Hej!

Dags för lite Internetkonsultation. I korta ordalag - hur ska jag på bästa sätt reparera skadorna på blåbetongsblocken samt lägga på puts så att det smälter ihop med den gamla putsen?

Skadad fasad av blåbetongsblock, delvis utan puts och med synliga sprickor och skador, intill en trädgårdsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasaddel med skadad puts och blottade blåbetongblock intill ett stuprör och en ventilationsutgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad fasad med synliga blåbetongsblock och lossad puts, mätsticka visar storlek på skadan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad fasad med löstaget puts som visar underliggande blåbetongblock och kvarvarande grövre puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ni ser är alltså en fasad till den undre delen av ett suterränghus som byggts av blåbetongblock, och som klätts med puts. Det rör sig om en klassisk frostsprängning vilken lett till att både puts lossnat, och att även bakomliggande block skadats.

Vatten har kommit in bakom putsen på grund av två orsaker: dels har lövavskiljaren på stupröret i flera år skvätt regnvatten direkt in mot fasaden, och dels har fasaden sprickor här och var som orsakats av att tung trafik kör regelbundet förbi, och att huset är byggt på lermark (huset vibrerar lätt med sättningsskador som följd). Huset är byggt 69, och eventuellt har de sättningsskador som sakta uppstått genom åren stannat av i sin utbredning.

Innanför väggen på bilden finns ett "yttre" förvaringsutrymme för trädgårdsprylar och ev. sopkärl tidigare, och innanför detta förvaringsutrymme har vi alltså väggen till garaget, vilket jag betecknar som inomhus.

Åtgärder hittills:
- Avlägsnade den mesta av putsen som satt löst hösten -19 (--> blåbetongsblocken har nu hunnit torkat ut)
- Har även knackat bort det mesta av lösa bitar av blåbetongsblocken
- Har grävt bort en del jord som legat dikt an mot väggen, men har en bra bit kvar ned till sockeln på plattan huset står på.

Annan fakta:
- Blåbetongsblocken är 25 cm djupa.
- Djupaste skadan vad jag har sett hittills är 9 cm in i ett av blåbetongsblocken. I övrigt är skadorna grundare.

Jag har fått lite förslag från diverse butikspersonal, förståsigpåare, och någon murare:
  • Förslag 1) Ta bort allt löst >> såga/ bort bitar av befintliga blåbetongsblock så att nya tillsågade passbitar kan muras in (av liknande material motsvarande blåbetongsblocken i termer av hårdhet) >> därefter putsa med ett bruk som är mjukare än blåbetongsblocken

  • Förslag 2) Ta bort allt löst >> Putsa bara på i omgångar med B-bruk, dvs fyll ut alla håligheter som nu finns med bruk. Det innebär att tjockleken på bruket skulle variera mellan ca 2-3 cm till upp till 10-12 cm på sina ställen.

Det jag hänger upp mig på med egentligen båda förslagen, men framför allt det andra är att, om jag fattat det rätt, så ska man bara putsa med mjukare bruk än det man putsar på. Kalkbruk lär vara det mjukaste (?), men enligt butikspersonal som fått titta på en bit av den gamla putsen menar att orginalputsen förmodligen är B- eller C-bruk. Om det stämmer, så har man ju inte gjort rätt från början när man byggde huset.

Den primära frågeställningen är alltså hur skadorna ska åtgärdas; enligt förslag 1 eller 2, eller på något annat sätt? Om förslag 1 är vägen framåt, då borde väl Ytong-block vara det närmaste man kan komma de gamla blåbetongsblocken? Är det klokt att sätta upp "hönsnät" för att förstärka upp putsen?

En sekundär frågeställning är hur man ska replikera det gamla toppskiktet. Har fått höra att man lagt på ett tunt lager bruk med grövre ballast, som man sedan haft någon syra på (vilken?), och som man låtit verka en viss tid (hur länge?) innan man spolar bort det med vatten. Finns det murare som kan det numera? Inte helt lätt att få till rätt färgmatchning med omgivande puts heller.

Vad säger era samlade kunskaper och erfarenheter?
 
Personligen skulle jag ta bort allt gammalt och sen köra hydrauliskt kalkbruk istället. Tror det stoppar bättre än vanligt cementbruk på en sån mjuk grund. Det kan man dessutom lappa och putsa om själv på ett helt annat sätt. Cementputs blir ju liksom stenhårt och faller bort i kakor och är svårt att bättra och snygga till. Kalkputs är mjukt och går att kludda och bättra hur mycket som helst.
 
  • Gilla
Miterfighter
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Personligen skulle jag ta bort allt gammalt och sen köra hydrauliskt kalkbruk istället. Tror det stoppar bättre än vanligt cementbruk på en sån mjuk grund. Det kan man dessutom lappa och putsa om själv på ett helt annat sätt. Cementputs blir ju liksom stenhårt och faller bort i kakor och är svårt att bättra och snygga till. Kalkputs är mjukt och går att kludda och bättra hur mycket som helst.
Alright, men tror du att det bara är att fylla i befintliga håligheter, eller bör jag först gjuta in passbitar av liknande blockmaterial?
En annan fundering apropå kalkputs - beror den slutgiltiga färgen på mängden vatten som använts i blandningen mån tro?
 
Hej
Det viktigaste är att du grundar med ett låg alkaliskt grundningsbruk som du slammar på lättbetongblocken.
Det är lätt att det blir putssläpp mellan lättbetongblocken och ett vanligt bruk pga reaktion mellan bruket och blocken.
Sen bygger du på med putsbruk förstärkt med hönsnät som armering, som det ser ut skulle jag ta bort resten av putsen och få helt ny putsyta.
 
  • Gilla
Miterfighter
  • Laddar…
P psau skrev:
som det ser ut skulle jag ta bort resten av putsen och få helt ny putsyta
Ja, jag får se hur det blir med det. Förhoppningen är annars att kunna återskapa samma ytskikt som nu går runt hela huset.

Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.