Grannens hus är 4,5 meter från tomtgränsen och ganska högt. Mitt problem är att jag drömmer om en grön mysig engelsk trädgårdsoas och det första jag ser när jag står i hallen i mitt eget hus och tittar rakt fram ut genom fönstret i vardagsrummet är grannens tegelvägg. När vi flyttade in fanns det flera jättestora träd på tomten mot just grannens tomt men dom var numera så höga att kronorna var ovanför grannens tak och skymde solen från vår tomt så vi tog bort dom. Jag har kvar ett högt träd plus att nån buske/träd har satt fart och växa (syns på bilden), men jag vet inte om den är ett riktigt träd eller dopat ogräs.

För två år sedan planterades en klotlönn och några lagerhägg (Etna) men mitt tåladmod är rätt uselt och det känns som dom växer jättelite. Det dopade ogräset eller kan det vara fläder eller nåt har även börjat dra iväg rejält i storlek. Vad hade ni gjort? Bytt växter till typ tujahäck? Bara flyttat klotlönnen åt vänster ifall nyträdet ska vara kvar? Andra tips?
 
  • Utsikt från fönster med lampor och krukväxter med fokus på grannens tegelhus och en ung trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En vägg med olika klätterväxter kanske?
 
Har bekanta som bor "mitt i smeten" med grannarna bokstavligt talat vägg i vägg. Där är det hur mysigt som helst. För deras del är gränsen mot grannarna en mur på kanske 2-3 meter som både är klädd med klätterväxter, blommor som klättrar upp mot den, det finns trädäck med hängmatta osv. I mitten en gräsplätt och så slingrande rabatter med lite gångar. Finns en spalje och lite annat som bygger upp trädgården på höjden också samtidigt som en del av uteplatsen är upphöjd 20cm. Det ger lite mer variation och inte bara "platt villaträdgård med gräsmatta i mitten och lite växter längs kanterna".

I ditt fall hade jag nog gärna smällt upp en dylik mur alternativt tuja som klipps och "hålls in" så det inte får utseendet av ett övergivet 70-talsbygge. Men nånting så det insynskyddar trädgården från grannens övervåning. Det borde inte ta bort så mycket solljus för er.
 
Åh, jag älskar egentligen murar med växtlighet. Tyvärr är dom väldigt dyra vad jag vet och det skulle krävas en hel del röjning av syrenbuskar samt att vårt storträd som syns lite bakom gardinen till höger säkert skulle stryka med.
Låter verkligen som dina bekanta bor mysigt.
När växtligheten kommer igång så har jag ganska bra med grönt åt sidan där grannen har sina fönster för där finns storträdet, ogrästrädet samt syrenbuskar så där är det rätt lummigt. Storbjörken på bilden är nu fälld så det är mest den stora väggytan utan fönster som känns iögonfallande sommar- och vintertid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.