Hej.

Har en fråga till er som bygger med nån husfirma med General entreprenad.

Nu är det fullfart på El- och snickararbete inne i vårt huset. Vi skulle vilja järna kunna komma in i huset när det passar oss (efter jobbet tex) och kolla hur det går och vad killarna hade gort. Men vi har inte nycklar till huset och snickar-firma vill inte att vi ska kunna vara på bygget när de själva är inte där.

Hur har det varit eller är för er. Har ni möjlighet att vara inne i huset ni själva? Kan ni komma dit med era KA om ni vill? Brukar ni göra det?

/Galina
 
Byggherren i detta fallet är Galina, men annars är det nog rätt. Om det inte är så att de har något att dölja...

Vi hade inga problem med access till huset under byggtiden, vi jobbade paralellt med byggfirman under 3-4 veckor och det gick bra.
Men stå på er! Vi såg ett par saker som gick snett tex kakel som satt snett i köket och det är mycket lättare att fixa sådant direkt innan fogen kommer på osv.
Dessutom så går sådant lättare när man träffar dem öga mot öga.
 
galitolo skrev:
Hej.

Har en fråga till er som bygger med nån husfirma med General entreprenad.

Nu är det fullfart på El- och snickararbete inne i vårt huset.  Vi skulle vilja järna kunna komma in i huset när det passar oss (efter jobbet tex) och kolla hur det går och vad killarna hade gort. Men vi har inte nycklar till huset och snickar-firma vill inte att vi ska kunna vara på bygget när de själva är inte där.

Hur har det varit eller är för er. Har ni möjlighet att vara inne i huset ni själva? Kan ni komma dit med era KA om ni vill? Brukar ni göra det?

/Galina

det var det dj--gaste jag hört........ni om några skulle väl ha en nyckel , det är ju ni som ska stå för notan,.......på dom bara..........(.f-n vet om jag skull vilja ha nåt gjort av sånna skummisar)
 
Tack för svaren.

Det stämmer, det är vi som är byggherren (generalentreprenad). Vi har frågat flera gånger efter nycklar och varje gång fick man höra att de vill inte att andra snickare springer i huset (så konstigt. Vi har ju skrivit på ett kontrakt bara med de på all jobb, det enda vi vill göra själva är att lägga golvet :parket i alla rum på nedre våningen och klinkers i hallen. Och det är vi överens med de. De kommer att säga när det är dags för oss att borja ).
Jag tror att vi får prata med både säljaren och snickar-firma en gång till. Fast vet inte hur, vilka argument skal man använda. Svårt att lösa konflikt utan att det blir konflikt :( man vill ju behålla bra relation. Huset ska vara färdigt 29/10.

/Galina
 
Ær det inte ni som æger tomten och huset?
Det ær bara att sæga att ni skall ha nycklar.
Presis som ovanstående sa:
f-n vet om jag skull vilja ha nåt gjort av sådana skummisar
Næ se till att ni ær dær så mycket som møjligt och kolla vad de har gjort varje dag, och dra er inte før att påpeka sådant som ni undrar øver eller anser ær fel.
 
Argumenten till varför ni vill ha nyckel är solklara, tycker jag: Ni vill se så saker blir som ni tänkt er annars blir ni kanske inte nöjda med ert hus och det är ni som ska bo där och betala huset. Sen om ni ska lägga golv själva MÅSTE ni ju ha nyckel. Ta upp detta med er säljare eller byggtekniker och låt dem ta striden med snickarfirman så ni slipper. Dessa personer har betalt för att hjälpa er med sånt här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.