Hej

Vi ska till och bygga ett 40m långt bullerplank.

tanken är att göra färdiga sektioner 2x2m som sedan bara skruvas fast mellan stolparna.

Har någon byggt eget buller plank? Rent konstruktionsmässigt? Träolit? Stenullskiva?
Ja någon måste gjort detta, hittar ingenting!
 
Alternativet jag tänkt är att bara köra med liggande ribbor 28x45 på in och utsida av planket omlott. Kommer detta ge någon märkbar effekt på vägljud förutom insyn?

planket kommer stå direkt bredvid en landsväg 40m långt och gräsmattan är på andra sidan
 
Bullerplank kan göras på två sätt ihålig (studsar) eller med isolering då absorberar det och absolut inte som du beskrev som förslag. De måste vara helt tätt. Alltså du måste tom ha en sula nertill. Kolla längs vägarna så ska du se.

Allt annat är mer kosmetiskt och gör extremt lite skillnad
 
V VetarN skrev:
Bullerplank kan göras på två sätt ihålig (studsar) eller med isolering då absorberar det och absolut inte som du beskrev som förslag. De måste vara helt tätt. Alltså du måste tom ha en sula nertill. Kolla längs vägarna så ska du se.

Allt annat är mer kosmetiskt och gör extremt lite skillnad
okej så att göra en sån här konstruktion med montering nån cm ovan mark har ingen större effekt? Då kan man lika gärna strunta i det absorberande materialet menar du?

element-till-bullerplank-noistop-wood-elba-gron-a5d.jpg
 
Ingen superexpert men nej tror det resultatets effekt är knappt tillfredställande. Tänk dig en skog den skyddar ju inget mot en motorväg de där kommer inte räcka.
Tror en runda på Google ger bättre svar än jag. Men kan säga att det är rätt dyrt. Mkt dyrare än ett vanligt.
 
Min hustru jobbar med bl.a. bullerutredningar. Här är några tips:

- Det måste vara helt tätt. Inga glipor någonstans.
- Så högt som möjligt.
- Bygg med offerbräda nederst, så det är lätt att byta när den ruttnat. Den behöver typ vara nergrävd i marken en bit.
- Absorbetenter används mest för att dämpa reflektioner. Du har inte mycket för att bygga in dessa i planket, utan de behöver ligga ytterst. Typfallet är tågbullerskydd. Där blir tåget sitt eget bullerplank, och ljudet från hjulen studsar mellan bullerplanket och tåget. Ytabsorbenter kan då minska studsandet. Om du inte har bidrag från trafikverket gissar jag att det inte är värt kostnaden med riktiga absorbenter.

Boktips: Skönheten och oljudet
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.