Jag provar igen då  ;D ;D
Finns det någon som anlitat Borka takvåningar elller åtvidaberg taklyft och gjort ett lyft på hela taket 90 kvm cirkus, skulle vara av intresse att få veta utgången samt prislappen. Jag vill ha hjälp att få taket lyft av någon av de ovanstående "tror jag", men sen inreda den nya våningen själv.
Tack på förhand nixxon
 
Till ett hus på c:a 20x10 meter.

400.000 kronor för ett taklyft med helt nytt tak, från 1 plan och 25 graders takvinkel till 1,5 plan och 45 graders takvinkel.

Jämfört med 250.000 för ett helt nytt tak med 25 graders takvinkel.

I bägge fallen inkluderas takstolar och allt taktäckningsmaterial. Monterat och klart. Under taket är det i bägge fallen helt tomt (förutom takstolarna förståss!).

Lycka till! :) :) :)
 
var har du fått dessa priser ifrån ???? (nyfiken) ;) ;)
 
Håller själv på att fundera på ett taklyft, har du kommit vidare i dina undersökningar?
Har du tittat på att bygga med lösvirke som alternativ?
 
Jag har fått offert av Borka men har ej gått vidare än till lokala byggfirmor (det har ju vart sånt kalasväder). Jag hade tänkt att göra detta nu i veckan. Har du några bra tips på bra byggfirmor i norra storsthlm.

Häpp nicke :) :) :)
 
Jag har kompisar som anlitat PMP BYGG OCH HUSFÖRÄDLING och varit väldigt nöjda. kolla på http://www.pmpbygg.com/.

Får man fråga vad offerten från Borka låg på och vilken konstruktionslösning du kikar på?
 
offerten låg på 600 000 då ingår takpannor, trappa, kupa och en stor balkong sen är det tomt för att jag själv vill inreda i egen takt . Jag antar att priset blev lite högre då vi har ett soutteräng hus idag och behövöver därför höja vägglivet på ena sidan. jag hade tänkt mig ett mansard tak då detta skulle ge mest golvyta, huset är idag kvadratiskt 11x 11 m, så att sätta på ett tak med 45 graders lutning skulle bara ge en korridor ( inte roligt ).

 
nixxon37: Offerten som jag fått på 400.000 kr är en "jämförelseoffert" med vad ett taklyft skulle kosta i förhållande till ett befintligt tak. Skillnaden ligger i att takstolen blir kraftigare samt att det går åt mer material till 1,5-plans hus 45 graders taklutning mot 1-plans hus 25 graders taklutning.

Det är sedan inte proportionellt i förhållande till storleken utan en del av kostnaden är fasta kostnader oberoende av storleken.

En gissning skulle bli att ett hälften så stort hus är 25-30 % billigare (och inte 50 % just pga fasta kostnader), dvs ett tak som är 100 kvm stort skulle kosta 280 000 kr resp. 175 000 kr.

I detta fall var det fråga om ett helt rektangulärt hus med ett rakt sadeltak utan kupor.

En offert på 500-600 000 kr låter inte helt orimligt efter din beskrivning av arbetet.

Att det sedan kostar 1 000 000 kr att få det helt klart är också en uppgift som jag har fått.

Lycka till! :) :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.