Jag tänkte använda mig av LK kopplingsdosa för radiatorer. Tänkte montera dessa i träregelvägg med cc 40 vertikalt. Hur kopplar jag vidare till radiator? Denna kopplingsdosa blir som en brunn med G15 gänga. Finns lämpliga manchetter för detta? Röd LK kopplingsdosa för radiatorer avsedd att montera i träregelvägg med G15 gänga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej och tack för svar.

Det var kanske vad jag först också tänkte men började sen fundera. Blir det inte problem med mothåll när du skall dra denna koppling med lingarn på. Brukar krävas en del kraft. Det blir inget bra om kopplingsdosan släpper eller spricker inne i väggen. Dessutom är allt försänkt som i en brunn. Med tätbricka kanske jag inte når ända in med gängan. Jag är osäker på hur denna dosa är tänkt att användas. Finns andra smarta lösningar? Jag har PEX-rör RiR fram till genomföringen i vägg. Inget är draget ännu så jag kan ändra mig.
Se https://www.lksystems.se/globalasse..._lk-kopplingsdosa-for-radiatorer-ax16xg15.pdf
 
A Anders Qvarfordt skrev:
Hej och tack för svar.

Det var kanske vad jag först också tänkte men började sen fundera. Blir det inte problem med mothåll när du skall dra denna koppling med lingarn på. Brukar krävas en del kraft. Det blir inget bra om kopplingsdosan släpper eller spricker inne i väggen. Dessutom är allt försänkt som i en brunn. Med tätbricka kanske jag inte når ända in med gängan. Jag är osäker på hur denna dosa är tänkt att användas. Finns andra smarta lösningar? Jag har PEX-rör RiR fram till genomföringen i vägg. Inget är draget ännu så jag kan ändra mig.
Se [länk]
Med dosen inskruvat ordentligt bör det inte blir problem med mothåll. Man behöver inte dra så jätte hårt. Men jag håller med dig att lösningen är inte bra till tänkt med att gängen är försänkt. Jag har sett att många använder en boxfixtur och de kopplar slangen rakt in i element eller i kopplingen. Om man tycker att det är fullt med pex kan man har en rak koppling som övergång till koppar eller elförzinkade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.