Hej

behöver lite planerings hjälp. Har tänkt länge på att bygga garderober i sovrummet.
Mått: ca 3m x 3,3m.

Ritad planlösning av en bostad med markerat sovrum och klädkammare, överväganden om garderobsplacering syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


klädkammaren mått: 1,33m x 1,14m
Är det vart att spara klädkammaren?

Alternativ 1: är Ikea pax garderober en hel vägg 35cm djupa. 3m.
Ljust sovrum med vita garderober längs en vägg och en öppen dörr som leder till en annan del av bostaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativt 2, Riva väggen till klädkammaren och ha skjutdörrs garderob där. Från sovrummet. Då försvinner typ klädkammaren. Och ha Ikea pax garderober innanför. Bygger och om hall garderoberna samtidigt.
Samt ha skjutdörrar från andra hållet där dörren till klädkammaren sitter idag.

Ritning över lägenhet med markerat sovrum och potential för garderober och klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en lägenhet med fokus på sovrum och klädkammare markerade för ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativt 3: ta halva klädkammaren till garderober.
Ritning av en lägenhetsplan med markerat sovrum och klädkammare för garderobsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Någon annan som har ett bra förslag?
 
Om hallen inte känns trång idag hade jag nog kört på ditt första förslag.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Om hallen inte känns trång idag hade jag nog kört på ditt första förslag.
Då blir sovrummet trång
 
Jag tittade bara på bilderna, jag menade nog alternativ 2 :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tittade bara på bilderna, jag menade nog alternativ 2 :thinking:
Jag tror också på alternativ 2. Men det är svårt. Vill man inte ha kvar garderoberna åt andra hållet i hallen? Behöver något proffs till hjälp
 
Jag ska tydligen inte svara lite snabbt, till mitt försvar ligger bilderna i lite blandad ordning.

Vad jag menade var att du hade ett förslag med fasta garderober från båda hållen. De hade jag kört med om inte hallen var trång.
 
Om hallen funkar bra idag tror jag att detta är det mest praktiska alternativet.

Ritning av husplan med markerade ändringar i rött, inklusive nya väggpositioner i hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om hallen funkar bra idag tror jag att detta är det mest praktiska alternativet.

[bild]
Ja sant för det är det så mycket utrymme i klädkammaren som man inte använder, bara till golv för att stå på.
Jag vad tror om skjutdörrar?
 
Vet någon om Kvik garderober är bra?
 
Det enkla är väl att sätta typ elfa skenor och någon form av dörr? Om inte måttet är så att det passar bra med en PAX stomme 50/75/100cm bredd

Skjutdörrar, jag gillar dom inte men det är en personlig smaksak. Det skulle säkert fungera utmärkt
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ska tydligen inte svara lite snabbt, till mitt försvar ligger bilderna i lite blandad ordning.

Vad jag menade var att du hade ett förslag med fasta garderober från båda hållen. De hade jag kört med om inte hallen var trång.
Vad hade du valt för dörrar? Skjutdörrar eller vanliga garderobsdörrar? I sovrummet blir nog trång om man ska öppna en dörr 50cm ut på golvet.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det enkla är väl att sätta typ elfa skenor och någon form av dörr? Om inte måttet är så att det passar bra med en PAX stomme 50/75/100cm bredd

Skjutdörrar, jag gillar dom inte men det är en personlig smaksak. Det skulle säkert fungera utmärkt
Dem är inte så snygga men praktiska. Vill nog ha en tjockare skjutdörr i massivt trä.
Har hört att man inte ska ha spegel i sovrummet.
 
Spegel sägs ju skapa oro i sovrummet. Man kan sätta en helt separat skjutdörr som går längs med väggen, då kan msn öppna upp helt. Eller ett draperi. Det låter som du vill ha skjutdörr så kör på det!
 
Jag skulle säga att valet beror lite på vad man ska göra.

Vi hade skjutdörrar i ett sovrum, praktist för att de inte tar plats när man öppnar dem.
Men! Jag och sambon kunde inte klä på oss samtidigt.
Samtidigt innebär vanliga dörrar att man kanske spärrar en hel hall och så.

I ditt fall skulle jag säga vanliga dörrar i sovrum, samt dörrar eller skjutdörrar i hallen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle säga att valet beror lite på vad man ska göra.

Vi hade skjutdörrar i ett sovrum, praktist för att de inte tar plats när man öppnar dem.
Men! Jag och sambon kunde inte klä på oss samtidigt.
Samtidigt innebär vanliga dörrar att man kanske spärrar en hel hall och så.

I ditt fall skulle jag säga vanliga dörrar i sovrum, samt dörrar eller skjutdörrar i hallen.
River klädkammaren i helgen! :surprised: Men funderar fortfarande på om jag ändå inte skulle spara den. :rolleyes: Vad tycker ni alla på byggahus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.