Hej forumfolk,

Gör mitt premiärinlägg med följande bodfundering:

Har en bod på min tomt med den ungefärliga storleken 2,5m×3m×2,5m (B/D/H) som står cirka 1,5m från en tomtgräns som gränsar till 20-väg. Gatan ligger i runda slängar 80cm högre än tomten.
Skicket på denna bod, byggt för gissningsvis 80-år sedan, är slitet och nu i behov av upprustning. I min mening passar den inte heller ihop med stilen på huset.

Min fråga är då, i och med att boden ligger så nära tomtgränsen, vad jag får lov att göra med den?
Allra helst skulle jag vilja riva och bygga en helt ny friggebod (15kvm) på samma ställe som boden står idag, i en stil som passar huset.
Men gissar dessvärre att detta ej är tillåtet, och att ett bygglov för en bod i detta läge kan vara svårt att få..

Får jag istället göra något av följande?:
1. Byta ut befintlig bod mot en helt ny bod i samma storlek?
2. Rusta upp befintlig bod? Om ja, hur mycket?

Bifogat är bild på vägens sträckning i förhållande till boden. Granntomt finns på både höger och vänster sida om min tomt.

Tackar på förhand!
 
  • Schematisk bild av en tomt med en lila bod placerad nära en grönmarkerad väg och tomtgränser markerade i grått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
OM du har bra relation till dina grannar:

1. Förbered en helt ny bod (i färdiga sektioner) med exakt samma mått på taket.
2. Välj en lugn dag för "bytet"
3. Riv befintlig bod, montera din nya bod.

Om inga grannar gnäller så kommer inte bytet att noteras, samma tak på kommunens "takbilder" :)
 
  • Gilla
  • Haha
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Det du får göra är att renovera boden. Du kan byta ut varenda byggnadsdel så länge som det sker successivt.

Vad du kan göra är eventuellt något annat, beroende på hur goda grannar du har. Och worst case-scenario om du gör mer än du får (men fortfarande håller dig inom friggebodsgränserna) är att du måste flytta boden till en mer central plats på tomten.
 
  • Gilla
Schöne
  • Laddar…
Såg att du gissar att det inte är lätt att få bygga annat. Skulle föreslå att du tar reda på vad som gäller i ert område. Planbestämmelser, tillåten byggarea osv. Det är mycket möjligt att ni FÅR bygga som du vill, bara det att det kan kosta någon tusenlapp i bygglov eller att du får ha tillstånd av berörda grannar för bygglovsbefriade grejor.

Börja där, får du sen inte göra något annat så gör enligt ovanstående och renovera den befintliga... ;-)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Precis som Nötegårdsgubben skriver. Om du byter ut en vägg åt gången eller lägger om tak, golvbljälk, så räknas inte som rivning och du behöver inget bygglov. På det här sättet får du bygga 'om' till en helt ny byggnad.
 
En långsam renovering till nytt låter absolut som något jag kan tänka mig.
Jag tackar för svaren!
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Kan bara säga att det fungerar.vi hade en scoutstuga som behövdes renoveras , rätt risig efter genomgång, borde rivas och bygga nytt. Men tvärnit hos kommunen, inget rivningstillstånd eller bygglov gav dom. Så det blev att renovera, började plocka bort dåligt, MEN OJ det går inte att spika t den regeln ( murken ) vi måste byta den med. Efter ett varv runt huset så var det som ett nytt , bara renoverat men i flera faser, tog 2 år, stugan var på 100 m2 med loft, tar man allt på en gång kanske det tolkas om att bygga nytt
 
Jag hörde om en som inte fick riva och bygga nytt hus. Så det gammla byttes ut bit för bit. De kontaktade komun.. hur mycket de fick göra i taget eller hur mycket som behövde vara kvar. Det slutade med att bara taket behövde vara kvar. Så taket pallades upp... hur exakt vet jag inte men taket var kvar iafall. Sen revs alla väggar. Nya väggar sattes upp och när nya väggarna var uppe så fick de riva taket....
 
  • Gilla
Diqueen
  • Laddar…
Jag är i nästan exakt samma position som du, fast min bod står visserligen i tomtgräns, men nedanför en bergssluttning, så grannarna bryr sig inte det minsta.

Jag tänkter göra så att jag pallar upp det befintliga rucklet, och så en vägg i taget gjuter ny sula under och byter ut väggen. Sedan byter jag taket sist. Sämre för alla inblandade, men byråkraterna blir glada iaf :)
 
  • Gilla
Diqueen och 2 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Sämre för alla inblandade, men byråkraterna blir glada iaf
Huvudet på spiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.