Hej på er!

Håller på att renovera 40 kvm (24+16) där rummet med 16kvm ska delas upp i två mindre rum med anslutning till det större. Jag har tagit upp golvet, isoleringen och cellplasten för att se hur krypgrunden mådde då det saknades inspektionsmöjligheter. Dessa 40kvm är en utbyggnad.

Under visade det sig vara gubbstampad betong modell puckelpist. På detta har man reglat med 50x200mm bjälkar. Dessa är uppallade med asfaltspapp och kilar. Utrymmet under mellan bjälkarna och betongen är allt från 10mm till 40mm. Därefter ca 200mm isolering.

Övriga husets krypgrund har absorptionsavfuktare och min tanke är att gå vidare med tunnare rör från denna som leds in i de 40kvm jag pratar om. Jag tänkte plasta betongen enligt avfuktarleverantörens rekommendation och därefter lägga röret. På det sedan trossbotten och ny isolering. Står sedan i valet och kvalet att antingen lägga golvvärme med EPS-skivor i golvbjälklaget och därefter furu 25x165 eller behålla radiatorerna och lägga 25x165 direkt på golvbjälklaget utan golvvärme.

Nu till frågan. Nu när jag står med betongsulan framme, var bör jag passa på att göra? Borra, täta osv osv. Vad hade du gjort? Tankar och idéer gällande mina planer ovan? Allt tas tacksamt emot av en glad amatör!
 
  • Renoverat rum med uppallade träbjälkar på betonggrund, isolering mellan, och väggar i grönt och blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det fuktigt i grunden då ? Mät i betongen och träreglarna om du är osäker?
 
I grunden är det torrt.

Mätte det jag kom åt innan jag rev upp allt och det var trossbottenskiva mot yttervägg. Tomten sluttar ned mot denna vägg. Fultkvoten var 17% och det var upprinnelsen till att jag rev upp allt.

Det verkar dock ha varit isolerat just dit för när jag mätt på nytt nu så ligger kvoten i bjälklaget på 6-9% och i syllen på 9-11%. Har inte tillgång till utrustning för att mäta i betong.

Tänkte sätta en inspektionslucka mot ytterväggen och sätt ned en hygrometer där för övervakning.
 
Varför inte ta bort bjälklaget och gjuta med EPS och slutligen flytspackel för att sedan lägga nytt golv?
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Varför inte ta bort bjälklaget och gjuta med EPS och slutligen flytspackel för att sedan lägga nytt golv?
Har funderat över det också men landat i att det blir för dyrt och tidskrävande, om jag inte är helt ute och cyklar?
 
EPS behöver ju inte vara så dyrt. Hade träbjälklag i min hall (ca 20kvm) när jag renoverade nyligen. Tog bort träbjälklaget som låg mot betongen och luktade illa (gammal kyrka). La EPS för att sedan flytspackla, lägga golvvärme och slutligen klinker.

Blir ju lite dyrare än att lägga stenull eller glasfiber, men det suger inte fukt eller vatten på samma sätt. Andra fördelar är ju att du slipper ljud när du går på golvet, det blir ju stumt, och alla resonansljud försvinner samtidigt som du håller värmen bättre. Jag ser egentligen bara fördelar trots den initiala merkostnaden.

Passa oavsett på att dra vattenledningarna till elementet från väggen under golvet, mest för det estetiska.
 
Tack för svar. Ser också stora fördelar men med tanke på plånboken behåller jag nog befintlig lösning ändå. Ska ta mig en funderare till innan.

Rör i golvet var en riktigt bra idé, det hade jag inte alls tänkt på som ett alternativ men det löser ju definitivt det estetiska problemet bättre till en rimlig peng. Ska ta hit elektriker och vvs:are i veckan som får titta på det :) Tack!
 
  • Gilla
lsoderlund
  • Laddar…
Platta på mark med absorptionsavfuktare. Bör jag lägga åldersbeständig plast mot betongen eller inte?
 
Excel
Betong ska kunna andas. Har själv åldersbeständig plast på oisolerad platta i min kåk, träkilar sen reglar. Om det är bra vet jag inte, förmodligen bättre än utan plast. Helt bra blir det aldrig.

EPS och flyt är en säker lösning, dock blir golvet svalt. Kan ventilerat golv funka av typen nivell? Du har ju reglarna på plats går det att komplettera med resten utan att det blir altför kostsamt?
 
Jag hade nog satsat på att isolera och gjuta på befintlig platta. Gör man mycket av jobbet själv och endast beställer/lejer betong, tror SKB mycket väl fungerar med den höjden som framgår av bilderna, så blir kostnaden jämförbar med att regla nytt virke, isolera och gorma. Prova räkna på det, jag tror du kommer se att det är värt gjutning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.