Vi sitter här och väntar på besked om lånelöfte på 2.1 milj. Vi ska ev. bygga hjältevadshus (enen). Jag får ut ca. 9 000:- /mån efter skatt, min sambo 22 500:-/mån efter skatt. Nu säger banken att jag behöver gå upp till heltid??? Kan detta vara möjligt? Vi är en fam. på 4 pers. tjänar vi inte ganska bra???? Obs! är det möjligt att baka in kontantinsatsen i lånet????
 
Vi har en total inkomst på 27.000 efter skatt, och vi har lånat 1.850.000 utan gnäll från banken. Tycker inte att det borde vara några problem för er. Om de nu inte kanske har börjat tänka på räntorna som snart ska höjas, men det kan de ju göra en kalkyl på...!

"Baka in"... Vad menar du.... Lägger ni inte kontantsinsatsen och lånar resterande...?
 
Svårt att bedöma andras ekonomi/husprojekt på "distans" men som med allt annat, lyssna med flera leverantörer av lån!
 
jo, jag vet att seb kan lägga in kontantinsatsen i lånet( när man inte har några pengar till kantantinsats). Jag tänkte om det var någon som hade erfarenhet av det!
 
Vi har SEB, ingen av oss jobbar heltid. Dock har vi 100% tjänster. Vi har nog ut idag 27 000+ barnbidarag. Dom sa att de räknar på våra 100% löner då vi alltid kan gå upp i tid om det krävs.
Våra lån är på 2,6 milj. Vi har lånat till allt + 150´extra för att inreda övervåningen. Vårat hus blev värderat till 3,1milj så det blev bara bottenlån, men det viste vi inte när vi började bygga.
Ulle
 
ulle75 skrev:
Vi har SEB, ingen av oss jobbar heltid. Dock har vi 100% tjänster. Vi har nog ut idag 27 000+ barnbidarag. Dom sa att de räknar på våra 100% löner då vi alltid kan gå upp i tid om det krävs.
Våra lån är på 2,6 milj. Vi har lånat till allt + 150´extra för att inreda övervåningen. Vårat hus blev värderat till 3,1milj så det blev bara bottenlån, men det viste vi inte när vi började bygga.
Ulle
Kanske banken visste så de kände sig säkra :)
Kanske det som är skillnaden nu...huset de bygger värderas inte till 2.1 av banken i det området vilket är högre risk för banken.


Annars det med kontantinsats...precis som Ulle skriver, värderas huset högre än vad den kostar att bygga så är det som att du lagt skillnaden kontant.

Samma sak om du målar själv utvändigt. Säg att du värderar det jobbet till 30.000 men kostar dig bara 10.000 i färg (resten får du o familj ta över en helg o lite fika).
Då är det som att ha lagt 20.000 i kontant.
 
Jaha! har jag uppfattat rätt: Om huset nu kostar 2.1 milj, men sedan värderas till 2.6 milj. Då blir det som kontantinsats fast i efterhand? Är det så????? Det vore ju kanon...
 
Ja typ så. Det är som att köpa ett hus för 2.6 men betalar 2.1.

Då räknas det så här:
2.6 * 0,85 = 2,21 som bottenlån
Då ni endast söker 2.1 blir allt bottenlån.


 
:) Men vad härligt! Då kanske man sover bättre nu och slutar att ligga och klura på det i allafall!!!!!
 
Men ni måste kolla detta; Var lönar det sig att bygga? Underförstått: Var i landet kan man hoppas på ett lånescenario som det ovan beskrivna.

http://www.byggahus.se/ekonomi/har_lonar_bygga.htm

Det innebär att i vissa områden (storstadsområden och vissa kustområden) är det nästan mer regel än undantag att ett nyhusbygge lönar sig på det sätt ni beskriver.

Men MÄRK VÄL: detta är inte fallet i hela Sverige. Tyvärr värderas inte alla nybyggda hus ens till byggkostnaden.

Jag hoppas Impala, att ni bygger i ett attraktivt område, för då kanske ni får möjlighet att slippa topplån, när bygget väl står färdigt.
 
Jo vi bygger ju i Lerum utanför Göteborg. Här är priserna höga om man jämnför med andra ställen. Det är ju bara att kika på hemnet vad huspriserna ligger på i erat område så får ni ju en fingervisning om det kan vara så att det blir mer värt än vad ni bygger för.

Ulle
 
Men å andra sidan betalar du ju mer för en tomt i Lerum med än på andra ställen så det är ju inte säkert i sig att det verkligen lönar sig att bygga där, förmodligen men någonstans tror jag det går en gräns. ::)
 
impala skrev:
Vi sitter här och väntar på besked om lånelöfte på 2.1 milj. Vi ska ev. bygga hjältevadshus (enen). Jag får ut ca. 9 000:- /mån efter skatt, min sambo 22 500:-/mån efter skatt. Nu säger banken att jag behöver gå upp till heltid??? Kan detta vara möjligt? Vi är en fam. på 4 pers. tjänar vi inte ganska bra???? Obs! är det möjligt att baka in kontantinsatsen i lånet????
Vi ska bygga för samma belopp. Går in med 10% i handpenning (så lånebeloppet blir 1 890 000). Med 33500 efter skatt/ mån var det inga problem trots att vi räknas som högrisk då vi har eget företag (AB) som vi båda får vår lön ifrån (fick dock lämna in företagets siffror).
 
Nåväl! Nu är lånet beviljat! :D
 
impala skrev:
Nåväl! Nu är lånet beviljat! :D

Härligt!!!!!!!!! :)

Vi fick lån till lillkåken vi bor i utan toppjobb.
Kåken kostade dryga 1,9 mille.
Vi har 5 barn.

En studerar och får enbart från CSN.
Den andre har de senaste månaderna fått ut ca 12.000 netto.(jobbar ca 4 dgr/v)

Inga borgenärer behövdes.

Väntar in byggkreditivet nu bara som är på 3,3 mille.
Vi räknar ju med att den som studerar är klar i juni och får ett välavlönat jobb. ::)
Och den andre får gå upp i heltid och jobba.

Alla barn är på dagis/skola.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.