tylö sense combi elite, är det värt pengarna?
 
Jag har ett sånt i stugan och skulle säga nej. Jag har ett Tylö vital vision basturum och bara provat ångfunktionen en gång. Hela basturummet (och HELA huset för den delen) ångade totalt igen. Jag vill hävda att man får göra ett våtrum inkl taket av bastun och ha rejäl ventilation för att kunna köra ett sånt där aggregat och sova gott om natten :)

//Benke
 
Nej.
Att bara köra ånga är ingen riktig bastu.
Har man ett sånt där aggregat blir det ofta riktig bastu dvs kasta vatten på stenarna.
Och då har man slösat i onödan massa pengar på funktioner man inte använderär det bastu eller ångbad du vill ha? :)
 
  • Gilla
benke_berguv
  • Laddar…
Hemmakatten
Nej. Köp ett riktigt bastuaggregat med stenar så kan bestämma hur mycket ånga du vill ha genom att kasta vatten på stenarna.
 
  • Gilla
sirlongfellow
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nej. Köp ett riktigt bastuaggregat med stenar så kan bestämma hur mycket ånga du vill ha genom att kasta vatten på stenarna.
Får bara tillägga att det är ett ”riktigt” bastuaggregat med stenar och hela skiten men med en inbyggd ånggenerator på baksidan. Vi kör alltid bara vanlig bastu med vattenkastning och inte generatorn. För oss ger inte merkostnaden för ånggrejen nånting alls. Hade jag köpt det själv (ingick i basturummet) så hade jag köpt ett vanligt och lagt de pengarna på nåt annat :)

//Benke
 
  • Gilla
sirlongfellow och 1 till
  • Laddar…
Tackar, för alla förståndiga svar!
Det blir ett med stenar och en skopa vatten!
 
  • Gilla
benke_berguv
  • Laddar…
S sirlongfellow skrev:
tylö sense combi elite, är det värt pengarna?
Håller inte riktigt med övriga...

Jag har inte en Tylö Sense Combi Elite men jag har ett aggregat från en annan tillverkare med samma funktionalitet.
Uppskattar verkligen att kunna välja mellan traditionell torrbastu och bastubad med lite lägre temperatur med kontrollerad luftfuktighet.
Badar nog oftare med ånga än torrbastu faktiskt.

Det finns inga nackdelar med sådana system, man väljer alltså inte bort något.
Är det värt pengarna...? Tja, jag hade definitivt gjort samma val igen...
 
  • Gilla
Bergenby1980
  • Laddar…
Det här är ”bara” vanlig bastu med några skopor med vatten....
 
  • Graf som visar en spik i luftfuktighet och temperatur från en app som övervakar bastuns klimat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jbr jbr skrev:
Håller inte riktigt med övriga...

Jag har inte en Tylö Sense Combi Elite men jag har ett aggregat från en annan tillverkare med samma funktionalitet.
Uppskattar verkligen att kunna välja mellan traditionell torrbastu och bastubad med lite lägre temperatur med kontrollerad luftfuktighet.
Badar nog oftare med ånga än torrbastu faktiskt.

Det finns inga nackdelar med sådana system, man väljer alltså inte bort något.
Är det värt pengarna...? Tja, jag hade definitivt gjort samma val igen...
Man behöver inget ångaggregat för att basta med ånga, man kastar vatten på stenarna.
 
Det är just det där ”kontrollerad ånga” som jag tycker saknas i mitt tylöaggregat. Blev vansinnigt med ånga helt enkelt. då gillar jag harvia forte bättre. Jag kör nästan alltid med grundeffekt (har alltid 230grader) och öppnar luckan nån minut innan. Sen är det bara kasta och få den där sköna fuktiga bastun.

//Benke
 
B benke_berguv skrev:
Det är just det där ”kontrollerad ånga” som jag tycker saknas i mitt tylöaggregat. Blev vansinnigt med ånga helt enkelt...
Ja det låter ju lite märkligt.
Jag har inte samma erfarenhet, upplever tvärtom att regleringen av mängden ånga är väldigt bra.

Jag har iofs alltså inte ett Tylö-aggregat men det borde väl vara samma funktion med det.
Frågan är om ditt aggregat funkar som det ska...?

T TheGame skrev:
Man behöver inget ångaggregat för att basta med ånga, man kastar vatten på stenarna.
Finurligt.
(förstår dock inte riktigt vad det har med saken att göra)
 
jbr jbr skrev:
Ja det låter ju lite märkligt.
Jag har inte samma erfarenhet, upplever tvärtom att regleringen av mängden ånga är väldigt bra.

Jag har iofs alltså inte ett Tylö-aggregat men det borde väl vara samma funktion med det.
Frågan är om ditt aggregat funkar som det ska...?


Finurligt.
(förstår dock inte riktigt vad det har med saken att göra)
Det lät på ditt inlägg som man badar torrbastu med vanligt aggregat och fuktigt/ånga med ångaggregat.
Frågan i början gissar jag var om man behövde det eller om det var onödigt.
 
T TheGame skrev:
Det lät på ditt inlägg som man badar torrbastu med vanligt aggregat och fuktigt/ånga med ångaggregat.
Frågan i början gissar jag var om man behövde det eller om det var onödigt.
Det är mycket möjligt att jag var otydlig men syftade på själva aggregaten - med resp. utan ånggenerator.

Att bada bastu när man kastar vatten på stenarna ger en upplevelse och att bada bastu med högre luftfuktighet (och då lägre temperatur) ger en helt annan upplevelse.
Poängen är att det är rätt så skilda saker och det ena är inte skönare eller bättre än det andra. Vad man föredrar är högst individuellt och personligen uppskattar jag båda formerna.

Det blir lite märkligt att då resonera kring huruvida det är onödigt. Det kan vara bättre att belysa resp. typ av bastubads förtjänster så kan man själv avgöra om man tycker det är värt pengarna att ha möjlighet att välja.
(en stor del av befolkningen anser väl för övrigt att en bastu hemma, oavsett typ, är onödig...)
 
Är själv på gång att bygga bastu och har alltid tänkt att det skulle bli ett combi-aggregat. Nu finns det ju flera att välja på.

I stugan har vi vedeldad bastu vid sjön och det är ju underbart. Brukar basta vid 45-50 grader med mycket ånga.

Funkar dock inte av flera skäl att köra det hemma.

Funderade på Tylö Sense Combi Elite men har tidigare kollat på BiO och Harvia.

Nu när lite längre tid har gått hur ser åsikterna ut?
 
F fredl skrev:
...
Nu när lite längre tid har gått hur ser åsikterna ut?
Jag är nöjd, har precis avnjutit en 50-minuterssittning i 55°/40%.

Det blir väl ungefär 50-50 vad gäller ångbastu resp. finsk bastu.
 
  • Gilla
fredl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.