England nog skulle klara det på en vecka: Trots flyg, hotell och 50% högre timpeng så var det inte svårt att rekommendera kunden att vi skulle flyga in honom för det jobbet.

Det jag vill säga är alltså att timpriset är en dålig måttstock om man inte tar hänsyn till tidsåtgång och materialkostnad också. Eftersom du fått det specificerat så är det nog inte problemet här, utan mer troligt som Elmont säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.