Vi ska bygga en pergola (egen konstruktion). Ovanpå vill vi ha något slags solskydd (ev. regnskydd). Helst något som sitter monterat ovanpå själva pergolastommen. Alternativet är en "vanlig" markis som sitter på huset, ovanför, men eftersom den kräver viss lutning riskerar det att bli för "lågt i tak" i ytterkanten av pergolan.

Nån som har tips om solskydd till pergola som inte kräver så mycket lutning?
 
Det finns en mängd fristående markiser man kan kolla på. Annars finns det ju varianten med en duk man spänner upp
 
En duk som är rullad på ett rör och konstruktion som en rullgardin, tyg går att köpa på nätet, flera restauranger har en rulle som ligger på reglar och rullas ut vid behov, in och ut med snöre som ligger runt röret, dra i ena det går ut och andra går in
 
P Pibben skrev:
Vi ska bygga en pergola (egen konstruktion). Ovanpå vill vi ha något slags solskydd (ev. regnskydd). Helst något som sitter monterat ovanpå själva pergolastommen. Alternativet är en "vanlig" markis som sitter på huset, ovanför, men eftersom den kräver viss lutning riskerar det att bli för "lågt i tak" i ytterkanten av pergolan.

Nån som har tips om solskydd till pergola som inte kräver så mycket lutning?
Hej!
Jag har exakt samma fundering. Har tittat på att sätta vertikalmarkiser men tyvärr inte hittat något som är i rätt storlek. Just nu försöker jag titta på det som jonaserik nämner då det går att köpa duk till bra pris på diverse sidor..

Har du kommigt fram till något bra? Min pergola del är ~3,5x4m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.