Hej,

Jag har en Björk på tomten som från avstånd ser helt ok förutom att den inte har så många grenar i den undre delen av kronan.

Dock uppmärksammade jag häromdagen att den ser rätt ut att ha torrsprickor när stammen? Kan den ha vätskebrist? Eller är det normalt för en Björk?

Någon som kan mer om träd (och björkar) får gärna komma med en dom ifall denna Björk har gjort sitt. Den är även lite gulaktig lite färg högre upp men som jag förstått kan det vara normalt då björken savar?
 
  • Bild på en björkstam med torrsprickor och skadad bark, vilket indikerar möjlig sjukdom eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Björkstam med synliga torrsprickor och gulaktig färg, färre grenar i undre delen av kronan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kanske inte rasar imorgon... Men den mår inte bra och bör nog tas ned om den står så att den kan göra skada om den faller lite oplanerat...

/ATW
Ps
Svårt att säga hur träd dör och hur lång tid det tar... sparar på döda träd och de kan stå förvånansvärt länge innan de rasar i backen. Även björkar.
Ds
 
Det du kan kolla på i första läget är kronan och toppen av trädet? Börjar den se torr ut, har den en smal krona? Blir bladen gula i förtid och vissnar?
Hur frisk stammen är på det trädet är omöjligt att veta utan att ta ett trädprov. Det är inget avancerat utan man kan använda en vanlig tillväxtborr för att kontrollera hur frisk kärnan är. Jag har borrat i ett antal träd som jag trott varit körda för att senare blivit förvånad att skadan bara är några cm in.
 
Tack för svaren!

Ska ta en extratitt på kronan imorgon dagtid och lägger upp bild om jag känner mig osäker.

Björken står 6m från huset och cirka 4m från garaget så ja, om den inte mår bra bör den nog tas ner innan nästa höst.
På den ljusa sidan sidan klarade den stormen Alfrida så frågan är om den har vätskebrist, då de senaste två somrar har varit relativt torra här i Stockholmstrakten och det finns en annan Björk och en thujahäck inte så långt ifrån denna.

Har ni någon bra länk till hur man kollar läget med en borr så dela gärna :D(y).
 
Hur man gör.
Dock kostar en tillväxtborr en slant.
Men billigare än att ta in aborrist som fick mäter med en resistograf (dyr pryl).
Men kolla hur status är på trädet först. Man kan även beskära björken så att den kan använda sin energi på att läka. Men om toppen är torr eller bladen blir gula och vissnar i förtid så är det behövs ingen kontroll av röta. Att kolla status är lätt. Du ser på provet hur långt in skadan är och hur friskt träfibrerna är. Ta inte provet längre in vad du behöver. Börja med tio cm in. Du skall ju kontrollera röta - Inte tillväxt och ålder.
 
Redigerat:
Björken har kraftiga barkskador som kan ha uppstått genom barsksplit, det sker oftast på den sidan som är vänd mot sydväst. Det uppstår när vårsolen värmer barken som sedan fryser på natten, cellerna skadas och förlorar sin köldhärdighet. När sår uppstår i den skyddande barken angrips trädet av svamp och bakterier. Trädet är försvagat och kan inte längre försvara sig mot röta.

Skadan på bilden är gammal och omfattande, trädet ruttnar men kan stå kvar flera år ändå men utgången är given.

Saven rinner från ett sår på stammen där en gren har kapats felaktigt eller brutits av. Man ser hur grenkragen försökt valla över såret men inte lyckats. Även denna skada är en inkörsport till röta.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ett första enkelt test som man gör innan man tar ned t.ex. en björk som är död eller har skador är att knacka på stamman med baksidan på en yxa, slägghammare, etc, ska vara lite tyngre än en hammare. Ett dovt ljud indikerar på att den är murken, prova att jämföra med en björk du vet är frisk. Är ljudet dovt ska du vara extra försiktig om du väljer att ta ned den.
Björk är lurig för den kan se ut som din och vara riktigt dålig, träfibrerna ser fina ut men man kan bryta av dem med handkraft när man sedan tagit ned den.
 
Fäll björken, särskilt om den står för nära huset. Jag tog nyss ner två stycken till synes friska björkar.
Den ena, som såg bäst ut, var rutten invändigt och hade nog lagt sig tvärs över huset förr eller senare.
Närbild av en nyligen avverkad björkstam med en stor rutten del inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Många bra svar!
Här kommer bild på kronan (björken till vänster).
Prövade även baksidan av yxan mot stammen och det lät dovt. Nästan lite som att knacka på klinkers som ger bomljud. Antagligen är det ytterligare en varningssignal?

Provade även knacka på den högre björken som jag trodde var frisk och det lät dovt även från den. Se bild 3 för hur stammen ser ut på den.
 
  • Två björkar i en trädgård, den vänstra med tecken på sjukdom, testad med yxans baksida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en trädgård med björkträd till vänster, vedskjul och annan vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skadad björkstam med flagande bark och sprickor som tyder på röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vindens skrev:
Många bra svar!
Här kommer bild på kronan (björken till vänster).
Prövade även baksidan av yxan mot stammen och det lät dovt. Nästan lite som att knacka på klinkers som ger bomljud. Antagligen är det ytterligare en varningssignal?

Provade även knacka på den högre björken som jag trodde var frisk och det lät dovt även från den. Se bild 3 för hur stammen ser ut på den.
Ta ner båda två. Det är ju inget att spara på, annat än som ved till kaminen eller till lägereld på fisketuren. Blir mindre med löv att kratta också.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
När det börjar rinna svart från en björk vet man att det är på väg utför. Den andra är det däremot inget större fel på.
 
Nu är båda björkarna nedfällda.
Såhär såg de ut på insidan. Sista bilden är från björken som såg ”friskare ut”. Båda hade en hel del röta i sig så det var slutsatsen är att de gjort sitt.

En annan intressant observation var att det var att mycket myror på träden innan de fälldes ner. Antar att det också är ett tecken på röta?
Bör man klyva dess björkar fort eller finns det risk att myror etc äter upp alltför mycket om man väntar?
 
  • Nyfällda björkstockar med synlig röta och myrspår på tvärsnittet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avsågade björkstammar med synlig röta och hålighet, indikationer på myraktivitet och trädens ålder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvärsnitt av en nyligen nedfälld björk med tecken på inre röta och bark med mossa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Du har säkert hört talas om att man kan tappa björkar på sav och dricka, myrorna har kommit på det samma. De vill åt sockret och kommer inte röra kubbarna nu när trädet är fällt och saven torkar in. Men du bör inte vänta för länge med att klyva, björk möglar superfort.
 
Klyv så fort du kan, ju längre de ligger ju segare går det att klyva har jag märkt. Är inne på andra veckan med mina två björkar och har fått in ungefär hälften i vedboden
Stapel av nyligen kluven ved i en vedbod med en öppen dörr och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Googlar lite om björkar, då grannen har en björk som varje år huserar hackspettar, vilket förstås är rätt gemytligt. Nu observerar jag att de andra björkarna "ligger före" i hur de sätter löv. Tyvärr sparades denna björk när jag och två grannar gick ihop och tog ned några björkar var som växt sig för stora. Jag tror den sparades pga hackspetten. Jag är inte helt bekväm med att den fick vara kvar. Grannen med hackspettträdet var för övrigt den som tog initiativ till att ta ned björkarna vi tog tillsammans (han frågade oss om vi kunde tänka oss ta ned våra) så jag har inga problem att prata med honom (vi är goda grannar) och har nämnt denna björk ett par gånger, men jag tror hans fru sagt stopp just pga den söta fågeln. De har annars tagit ned väldigt många träd (de har betydligt större tomt och hus än oss). Min gissning är att björken är mer än 30 år gammal och 20-30 meter hög (dubbelt så hög som ett stort resligt sekelskifteshus). Av de vi tog ned som var jämngamla hade bara en av dem begynnande röta som på bild ovan och den såg man på utsidan att barken var sprucken.

Hur påstridig ska jag vara? Om den faller så är det inte osannolikt att det blir på min bil eller mitt uthus, toppen når lätt vårt hus men jag antar den inte har så stor kraft.

Förresten, Keiller, lite synd att använda spegeldörrar som golv, de där är det säkert någon som skulle vara glad att få använda...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.