Jag funderar på att bygga ”in” en av mina altaner men har inte en aning om hur jag ska göra takkonstruktionen :thinking::oops:

Har inte bott här så länge men det kliar i fingrarna för lite utomhusprojekt. Ett av dom kan bli en inbyggd altan med tak och glasparti fram mot sjön.

tar gärna emot tips hur jag skulle kunna göra. Ritning med mått finns bland bilderna.

Altan vid hus med sjöutsikt, taköverbyggnad behövs, vägg med fönster och dörr, två svarta stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan med befintligt tak och skorsten, vita staket och glasdörrar, mot skogslandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en altankonstruktion med måttmarkeringar, planvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Altan med utsikt över en frusen sjö vid solnedgång, omgiven av ett enkelt räcke, med grill och sittmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan med takränna, fönster och dörr, husfasad i grått och vitt som exempel för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altanens utsida med takavvattning och luftvärmepump, potentiellt område för inbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av hörnet på en husfasad med vit stupränna, grå panel och fönster som kan vara relevant för takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad med takkant över fönster, avloppsrör och del av altan som ska byggas in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan med öppna glasdörrar mot insyn till vardagsrum, överliggande fönster och delvis synligt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan med skjutdörr mot en frusen sjö, förslag till inbyggnad sökes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Jag funderar på att bygga ”in” en av mina altaner men har inte en aning om hur jag ska göra takkonstruktionen :thinking::oops:
[bild] [bild] [bild]

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hej
Vad sägs om ett liknande tak som du redan har, ett sadeltak med rejäla takfönster i alternativt e n glasad sida. Hur långt ut från huset skall det nya taket gå? Kommer tillbyggnaden att hamna i liv med nuvarande fasad? Om det är samma vinkel på det nya taket, kan du då låta det ansluta lägre ner än nuvarande nock på huvudbyggnaden för att ge det ett mer nätt uttryck, gör en bild och visa oss några förslag.
 
Redigerat:
Det går inte att fortsätta i samma vinkel tror jag. Det blir nog för lågt i framkant då tror jag. Jag har ännu inte vinkelmätt vad jag kan ha i maxvinkel.

När man räknat bort takfotsbrädan och hängrännan på nuvarande tak så är nog utgångsmåttet som jag startar på inte 2,75 utan snarare ca 2,55. Vid väggen kommer plåten att ligga på ca 2,55 och sedan ska taket sluta på ca 2,10 så jag får plats med skjutpartier ut mot vattnet.

utbyggnaden kommer i stort sätt att gå i liv med fasaden förutom ett litet burspråk. Mittenpartiet kommer vara skjutdörrar som står lite längre ut och sedan två fasta partier som kommer att vinklas lite in mot ytterhörnen av tillbyggnaden.


N Nylenskavillan skrev:
Hej
Vad sägs om ett liknande tak som du redan har, ett gaveltak med rejäla takfönster i alternativt e n glasad sida. Hur långt ut från huset skall det nya taket gå? Kommer tillbyggnaden att hamna i liv med nuvarande fasad? Om det är samma vinkel på det nya taket, kan du då låta det ansluta lägre ner än nuvarande nock på huvudbyggnaden för att ge det ett mer nätt uttryck, gör en bild och visa oss några förslag.
 
Redigerat:
N
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
vad är ett gaveltak :thinking: Det går inte att fortsätta i samma vinkel tror jag. Det blir nog för lågt i framkant då tror jag. Jag har ännu inte vinkelmätt vad jag kan ha i maxvinkel.

När man räknat bort takfotsbrädan och hängrännan på nuvarande tak så är nog utgångsmåttet som jag startar på inte 2,75 utan snarare ca 2,55. Vid väggen kommer plåten att ligga på ca 2,55 och sedan ska taket sluta på ca 2,10 så jag får plats med skjutpartier ut mot vattnet.

utbyggnaden kommer i stort sätt att gå i liv med fasaden förutom ett litet burspråk. Mittenpartiet kommer vara skjutdörrar som står lite längre ut och sedan två fasta partier som kommer att vinklas lite in mot ytterhörnen av tillbyggnaden.
Hej
Du kan ta bort anmärkningen om min felskrivning, jag har korrigerat den. Jag tror jag behöver se en bild för att förstå det. Har du möjlighet att göra en sådan?
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
En bild på hur hela uterummet är tänkt att se ut?

ps: Jag är amatör så det var därför jag frågade om ”taknamnet” :rofl::seenoevil:

N Nylenskavillan skrev:
Hej
Du kan ta bort anmärkningen om min felskrivning, jag har korrigerat den. Jag tror jag behöver se en bild för att förstå det. Har du möjlighet att göra en sådan?
 
N
Hej
ja just det och om du är amatör och tycker det är hopplöst kan jag försöka hjälpa dig att göra något i SketchUp, men då får du skicka mig ritningar ( kostnadsfritt såklart).
 
  • Gilla
  • Älska
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
Ja jag ska försöka göra något för hand så fort jag får tid utifrån dom mått jag har. Sedan får du jättegärna hjälpa mig i SketchUp. Jag är inte så duktig på det programmet men jag har ritat den med måtten där i alla fall :D

N Nylenskavillan skrev:
Hej
ja just det och om du är amatör och tycker det är hopplöst kan jag försöka hjälpa dig att göra något i SketchUp, men då får du skicka mig ritningar ( kostnadsfritt såklart).
 
N
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ja jag ska försöka göra något för hand så fort jag får tid utifrån dom mått jag har. Sedan får du jättegärna hjälpa mig i SketchUp. Jag är inte så duktig på det programmet men jag har ritat den med måtten där i alla fall :D
Hej
Om du har en bild rakt framifrån kan man göra en Photoshop bild eventuellt. Jag såg att måtten såg ut som Sketchup...
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Hur menar du rakt framifrån? Jag tycker ju att det inte kan bli mer framifrån än så här, eller hur menar du? Vill du att jag tar den längre ifrån eller?

Framifrån bild av en veranda med vita plankgolv, två stolar, öppen dörr och ett fönster på ett gråmålat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


N Nylenskavillan skrev:
Hej
Om du har en bild rakt framifrån kan man göra en Photoshop bild eventuellt. Jag såg att måtten såg ut som Sketchup...
 
N
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Hur menar du rakt framifrån? Jag tycker ju att det inte kan bli mer framifrån än så här, eller hur menar du? Vill du att jag tar den längre ifrån eller?

[bild]
Hej, jag vill se hela taket på byggnaden, så gör jag klar din Sketchup modell och infogar den i bilden i Photoshop. Sen kan vi prata tak enklare. Ditt foto nummer två är bäst just nu och om det går att få med hela taket så man får tomrum på sidorna vore bäst. Går det?
 
Jag hoppas du menar hela taksidan med vinklarna och inte HELA taket :oops:

Du vill att jag får med hela altanen plus taket alltså? Mer från de områden jag markerat med rött?
Hus med svart taktegel och rött skorsten, röd markering längs kanter på tak och altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



N Nylenskavillan skrev:
Hej, jag vill se hela taket på byggnaden, så gör jag klar din Sketchup modell och infogar den i bilden i Photoshop. Sen kan vi prata tak enklare. Ditt foto nummer två är bäst just nu och om det går att få med hela taket så man får tomrum på sidorna vore bäst. Går det?
 
  • Älska
Nylenskavillan
  • Laddar…
Ja längre bakåt kommer jag inte för då ”druttar” jag i plurret :crysmile:

Utsikt över en husveranda med vitmålade väggar, två svarta stolar, öppna terrassdörrar och ett tak med röd skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från ett tak över en altan med öppen altandörr och husrand, omgiven av staket, med satellitantenn till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakgård med träaltan som gränsar till ett vattenfyllt område, med en del av en byggnad och två stolar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck på hus med öppen glasdörr, paraplymöbler och satellitfat, med gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En brygga med en stege som leder ner mot ett delvis isbelagt vatten, med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Jag hoppas du menar hela taksidan med vinklarna och inte HELA taket :oops:

Du vill att jag får med hela altanen plus taket alltså? Mer från de områden jag markerat med rött?
[bild]
 
N
Ok, ursäkta tjatet. Bilderna är perfekta, nu behöver jag det som inte är fotograferat till höger . Om du bara riktar kameran åt höger utan att drutta i havet så monterar jag ihop dem, så kan vi testa lite olika tak sen. Imorgon kanske.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Nått sånt här...?

Modernt grått hus med stora fönster och en terrass med utsikt över en sjö, under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus vid sjökanten med röda markiser, stor träterrass, brygga och grönskande träd runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


N Nylenskavillan skrev:
Ok, ursäkta tjatet. Bilderna är perfekta, nu behöver jag det som inte är fotograferat till höger . Om du bara riktar kameran åt höger utan att drutta i havet så monterar jag ihop dem, så kan vi testa lite olika tak sen. Imorgon kanske.
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
N
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Nått sånt här...?

[bild] [bild]
Hej Här är bilden på ditt hus, hur har du tänkt kring taket ? Posta några referensbilder som ni samlat till exempel
 
  • En enplansvilla med lutande tak, skorsten och förglasad veranda under en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.