I hur stor grad kan man påverka priset på sin villaförsäkring?

Att man kan få billigare premie om man installerar larm är ju bekant men finns det fler sätt att minska kostnaden?

Kan man t.ex fälla träd på tomten, som riskerar att falla över huset, eller göra andra saker som minskar risken för skador och åtföljande ersättningskrav?
 
Min erfarenhet är att det är precis som med räntor. Det gäller att jämföra med jämna mellanrum. Jag fick ner premien ca 1500:- bara genom att ta en offert från ett annat bolag när jag blev kontaktad och dom ville kränga försäkringar. Sen hörde jag av mig till mitt nuvarande bolag och sa att jag ogärna flyttar min villaförsäkring då jag har allt annat hos dom. Så det slutade med att dom matchade priset.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är väl så man får göra.
Tänkte mest på att jag nyss fällt ett par väldigt gamla björkar, högre än huset och farligt nära, och funderade på om det ens är lönt att ringa försäkringsbolaget och försöka "pruta på premien".
 
Larm och vattenfelsbrytare har sänkt premien för vår del. Jag har jämfört rätt mycket och än är det inget bolag som kunnat matcha Länsförsäkringar där vi bor.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Höj självrisken.
Sist jag kollade var skillnaden i årspremie 500kr för 1500 resp 2500 i självrisk
 
M magnu skrev:
Höj självrisken.
Sist jag kollade var skillnaden i årspremie 500kr för 1500 resp 2500 i självrisk
Jag har redan högsta självrisken men det är ju ett bra tips för någon annan som kanske läser det här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.