H Hallerudsbo skrev:
Har ni bott i huset sen det va renoverat för 10 år sedan?

tänkte om det är första gången du fyller vatten nu så kan det ju inte ha läckt för länge heller.
Det har nog läckt under lång tid
 
Bry dig inte, när röris kommer så ser hen vad som hänt och säkert som amen i kyrkan så kommer hen inte att tala om något som felvänt, utan bara konstatera här har det läckt.
 
H
N noone70 skrev:
Det har nog läckt under lång tid
Ok ni har fyllt på vatten till värmen?
Aldrig tänkt på vart det vattnet tagit vägen?
 
J jonaserik skrev:
Bry dig inte, när röris kommer så ser hen vad som hänt och säkert som amen i kyrkan så kommer hen inte att tala om något som felvänt, utan bara konstatera här har det läckt.
Tyvärr tror jag inte det räcker för försäkringsbolaget. Dessutom tar de ju beslutet baserat på det som rapporterats in nu... innan rörisen är på plats.
Får hoppas du har rätt, ska försöka få tag i besiktningskillen och se om han kan klarlägga det här i sin rapport
 
H Hallerudsbo skrev:
Ok ni har fyllt på vatten till värmen?
Aldrig tänkt på vart det vattnet tagit vägen?
Vi har en vattenmantlad kamin, eldar upp till 80Grader i acctanken. Tänkte en del vatten då kondenserar ut genom skvaller röret på taket
 
Tror gör man i kyrkan, vad är det för besiktningsman som varit på plats , är det hen som sagt att den är felvänd, det går inte att felvända en dubbelmuff, dom ser lika ut på båda sidor, hen som besiktade vet inte vad hen pratar om och har bara ett eget tolkande som är helt felaktigt i materielkännedom. Ett sådan uttalande skulle jag aldrig godkänna
 
N noone70 skrev:
kondenserar ut genom skvaller röret på taket
Har ni inget exspansionskärl på vinden då. mystiskt i sådant fall. och från ett sådan går det ett rör ut på taket som kokning/ångaskydd och ett rör anslutet kanske på mitten av kärlet som går ner i huset till något avlopp, det är ett nivårör att kärlet har en nivå som det ska ha
 
J jonaserik skrev:
Har ni inget exspansionskärl på vinden då. mystiskt i sådant fall. och från ett sådan går det ett rör ut på taket som kokning/ångaskydd och ett rör anslutet kanske på mitten av kärlet som går ner i huset till något avlopp, det är ett nivårör att kärlet har en nivå som det ska ha
Givetvis har vi ett expansionskärl på vinden, med ett skvallerrör ut på taket och ett ner till golvbrunnen i källare
 
Kanske lite långsökt och ni har koll på det ,har ni kollat så inte det kommer vatten på något vis från kärlet, det är en klassiker med gamla kärl som börjar läcka.
 
J jonaserik skrev:
Tror gör man i kyrkan, vad är det för besiktningsman som varit på plats , är det hen som sagt att den är felvänd, det går inte att felvända en dubbelmuff, dom ser lika ut på båda sidor, hen som besiktade vet inte vad hen pratar om och har bara ett eget tolkande som är helt felaktigt i materielkännedom. Ett sådan uttalande skulle jag aldrig godkänna
Jag kanske har blandat ihop begreppen. Vad jag menar är inte en dubbelmuff. Det är en 90 krök med hona - hane, där honan är neråt mot röret som kommer upp ur golvet(det är där han han har kommit fram till att det läcker)
Sen är det en dubbelmuff koppling mot resten av avloppet under hon, men det är nog inte där det har läckt
 
J jonaserik skrev:
Kanske lite långsökt och ni har koll på det ,har ni kollat så inte det kommer vatten på något vis från kärlet, det är en klassiker med gamla kärl som börjar läcka.
Den är alldeles för långt bort från där skadan är och det är helt snustorrt där
 
N noone70 skrev:
Det är en 90 krök
Ingen ko på isen funktionen är detsamma med omvänd anslutning och det fungerar
 
H
Men torkade det inte upp när du slog av värmesystemet?
 
H Hallerudsbo skrev:
Men torkade det inte upp när du slog av värmesystemet?
Tyckte det stod så med
 
Är det inte läge att tömma och provtrycka golvvärmen innan man börjar riva i avloppet eller behöver golvet rivas upp ändå?

/M
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.