Hej,

Jag har letat överallt efter ett svar på en undran jag har.

Jag ska bygga ett fristående attefallshus på tomten där jag har mitt fritidshus.
Reglerna för storlek, höjd, osv osv har jag koll på.
Huset jag ska bygga kommer att ha källare.

Nu min fråga,
Får jag bygga en gång under jorden, en tunnel, som förbinder mina hus?
Räknas huset som fristående om förbindelsen är under jord?

Tacksam för svar och tips.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Killgissning:
Tunneln är bygglovspliktig
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils och 2 till
  • Laddar…
Och jag gissar att det då inte blir fristående utan en tillbyggnad
 
A arowe17 skrev:
Killgissning:
Tunneln är bygglovspliktig
Tack, ja egentligen är det ju typ en källare jag vill bygga som förbinder husen. Tror du har rätt. Tack
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Din blivande jag-bygger-flykttunnel-tråd ser jag mycket fram emot!
 
  • Gilla
  • Haha
YuGi och 6 till
  • Laddar…
Jag kan ju bygga ett fristående attefallshus... Om jag sedan tunnel till Attefallshuset, är det då fortfarande ett attefallshus? Isf tar jag risken med att inte få bygglov för tunneln, huset är viktigast. MEN om huset plötsligt inte räknas som fristående, då får jag problem, det är egentligen det jag menar med frågan. Tunneln blir bara några meter lång...
 
Om du bygger en tunnel imellan så förbinder du de 2 byggnaderna med varandra och då är det inte fristående längre.

Kort och gott, du kan bygga ett fristående attefallshus men skulle du vilja bygga tunneln så lär du behöva bygglov för attefallshuset också eftersom det då inte är just ett attefallshus längre.
 
Det behövs ju inte bygglov för att bygga källare, så varför skulle man behöva bygglov för att bygga en tunnel? Jag trodde/har hört att det bara är det som tar upp plats ovan mark som kräver lov, samt att vad du gör under jord är din ensak. Man ska bara se till att man inte gräver av el- eller vattenledningar.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det behövs ju inte bygglov för att bygga källare, så varför skulle man behöva bygglov för att bygga en tunnel? Jag trodde/har hört att det bara är det som tar upp plats ovan mark som kräver lov, samt att vad du gör under jord är din ensak. Man ska bara se till att man inte gräver av el- eller vattenledningar.
Fast det behöver du visst.

Dels så ökar byggnadsytan, den är ju där vare sig du ser det eller ej.

Att bara bygga kommer du inte runt, skulle man mot all förmodan inte behöva bygglov (vilket man behöver) så måste du ha marklov och ja.. fortfarande en bygglovshandläggare som ska godkänna (y)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag trodde/har hört att det bara är det som tar upp plats ovan mark som kräver lov
Nej. I PBL står det:

1 kap. Syfte, innehåll och definitioner

4 §
I denna lag avses med
...
byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,


9 kap. Bygglov, rivningslov och marklov m.m.
Bygglov
2 § Det krävs bygglov för
1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad...

...

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900



Sen finns det diverse undantag, typ Friggebod och Attefall, stadsplaner, etc.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
@Marlen Eskilsson En annan faktor för bygglov är som sagt att attefallshuset som är en komplementbostad ändrar användningsområde då du förbinder huvudbyggnad och komplementbostad med varandra genom en tunnel. Då blir komplementbostaden helt plötsligt en tillbyggnad och då krävs bygglov för detta.
 
  • Gilla
Sniklas
  • Laddar…
Det bör gå att göra som attefallstillbyggnad om 15m2?

Tolkar det som en ihopbyggnad om du inte kan klassa det som en kulvert/servicetunnel typ. Tunnel för ventilation?

Bygger man attefallshus i flera plan räknas ytan på varje plan in så byggnaden får då bli mindre till ytan. Läste det för några dagar sedan så är inte helt 100 på hur exakt det räknas
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bygger man attefallshus i flera plan räknas ytan på varje plan in så byggnaden får då bli mindre till ytan.
Det är olika regler för fristående attefallshus och attefallstillbyggnad.

4 a § Trots 2 § krävs det inte bygglov för att, i omedelbar närhet av ett en- eller tvåbostadshus, uppföra eller bygga till en byggnad som
...
2. tillsammans med övriga byggnader som har uppförts på tomten med stöd av denna paragraf inte får en större byggnadsarea än 30,0 kvadratmeter i fråga om ett komplementbostadshus eller 25,0 kvadratmeter i fråga om en komplementbyggnad,


4 b § För en- eller tvåbostadshus krävs det trots 2 § inte bygglov för att 1. göra högst en tillbyggnad som inte har en större bruttoarea än 15,0 kvadratmeter, som inte överstiger bostadshusets taknockshöjd och som inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter, eller
 
J Jarlsgård skrev:
Fast det behöver du visst.

Dels så ökar byggnadsytan, den är ju där vare sig du ser det eller ej.

Att bara bygga kommer du inte runt, skulle man mot all förmodan inte behöva bygglov (vilket man behöver) så måste du ha marklov och ja.. fortfarande en bygglovshandläggare som ska godkänna (y)
Ok, då har jag missuppfattat. (y)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det bör gå att göra som attefallstillbyggnad om 15m2?

Tolkar det som en ihopbyggnad om du inte kan klassa det som en kulvert/servicetunnel typ. Tunnel för ventilation?

Bygger man attefallshus i flera plan räknas ytan på varje plan in så byggnaden får då bli mindre till ytan. Läste det för några dagar sedan så är inte helt 100 på hur exakt det räknas
Kanske, dock ett stort kanske på det!

Gällande komplementbostad i form av attefallshus så är det byggnadsarean som räknas, så skulle du göra med källare så får det fortfarande uppta 30kvm av marken :)

Men som nämns i kommentaren under så är det 15kvm bruttoarea för en attefallsutbyggnad och då får varje våning bara ha en byggnadsyta på 7.5kvm (om man förutsätter att båda våningarna är lika stora) :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.