Äntligen lite värme. Dags att öppna upp för den här säsongen
 
  • Trädgård med nyöppnat växthus, trädäck med bord och stolar, samt en gungställning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växthus med vita fönsterramar bredvid ett nyanlagt trädäck i en trädgård under soligt vårväder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
saiter och 8 till
  • Laddar…
O Oskar81 skrev:
Nu har vi börjat mysa in oss. Satt upp gardiner på väggen mot grannen som solskydd. Kaminen och en liten sittgrupp har fått flytta in. Nu måste jag fundera ut en lösning på skorstenen.
Riktigt riktigt snyggt gjort och dessutom charmigt! Älskar kaminen!
 
  • Gilla
Oskar81
  • Laddar…
O Oskar81 skrev:
Äntligen lite värme. Dags att öppna upp för den här säsongen
Väldigt snyggt, härligt med värme.
Sitter just nu och spelar yatzy i vårt!
Kvällsutsikt över ett mysigt uterum med tända ljus, värmelampa och ett glas på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upplyst växthus med öppna dörrar och lyktor om kvällen, mysig atmosfär för spel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
MoaBrittis och 6 till
  • Laddar…
C Chris61 skrev:
Väldigt snyggt, härligt med värme.
Sitter just nu och spelar yatzy i vårt!
[bild] [bild]
Ser väldigt mysigt ut
 
  • Gilla
Chris61
  • Laddar…
Ville förlänga livslängden på bjälklaget så jag skar till 10 cm remsor epoxybehandlad plåt och tryckte dit. Kommer förhoppningsvis hålla en del av fukten från jorden borta.
 
  • Epoxybehandlad plåt i remsor på gräsmatta nära skottkärra och betongfundament, för byggförbättring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 10 cm remsor av epoxybehandlad plåt monterade på bjälklag för att skydda mot fukt från marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Talvan och 1 till
  • Laddar…
Nu är hängränna och vattentunna på plats.
 
  • Ett växthus med hängränna och kopplad vattentunna mot en bakgrund av ett gult hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Nissens
O Oskar81 skrev:
Äntligen lite värme. Dags att öppna upp för den här säsongen
Det ser fint ut, det enda jag undrar över är hur det kommer sig att du satt takstolarna mellan stolparna, normalt har man stolpe under som gör att taket klarar större tyngder, vilket är viktigt om det kommer snö. Men risken är också att bärlinan sviktar efter ett tag och då kan det pressa mot fönstren..
Jag kan inte se att du växlat av heller, men kanske har jag missat något?
 
  • Gilla
Oskar81
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det ser fint ut, det enda jag undrar över är hur det kommer sig att du satt takstolarna mellan stolparna, normalt har man stolpe under som gör att taket klarar större tyngder, vilket är viktigt om det kommer snö. Men risken är också att bärlinan sviktar efter ett tag och då kan det pressa mot fönstren..
Jag kan inte se att du växlat av heller, men kanske har jag missat något?
Tack.
Det ligger en 95x95 limträ runt hela växthuset som hammarband och det är under 50cc på stolparna. Risken att det skulle svikta är i princip 0. Hade jag utgått från stolparna hade jag inte kunnat på någon takfot (alt en väldigt vek sådan).
Därför valde jag att göra som jag gjorde.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nu vet jag inte vilken vinkel Oscar har på sitt tak men kan inte se att det skulle bli ett direkt problem då största tyngden skulle vara snölast. Det är inget jätteproblem på växthus som ser ut som Oscars.
Har själv en annan konstruktion och 45 graders vinkel.
 
  • Gilla
Timey och 1 till
  • Laddar…
Förlåt, stavade fel på ditt namn Oskar!
 
  • Gilla
Oskar81
  • Laddar…
Hej!

Vilket fint växthus!
Skulle gärna vilja veta vad det är för tegel ni använt till ”muren”.
Gillar färgen och utseendet!
Håller själv på att förbereda nästa steg i mitt egna bygge. Har gjutit en platta och skall nu mura upp ca 40 cm hög mur som sedan fönster skall stå på.
Räcker det med ett enkelt band med mursten eller behöver man dubbla?
Tacksam för svar!
 
B Basses skrev:
Hej!

Vilket fint växthus!
Skulle gärna vilja veta vad det är för tegel ni använt till ”muren”.
Gillar färgen och utseendet!
Håller själv på att förbereda nästa steg i mitt egna bygge. Har gjutit en platta och skall nu mura upp ca 40 cm hög mur som sedan fönster skall stå på.
Räcker det med ett enkelt band med mursten eller behöver man dubbla?
Tacksam för svar!

Hej!
Det är fasadtegel. Vi har inte murat upp en grund med dom utan det är byggt med trä hela vägen ner till plattan. Teglet är "bara" dekoration och är murat mellan reglarna.
 
  • Gilla
Tillhavochland
  • Laddar…
Vet du modellen/namn/färg på fasadteglet?
 
B Basses skrev:
Vet du modellen/namn/färg på fasadteglet?
Nej tyvärr inte.
Jag vet att det är Importerat från Italien och gjort på nån form av lavasten. Hade tur och kom över ett parti som någon tagit hem privat.
 
  • Gilla
Basses
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.