Ok ganska långt inlägg, håll ut!

Relativt nybliven husägare. Söker råd angående elkablar. Huset är byggt -53 och elen är till stora delar original. Badrum, kök och tvättstuga är renoverade på 90-talet och och har jordade uttag. Förutom det är det ojordad el från 50-talet i resten av huset förutom att ca hälften av eluttagen någon gång bytts ut.

Vi ska ta hjälp från elektriker för att installera jordfelsbrytare och byta elcentral. Utöver det har vi två alternativ:

1) Byta eluttag som saknar petskydd till nya ojordade med petskydd men låta elkablar i väggarna och strömbrytare vara kvar.
2) Byta allt kablage i väggarna och dra fram jord till alla eluttag, nya jordade eluttag, nya strömbrytare, jord till alla taklampor. I princip byta ut alla el.

Det viktigaste för mig är att få dit jordfelsbrytare och petskydd för eluttag pga barn. Har i princip inga jordade apparater förutom i köket så att dra fram jord till alla eluttag känns mindre viktigt.

Har haft två elektriker här för att lämna offert. Den första tittade kort på kablar och konstaterade att det verkade vara i ok skick och tyckte att det räckte med att installera jordelsbrytare och byta ut eluttag utan petskydd. Den andra rekommenderade byte av allt eftersom kablarna vara över 50 år och därför kunde innebära säkerhetsrisk (för vad? brand?). Huset är stort och den extra kostnaden att dra om alla kablarna är stor.

Det jag framför allt är ute efter om det är någon säkerhetsrisk att inte byta 67 år gamla kablar och strömbrytare? Strömbrytarna fungerar fortfarande felfritt. När man känner på delen av kablarna som sticker ut vid taklampor känns isoleringen ganska mjuk och intakt men böjer man kabeln skarpt spricker isoleringen.

Gammal ojordad taklampkabel med synlig spröd isolering och en gammal kronbrytare som hänger från taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ej jordat, kronbrytare tror jag det heter?
Två gamla vita ljusströmbrytare på vägg, en utan petskydd och en med petskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammalt ojordat vägguttag utan petskydd från 1950-talet i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utan petskydd, ska bytas
Ojordat, äldre elfenomen utan petskydd på en vitmålad vägg över en träsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med petskydd, får vara kvar om vi väljer det mindre alternativet
 
Om du vill kan du byta endast apparaterna/uttagen till lika som nu dvs ojordat nästan över allt. Trådarna är av typen FK och dom har en lång livslängd kvar OM dom inte utsatts för lite högre värme. I taken sätter du lämpligen utanpåliggande lamputtag och tar bort den befintliga kroken och lamputtag som hänger i trådar.
Ps
Själv skulle jag välja att modernisera allt och dra in jord och byta till jordat samt komplettera med lite mer uttag. Ekonomiskt har du säkert tillbaka den kostnaden den dag du säljer.
 
Om du har lysrör eller armaturer med cfl så kan de ledarna också ha blivit spröda så de behöver bytas.
 
  • Gilla
Nevada2
  • Laddar…
Var alla trådar likadana som de på bilden?
Enligt min erfarenhet så börjades fk med PVC isolering dras senare. Har du sk tygledningar hade jag bytt allt direkt, (de vill du inte ha i väggarna) på sikt hade jag nog bytt allt ändå men kanske mer uppdelat för att undvika en storkostnad(dock är den stora kostnaden arbetskostnaden och den kan du ta rot på)
 
När man konverterade mitt hus till elvärme 1955 drog man RK/FK i pansarrör.
 
Ja vi har ett samägt fritidshus som byggdes 1955. Där är det PVC isolerad FK i rören. Men alla kopplingar i kopplingsdosor är lödda med vulktejp isolering. Vulktejpen är väl lite sisådär i en del dosor. Gammal vulktejp är väl ungefär samma sak som de gamla tygisoleringarna.

Men som sagt plastisolerade trådar som de vi ser på bilden är oftast OK även nu drygt 60 år senare. Det är relativt vanligt med värmeskador på trådar som går in i armaturer. Men har man den typen av trådar, så finns ingen anledning att generellt byta ut dem pga ålder. Det kan räcka med punktisatser i underhållsyfte, ex. om en tråda har skadats av värme..

I dagsläget tycker jag att det är lite tveksamt om man skall investera i byte till jordat i alla rum. De flesta apparater vi har idag är dubbelisolerade, och använder ändå inte skyddjorden i uttagen. Självklart skall man byta till jordat om man ändå gör större ingrepp i ett rum.
 
mina kablar var inte ihoplödda, men väl förtennade och skruvade i central/kopplingsdosor.
 
Jag har bytt lite installationer hos mig. Den är ungefär lika gammal. Jag håller med ovanstående, är det FK så är den i allmänhet i bra skick. Även här var det lödda kopplingar, men inte vulktape, utan någon typ av gummiband som fortfarande har spänsten kvar. Utanpå det vävtape. Men alla kablar jag tagit bort har varit okej i skick.

Ska man dra in jord kan man passa på att byta allt, men om man inte bedömer sig ha det behovet är det onödigt.

De där strömbrytarna finns det nog ett andrahandsvärde på.
 
FK börjades användas i slutet av 40-talet, det vanligaste kopplingsättet var lödning och sedan isolerade man oftast med "isoleringsband" (samma som vi lindade hockeyklubborna med) som var "klibbig" av någon typ av impregnering på bägge sidorna. Under första delen av 50 talet dök det upp toppklämmor KONEX som var av porslin med en "tvinnad stålfjäder", ungefär som efterföljaren TORIX.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E elmont skrev:
"isoleringsband"
det jag kallade vulktejp. Har fått för mig att det klibbiga är en gummimassa som vulkar långsamt.
 
Vulktejp var/är den typ av gummiband som smälter ihop och bildar en homogen massa, den brukar skyddas av isoleringsband som var/är vävburen och klistrig. Isoleringsband för eländamål försvann troligen någon gång på sent 50 tal eller tidigt 60-tal då PVC-tejpen fick sitt stora genombrott
 
Om isoleringen spricker borde trådarna bytas.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.