Gräver en liten damm på tomten och visade stolt upp fortskridandet för grannen som lungt pekar på ett av de gamla "dynamithålen" i berget jag grävt fram. "jaha där sitter dynamiten kvar...".


Det sticker mycket riktigt upp två "stubiner" ur hålet och de "sitter fast". Jag frågar min granne som kan en del om anläggning, dock vet jag inte riktigt hur mycket om sprängning, "vet inte om du skojar eller inte, men är det allvarligt, något man måste ta bort med hjälp av proffs?", "ähhh, nähh" var svaret jag fick. Tänkte inte så mycket mer på det men nu när jag sovit en natt på saken växer det hela i mitt huvud.

Berget jag grävt fram har förmodligen inte varit varit blottlagt på många år, kanske så länge som sedan byggnationen av huset på sjuttiotalet, kanske när rör lades ned för sisådär 20 år sedan men egentligen vet jag inte.

Någon som varit med om något liknande, känner igen "stubinen" på bilderna, är det farligt, har någon idé på vad man ska göra om man ska göra något?
 
  • Bild av ett gammalt dynamithål i berg med två stubiner som sticker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt dynamithål i en klippa med två synliga stubiner som sticker upp, vilket indikerar gammal sprängämnesinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Ring 11414 är mitt tips och se vad de säger. Kanske kan de skicka ut nån som kan ta en titt på det?
 
Det där kan mycket väl vara en bomsalva!
De elsprängkapslar jag sett har haft grön och vit (grå) som anslutning.
Se till att få dit någon som kan ta reda på om det ligger kvar någon laddning nere i hålet.
 
C
Tänkte skriva nåt som involverade ett batteri men vid närmare eftertanke är nog @Fotografen s förslag bättre. :thinking:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Ringde 11414, patrull på väg för att kolla !!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Håll oss uppdaterade!
 
Kom en patrull efter några minuter, fotade och snackade med sina sprängmedelesexperter som konstaterade att det var en elsprängkapsel men att den skulle vara helt ofarlig.
Jag fick välja själv om jag petar upp den eller låter den ligga. Jag tror jag kör på att låta den ligga, törs trots deras försäkran inte att vara där och peta :) har den legat i minst tio år kan den nog ligga hundra till. Men imorgon blir det dammbygge som det var tänkt från början.
 
  • Gilla
Annelie Hultberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.