Vad för typ av färg skall man använda på källarväggar i betong? Väggarna är sedan tidigare målade med nån blank färg (känns som nåt slags plastfärg) som flagar på vissa ställen. Antar att man måste skrapa bort all lös färg men sen då? Måste man slipa eller hur funkar det?
 
Håller just på med ett sådant projekt men där putsen är framme till 40%. Svårt att slipa på betong, direkt puten kommer fram så slipas den ner väödigt fort

Blev rekommenderad latex färg ( sockel färg för utomhus bruk) för att den släpper igenom lite fukt , men nu har jag bytt strategi och bredspacklar skiten och skall måla med silicat färg...

 
Biter vanlig väggfärg på betongen och den gamla färgen då? Skulle ju bli mycket billigare och enklare att måla med vanlig väggfärg så det vore ju kanon om det gick...

Hur bär man sig åt för att slipa väggarna då? De är ju inte på långa vägar släta (snarare knottriga) så det skulle bli en väldans massa slipande om man skulle få mattat av all färg. :-/

Vanlig väggfärg borde ju släppa igenom fukt i alla fall så det är väl en fördel?
 
köpte vanlig latex 3 färg (vit) på byggmax... har dränerat på utsidan, så räknar med att det kommer låta fukten vandra som den ska...

silikat kan ju vara att föredra, men eftersom jag kör gipsputs så tyckte jag det var bättre med latex...
 
Nithin skrev:
Bara det att den inte har silikatens nackdelar.

Isf skulle jag överhuvudtaget inte rekommendera en utomhusprodukt.// Nithin
Vill du berätta för mej villka nackdelar silikatfärgen har?
Utom priset ;)?

Varför klasar du silikatfärg som utomhusprodukt? Du antyder också att det kan vara skadligt/olämpligt att vistas i ett rum målat med silikatfärg ??? Varför det då?
undrar enfaldig gaia som målar med silikatfärg inne och ute ;D
 
Nithin skrev:
Tjena!

Största nackdelen med silikaten är att den är lite knepig att måla med. Den blir lätt flammig å bättrar man på den blir det inte så snyggt.

Så som jag föstått det så är det gifter i princip alla utomhusprodukter.Kan ha fel.. men jag tror inte silikatfärgen är ett undantag.

Hur människan påverkas av det är det väll ingen som har egentlig koll på... men att det skulle va bra för hälsan tror jag inte... det finns "säkrare" alternativ. Så jagtycker inte det finns någon anledning att köra utomhusprodukter inomhus.

// Nithin
Ja, det kan bli flamigt om underlaget suger ojämt. Det kan avhjälpas med att grunda med vattenglas. Bättrade på husfasaden på några ställen ( efter vi har tagit bort vildvin) efter ett år och det blev ingen skillnad mellan gammalt och nytt;D. Blev själv överraskad av resultatet:surprised:.
Silikatfärg är egentligen bara vattenglas +vatten+pigmenterer som man brukar i alla andra färger. Oftast finns det max 5% tillsatser som gör att pigmentet inte faller till botten i burken. Sådana tillsatser finns också i inomhusfärger ;).
Att man inte målar inomhus med silikat beror bara på att det är sällan man har putsade väggar inne. Men i visa hus finns det källare med sådana väggar och där är silikat perfekt, tycker jag. Så det är faktisk överdrivet att kalla den "utomhusfärg". Eller att det är farlig ??? ::) :surprised: :-/. Den är inte farligare än själva vattenglas är!
Latexfärg är nog allt för tätt för en källarvägg, tycker jag. Faktisk tror jag att latex är en sort av fuktstopp. Vill man ta det säkra före det osäkra (om färgen stannar kvar på en källarvägg eller inte;)) så rekommenderar jag att måla med silikat eller kalkcement färg. Dom andas vid behov ;). Jag hoppas att alla som har putsade väggar inne eller ute har redan upptäckt fördelar med den färgen så nu slutar jag tjatta om det ;). Dom som har missat att silikatfärgen finns får måla på med annat (i värsta fall om och om igen).
gaia
 
Enklast tycker jag är att bredspackla, sen målar du med väggfärg för inomhus. Inomhus färg använder man inne, utomhus färg använder man ute. Så, inga mer diskussioner om det. :)
Sen är det så att färg är inte nyttigt, men att du skulle bli sjuk av den stämmer inte oavsett färgval, om du inte anväder den för invärtes bruk förstås.
 
latexfärg funkar faktiskt utmärkt på en källarvägg om du dränerat utsidan (dock bör du ha väldigt matt och inte måla massa lager)

en annan körde med uteputsfärg på en vägg i ett rum i källaren... vi fick flytta ut en hel vecka förra våren pga det... stank nåt gröndjävulskt i hela huset... :p

efter det kör jag endast matt latex ;D
 
Diffusionsöppen latex är jag väldigt fundersam till. Det finns sockelfärger som är latexbaserade men de andas ingenting eller knappt ingenting. Vet man att det finns fukt i väggarna ska man inte använda latex. Rekommenderar då en silikonhartsprodukt . Exempel på bra produkter är Caparol Sylitol Bio Innefärg eller Caparol Capamur Plus. Den senare är egentligen en utefärg men den går utmärkt att använda inomhus. Släpper igenom fukt men är inte farlig att inandas. Varför skulle utefärgen vara farlig inne? Även om jag isolerat om grunden skulle jag aldrig använda en vanlig inomhusplastfärg till ytterväggarna. Det är att be om problem.. Behöver man blankare färg tex bakom ett handfat eller liknande så sätt upp kakel istället, utan fuktspärr.
 
  • Gilla
Froosh
  • Laddar…
Nithin skrev:
Varför utefärg är farligare än inomhus färg tycker jag säger sig självt.


Om man som säljare förbehållslöst rekommenderar utomhus produkter till problem väggar inomhus så är det sorgligt..... speciellt om man inte har någon egentlig koll på vad det i längen kan innebära...  :-X

// Nithin
Hade en frågat Michailoff så skulle han inte rekommendera äggtemperan på fuktig vägg, det är jag säker på! Han vet mycket om färger och jag skulle nog följa hans rekommendationer utan att spekullera och gissa själv. Han nämner ju färgernas namn så kan du kolla själv vad som finns i dom innan du börjar tycka att det är "sorgligt". Det är inte alls självklart att färgernas effektivitet växer med farligheten;). Det är inte alls självklart att farligheten kan bedömmas efter lukten. Surströmming f.ex. ;)
gaia
 
Insidan av putsad källarvägg

Färgen på insidan av en putsad källarvägg har efter många år visat tendenser att släppa - kanske en följd av riklig bevattning av växter nära grunden.

Muraren/snickaren menade att den gamla färgen varit för tät och rekommenderade silikatfärg, som är fuktgenomsläpplig

I tråden har silikatfär kattats utomhusfärg. Men texten på burken :' Vit Silikatfärg för inomhusbruk' resp 'Klassiskt
måleri Nordsjö'.
I varningtexten framhålls att det är nödvändigt att arbeta med skyddsglasögon och skyddshandskar. Färgen har etsande förmåga på bl a kakel, sten o metall.

Om den fuktgenomsläppliga förmågan skall utnyttas måste den gamla färgen dras bort, varefter grunden skall primas med silikatfixativ
 
Har med stort intresse läst om målning av invändiga källarväggar här!
I min källare är väggen omålad och väldigt "rå" och skrovlig.
Är det någon som vet om man måste spackla upp detta innan man målar med silikatfärgen? :surprised:
Jag antar att det går åt väldigt mycket färg annars. Men samtidigt slipper man ju ett träligt moment om man målar direkt... 8)
Ska jag prima eller grunda med något först? ???
Jag har bestämt mig för att ge väggarna största möjliga fuktgenomsläpp. Utsidan är delvis dränerad med Isodrän. (förutom en där det istället finns ett avrinningstak utanför)
Jätteglad för bra tips och råd angående detta!
//Honken66 ::)
 
Jag bor i ett gammalt hus som är byggt i slutet på 1800-talet nångång. I källaren finns fukt och huset är odrenerat.

Källarväggarna är putsade och målade med någon vit färg. Det förekommer missfärgningar här och där som troligtvis kommit dit av fukt. När jag köpte huset sa besiktningsmannen att det bästa jag kunde göra var att riva ner putsen och måla med kalkfärg direkt på teglet för maximal fuktgenomsläpp samt införskaffa en avfuktare. Det är lite kompiserat att drenera huset eftersom det är ett gatuhus.

Nu har jag satt igång med att ta bort putsen, för att sen måla med silikatfärg tänkte jag. Så jag undrar precis som Honken om man kan måla direkt på teglet med silikatfärg? Med tanke på att ytan är mycket ojämn så kan jag tänka mig att det är ganska så jobbigt att måla med pensel. Går det att sprutmåla eller liknande med silikatfärg?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.