Vardagsrummet i vår 40-talare men det saknas gardiner. I vardagsrummet drömmer vi om en gardinskena upp i taket men hittar inte det vi tänker oss på den nutida marknaden. Snarare än små u-skenor med plastiga krokar som hänger ner vill vi ha något sånt här:

Svartvit bild av ett vardagsrum från 40-talet med öppna gardiner, piano och retro inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skenan verkar liksom dold bakom en sarg av blank polerad metall. Väldigt enkelt och funkis, men samtidigt tidlöst och sjukt snyggt. Att inte Kirsch eller någon annan inriktad på gardinskenor tillverkar detta är i mina ögon en miss, men hittar man inte vad man söker får man väl fixa det själv, om det går.

Jag har en idé men tar gärna lite råd av mer händiga/kunniga innan jag springer och slänger pengar och tid på ett koncept som är helt åt... ja ni vet.

Min tanke är att man monterar gardinskena i en u-formad stål-/aliminiumprofil, typ som nedan. Här kommer första funderingen, hur? Klarar jag mig på lim eller bör jag försöka mig på att svetsa?

Schematisk ritning av en U-formad profil avsett för montering av gardinskena.

Originalet är säkert förnicklat eller kromat och blänker fint, så sen tänker jag att framsidan poleras efter behov. Till slut fästs hela anordningen, och då tänker jag mig i väggen eftersom jag är rädd om vårt putsade betongtak. Så borra ett par hål i den biten av u-profilen som hamnar mot väggen och skruvas fast med plugg.

Väggarna kan vara lite knepiga, så i värsta fall monteringslimm, typ no more nails.

Har någon några tankar på upplägget? Helt galet? Genomförbart? Något jag missat/bör tänka på?

Disclaimer 1: Hittar ingen riktigt bra forum-del för detta, men moderator får gärna flytta tråden om det finns bättre placering.

Disclaimer 2: Jag är en glad amatör som kompenserar för erfarenhetsbrist med tålamod och välvilja. Jag lär mig mycket på youtube så är antagligen extra dålig på svenska termer dessutom, men jag lär mig. Ha tålamod med andra ord. ;)
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Du borde väl kunna exempelvis gänga i profilen så kan du skruva fast skenan i den?
 
På originalbilden ser man ju att skenan är en bit från väggen. Så att skruva din u-profil direkt i väggen för att spara taket lär väl inte funka så bra (om ni nu inte vill ha gardinerna dikt ann mot väggen).
Jag hade köpt valfritt skensystem och sedan bara satt en platt list i framkant för att dölja den riktiga skenan. IKEAs Vidga https://www.ikea.com/se/sv/cat/gardinskenor-18893/ skena med väggfäste ser ju lämplig ut då den har en helt platt front, så det blir ju lätt att limma en bredare täcklist på den.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du borde väl kunna exempelvis gänga i profilen så kan du skruva fast skenan i den?
Tänker att det blir svårt att göra det på ett sätt så att profilen kan ligga dikt an mot taket bara.

H Henrik.S skrev:
På originalbilden ser man ju att skenan är en bit från väggen. Så att skruva din u-profil direkt i väggen för att spara taket lär väl inte funka så bra (om ni nu inte vill ha gardinerna dikt ann mot väggen).
Jag hade köpt valfritt skensystem och sedan bara satt en platt list i framkant för att dölja den riktiga skenan. IKEAs Vidga [länk] skena med väggfäste ser ju lämplig ut då den har en helt platt front, så det blir ju lätt att limma en bredare täcklist på den.
Nu tänkte jag i och för sig att sätta skenan i framkant på profilen vilket skulle få ut den och gardinerna några centimeter från väggen. Men det kanske ändå inte blir tillräckligt? Har dåligt ögonmått så har svårt att avgöra hur långt ut sargen verkar sitta från väggen.

Med det sagt, ditt förslag på lösning låter ju mycket bättre. Ganska typiskt mig att komma på en onödigt komplicerad lösning. När jag kollar på IKEAs skenor med väggfästen slår det mig dock att en metallist skulle behöva fästas i fästet, som sticker ut utanför skenan. Och det enda osynliga sättet att göra det på från framsidan vore lim, räcker det?
 
BirgitS
Det ser ut som en enkel typ av kornisch typ https://www.styleroom.se/images/402661-kornisch som är en sort list/regel/tunn skiva man satte upp för att dölja själva gardinupphängningen. Jag tror det var rätt vanligt förekommande ett par årtionden efter andra världskriget i vardagsrum och matsalar.

Jag vet inte hur dina väggar är men i många 40-talsväggar är det ju svårt att få bra fäste för tyngre saker.

Med tanke på hur det blänker även i fönsterkarmen ovanför/mellan fönstret och dörren är det inte säkert att kornischen är av metall utan kan nog vara en vitmålad list. Blank metall är ju mer 30-tal än 40-tal.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som en enkel typ av kornisch typ [länk] som är en sort list/regel/tunn skiva man satte upp för att dölja själva gardinupphängningen. Jag tror det var rätt vanligt förekommande ett par årtionden efter andra världskriget i vardagsrum och matsalar.

Jag vet inte hur dina väggar är men i många 40-talsväggar är det ju svårt att få bra fäste för tyngre saker.

Med tanke på hur det blänker även i fönsterkarmen ovanför/mellan fönstret och dörren är det inte säkert att kornischen är av metall utan kan nog vara en vitmålad list. Blank metall är ju mer 30-tal än 40-tal.
Precis! Bilden är nog sent 30-tal i det här fallet, så fuskar lite för att jag ofta föredrar det sena 30-talets stilideal. Är inte så förtjust i den typiska gardinupphängningen på 40-talet annars, men att ha kornischen i trä i någon lackfärg som matchar andra snickerier skulle kanske också kunna vara något.

Väggarna är lättbetong så det är en utmaning ibland, det är sant. Men gardinstänger måste man väl ha kunnat få upp en gång i tiden? Då tycker jag att en gardinskena i lättmetall med en en list i aluminium framför borde kunna fästas.
 
BirgitS
Jag kommer inte ihåg hur det var gjort med gardinfästena i 40-talslägenheten vi hade för länge sen men här i lägenheten från tidigt 60-tal har man vid bygget satt upp en 7 cm hög bräda ovanför fönstren som det är meningen att man sen sätter fast fästena för gardinerna, utom i ursprungliga matsalen där brädan sitter högst upp på väggen samt det finns en som sitter i taket också så där är det tänkt att man ska ha gardiner hängande från takhöjd och det finns möjlighet att sätta upp en kornisch med vinkeljärn framför. De här brädorna är uppsatta under byggandet och rejält förankrade inne i väggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kommer inte ihåg hur det var gjort med gardinfästena i 40-talslägenheten vi hade för länge sen men här i lägenheten från tidigt 60-tal har man vid bygget satt upp en 7 cm hög bräda ovanför fönstren som det är meningen att man sen sätter fast fästena för gardinerna, utom i ursprungliga matsalen där brädan sitter högst upp på väggen samt det finns en som sitter i taket också så där är det tänkt att man ska ha gardiner hängande från takhöjd och det finns möjlighet att sätta upp en kornisch med vinkeljärn framför. De här brädorna är uppsatta under byggandet och rejält förankrade inne i väggen.
Intressant. Du har inte händelsevis nån bild på kornischerna?

Ett alternativ är ju såklart alltid en gardinstång, men jag har svårt att hitta bilder på gardinstänger från 30- till 40-talet som kunde hjälpa mig veta vad jag är ute efter. Sidor och butiker med inriktning på byggnadsvård fokuserar mest på gardinupphängning från 1800-talet och Byggfabriken som annars brukar ha en del funkis i sortimentet har inga gardinstänger alls. Tvivlar dock på att jag kan hitta något lämpligt om jag inte råkar ha lite tur på loppis/tradera.
 
Jag fattar inte riktigt hur du ska kunna skruva fast den i väggen som du har tänkt, men det kanske funkar med vinkelväxel på skruvdragaren?
 
BirgitS
Jag har aldrig haft någon kornisch själv utan bara sett det hos äldre släktingar som satte bo på 40/50-talet och har därför inte tänkt närmare på hur de har varit gjorda men jag tror det var någon sorts kirsch-stång bakom kornishen och gardinen satt uppe med vanlig gardinhängning för den tiden, dvs. veckband och fingerkrokar som hakades fast i glidens öglor.
https://www.kirsch.se/gardinguiden/gardinuppsattning/gardiner-med-veck/

Här hittade jag en vinkel som har fästen för en kornisch: https://www.kirsch.se/produkter/reglerbar-vinkel/

I vår lägenhet finns bara brädorna på väggarna ovanför fönstren och i taket ovanför matsalsfönstret kvar så jag har ingen aning om hur det såg ut från början.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har aldrig haft någon kornisch själv utan bara sett det hos äldre släktingar som satte bo på 40/50-talet och har därför inte tänkt närmare på hur de har varit gjorda men jag tror det var någon sorts kirsch-stång bakom kornishen och gardinen satt uppe med vanlig gardinhängning för den tiden, dvs. veckband och fingerkrokar som hakades fast i glidens öglor.
[länk]

Här hittade jag en vinkel som har fästen för en kornisch: [länk]
Det blir nog linnegardiner med veck.

Vinkeln verkade ju jättebra om vi skulle köra en kornisch i trä, som man kan skruva fast i fästena. Dock såg jag att tillhörande skena, I-skenan, är som minst 14 cm hög. Skulle då behöva en minsta lika stor täcklist, och så stort tror jag inte skule bli snyggt med vår takhöjd.

Hittade istället Elite-skenan, som precis som Ikeas Vidga har en platt front. Fördelen med Elite-skenan är att fästmetoden gör att skenans platta front verkar hamna längst fram och alltså kan användas för limning.

Teknisk ritning av en Elite-gardinsskena monterad med ett väggfäste visande profil och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skenan fästs i ett fäste som skjuter fram skenan på ett bra sätt för mitt projekt. Fästet i sig kan man sedan fästa i en vinkel för väggmontering.

Vad vore ett lämpligt lim för att fästa listen? Är inne på ett bra Epoxy-lim, typ NM 250, men tar gärna emot tips och tankar.

Väggvinklar finns i storleksordningen 5 cm, 10 cm och 15 cm. Velar lite mellan 5 och 10. Ju mindre avstånd, desto bättre jobb gör ju listen av att dölja fästen och så vidare, men vill att gardinerna också hänger snyggt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag hade nog tagit pl400. Det blir inte lika stumt men kommer klara av att hålla upp sidan utan problem.
Jag är mer orolig över hur du ska få skenan fäst i väggen utan att börja bukta ner med belastning och då göra så att det blir en glipa mellan taket och listen...
 
L Lovan83 skrev:
Jag hade nog tagit pl400. Det blir inte lika stumt men kommer klara av att hålla upp sidan utan problem.
Jag är mer orolig över hur du ska få skenan fäst i väggen utan att börja bukta ner med belastning och då göra så att det blir en glipa mellan taket och listen...
Nej det vill man ju inte. Tack för tanken på den, får kolla vad väggvinklarna klarar i vikt med Kirsch. På Elite-skenan i allmänhet står det ca 3 kg gardin per 3 meter skena. Det bör bli runt 3 kg skena och tror två tunna gardinlängder i linne borde inte maxa det. Men får kolla om det gäller för väggfästena också.

Här hittade jag en annan gammal inspirationsbild, detta ska vara från 40-talet om jag tolkar källan rätt. Tror det är en enkel takskena med väggfästen, men svårt att uttyda. Kan vara en enkel gardinstång högt upp också? Blank metall ser det i alla fall ut att vara. Jag gillar inte den nya stilen på gardinskenor i vitt, det är väl främsta anledningen att jag gör det så svårt för mig och vill ha en täcklist av något slag.

mogensen_1_stor.jpg
 
  • Gilla
Hus48
  • Laddar…
BirgitS
I Sverige var det ovanligt med så stora fönster på 40-talet. Men det är kanske något arkitektritat för någon som var före sin tid. Tänkte på det med din bild i trådstarten också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I Sverige var det ovanligt med så stora fönster på 40-talet. Men det är kanske något arkitektritat för någon som var före sin tid. Tänkte på det med din bild i trådstarten också.
Den sista är nog ritad av en arkitekt till sig själv. Så absolut, den är annorlunda och våra fönster är helt klart av mer standard storlek för tiden. Dessutom utan en inglasad miniträdgård utanför. Men det hindrar ju inte att man kan inspireras av gardinupphängningen lite, som är ganska enkel. :)

Den första bilden är från Ribershus i Malmö. Det var ett lyxigt bostadsområde med etagelägenheter med mera, men utöver hur stort själva fönstret är bredvid dörren så tycker jag upplägget är klart mer typiskt för tiden. Om man minskar fönsterbredden och delar upp det på 2-3 fönsterluft så ser lösningen med balkongdörr och fönster i en nisch ut som i många andra lägenheter från samma tidsperiod..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.