H
Hej.

Vi har precis flytta in i en villa med bergvärme med en Nibe fighter panna.
Förra ägaren sa att vi inte behövde bryr oss om några inställningar för husvärmen att det "skötte sig själv"

Men nu i går kväll när det var runt 10 grader ute så blev det förjävla varmt innomhus, så jag skruva ner termostaterna som nästa var på max. Efter det började hela huset att "susa" :) Det kom susande ljud från radiatorerna, jag trodde det skulle sluta efter ett tag när värmen i dom gått ner, men det susa på hela natten.
Nu är min fråga, varför? och om det krävs att radiatorerna skall nästan vara på max för att det inte skall susa, hur får jag då ner värmen i huset?

/Hls en riktig Novis
 
Enklast är att skruva på ratten.

Du har en ratt på pumpen vid displayen. Vrid den mot minus med tre steg för varje grad övertemp du har.

Ja, termostaterna ska stå fullt öppen när man har värmepump. I t.ex. sovrum är det OK om du har den aktiv. Detta för att ha konstant 7° diff mellan fram och returledning till pumpen. Justeras i första hand med hastigheten på cirkulationspumpen

Kanske du måste reglera kurvlutningen för att få bra komfortvärme oberoende utetemperatur.

En rumsgivare ansluten till Niben hjälper.
 
pumpen styr inomhus tempen från et värde på tempgivare som sitter utomhus & efter en vald kurva.
alla termostater måste stå fullt öppna för att systemet ska funka bra.

systemet går att komplitera med en inne givare om du tilexempel får tilskotsvärme fårn storbesök eller ekdar i kamin, deta har ju ute givaren & pumpen ingen aning om annars
 
H
Ok! Tackar för era svar. Vred på ratten igår kväll, får se ikväll om det blivit lite svalare i rummen. Vågar en novis som jag på sig att ändra kurvan med hjälp av handboken? Innegivare verkar ju att föredra, nån som kan höfta ett pris vad det kan gå på för normal villa med 4 rum (8 radiatorer) och pannan i källaren.
 
Hopplunda skrev:
Ok! Tackar för era svar. Vred på ratten igår kväll, får se ikväll om det blivit lite svalare i rummen. Vågar en novis som jag på sig att ändra kurvan med hjälp av handboken? Innegivare verkar ju att föredra, nån som kan höfta ett pris vad det kan gå på för normal villa med 4 rum (8 radiatorer) och pannan i källaren.
inne givare har man en till hela anläggningen & den ska endast reglera när oönskad energi tilförs = du måste först ställa in rätt kurva samt vrida finjusterings ratten rätt, sen kan man aktivera inne giveren.
giveren kostar ca 1200:-
 
H
Nu har jag skruva på ratten från läge klockan 11 till 7 och huset har inte svalnat fast det har gått ett par dagar sen jag gjorde det. Så tänkte jag att jag skulle ge mig på att ställa in kurvan men ack, handboken existerar inte! Vad kan det vara för fel att inte värmen sänks fast jag har skruvat ner rejält? Kan pannan ha säckat ihop?
/Mvh Sauna
 
Här hittar du handboken till din pump:

http://www.nibe.se/vvs/PDF/pdfsokning_se_exkl.asp

Börja med att ställa in rätt kurva. Att bara vrida på ratten har inte alltid önskad effekt. Man lurar sig lätt att tro att ratten parrallellförskjuter kurvan men så är inte fallet och därför blir det kanske inte alltid som man tänkt eller förväntar sig.

I handboken kan du också se om framledningstemperaturen (börvärdet inom parentes) verkar stämma med aktuell utetemperatur, givet den kurva du valt. Om det stämmer på ett ungefär finns ingen anledning att tro att pumpen är trasig.
 
STOP

säger ägaren att allt är inställt + att inget händer när du förskjuter kurvan så är nog nått fel!

ta ett kort på displayen eller beskriv vad som visas.
hur länge går pumpen & hur länge står den still

knappa runt lite & tala om vad du har för värdden när pumpen gått en 15 minuter
 
H
Har lite uppgifter när pumpen går, jag vet inte hur länge den var på. Men såhär stod det i de olika menyerna.

(Pumpen igång)                               (Ej igång)

VB-fram 52(VV)°C                          VB-fram 43(10)°C
Varmvatten 51°C                            Varmvatten 45°C

Utetemp 13°C (ca 17:30) Utetemp 13°C (ca:21:30)

VB-r 38(53)°C   VB-r 39(53)°C
VVstart 48(44)°C     VVstart 44(44)°C

KB-f 4°C KB-f 6°C
KB-r 1(-12)°C     KB-r 4(-12)°C

Kurvlutning 10    Kurvlutning 10

Upstarter 23510
VP till

VP-tid 9701h
TS-tid 13h

Grundinst. 0  10
Sverige


Vi har säkert en närmare 25°C innomhus om inte mer. Vi är ju iofs glada att huset inte är för kallt :) Men nu önska man nästan att det skulle dra någonstans med det gör inte det :)

Update: Kompletara med uppgifter med pannan ej igång nu klockan 21:30 och såg att utegivaren visa samma temp som jag hade 17:30. Givaren trasig?
 
Nej men kärvande växelventil!

Öppna högra sido plåten på pumpen när det inte står (VV) vid VB-Fram.  
Knacka försktigt på Ventilen 23 då borde den lilla vita plast armen på motorn 19 Stiga till topp läge som indikerar värmeproduktion.
Gör den inte det så lossa motorn från ventilen sitter en liten metall knapp mot ventilen tryck in den och vrid ett kvarts varv ca och motorn är lös.

Bryt försiktigt i fjädern med en mejsel eller dra försiktigt med en tång i spindeln den lilla kromade stången som kommer upp ur vetilen smörj sen med typ 5-56 eller liknande.
Tryck ner stången igen och dra upp ett par gånger tills fjädern själv orkar trycka upp stången.

Har du tur så räcker det med detta annars så är det nog bara bytta växelventil.

 
  • Fighter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Tack för alla svar. Växelventilen är ej trasig efter en check av mig. Ändra kurvlutning till 9 och cirk.pumpen till 1, hjälper inte. Vi har fortfarande över 25 grader innne. Utegivaren verkar inte heller trasig, den visar samma utetemp som våran digitala ute termometer gör. Nåt i inställningarna ovan som ser knasiga ut?
 
Hopplunda skrev:
Tack för alla svar. Växelventilen är ej trasig efter en check av mig. Ändra kurvlutning till 9 och cirk.pumpen till 1, hjälper inte. Vi har fortfarande över 25 grader innne. Utegivaren verkar inte heller trasig, den visar samma utetemp som våran digitala ute termometer gör. Nåt i inställningarna ovan som ser knasiga ut?
Jodå, det är som overlander säger......en trasig/kärvande VXV.

Du får står vid pumpen och notera varmvattnet och VB-f/r.

Efter en varmvattenladdning skall VXV växla till radiatorerna och VB-f/r sjunka inom ett par minuter till 20°-25°.

Ta dig tid och kontrollera, och samtidigt undvika förbrukning av VV. Går den på med VV-laddnig igen inom en halvtimme, så är svaret givet.
 
Hopplunda skrev:
Har lite uppgifter när pumpen går, jag vet inte hur länge den var på. Men såhär stod det i de olika menyerna.

(Pumpen igång)                               (Ej igång)

VB-fram 52(VV)°C                          VB-fram 43(10)°C
Varmvatten 51°C                            Varmvatten 45°C

Utetemp 13°C (ca 17:30) Utetemp 13°C (ca:21:30)

VB-r 38(53)°C   VB-r 39(53)°C
VVstart 48(44)°C     VVstart 44(44)°C

KB-f 4°C KB-f 6°C
KB-r 1(-12)°C     KB-r 4(-12)°C

Kurvlutning 10    Kurvlutning 10

Upstarter 23510
VP till

VP-tid 9701h
TS-tid 13h

Grundinst. 0  10
Sverige


Vi har säkert en närmare 25°C innomhus om inte mer. Vi är ju iofs glada att huset inte är för kallt :) Men nu önska man nästan att det skulle dra någonstans med det gör inte det :)

Update: Kompletara med uppgifter med pannan ej igång nu klockan 21:30 och såg att utegivaren visa samma temp som jag hade 17:30. Givaren trasig?

i första menyn ser du
VB-fram 52(VV)°C

inomparantesen står der VV. detta betyder att pumpen gör varmvatten. i detta läga ska inget vattan alls cirkulera i radiatorena & det ska devenetivt inte vara varmt!!!

om din trevägsventil kärvar så sipprar det ut varmvaten till radiatorena när den försöker göra varmvaten. konsikvensen blir att huset blir varmt & att pumpen aldrig når max temp & detför fortsätter i eveghet att försöka göra varmvattnet varmt.
efter 40 minuter gör den en paus o gör radiatorvatten i 20 minuter 8i ditt fall cirkulerar den skert bara vattnet)

om det står siffror inom parentesen så är det ett värde på hur varmt vatten pumpen vill ha i radiatorerna, sen kommer värdet fill vänster att vara både över & under, beroende på om pumpen är igång eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.