Gjorde en slänt som jag visste skulle utmana klipparen förra året. Väntade lite extra för att få starka rötter innan jag släppte på den (HQ 330X) men likväl har den kört sönder och slirat upp stora gropr. Mitt i ytan är de inga problem, utan problemen följer kanten, och kommer av alla omtag och kompensationer som den försöker göra när den tappar greppet vid kontakt med begränsningslabel. Föreslog för HQ att man kanske kunde ha en annan funktion för detta i närheten av begränsningskabel om lutningssensorn anger över X. Fick inte så mycket respons.

Nu har jag lagat i och sått om detta område, men så slog mig iden att man kanske skulle lägga något slags nät i ytan. Kanske finmaskigt geonät eller rent av galvat finmaskigt kompostgaller.

Tanken är förstås att de små dobbarna i hjulen skall kunna greppa häri utan att slira sönder gräset ner i mullen.

Någon som tänkt på detta förut, eller rent av testat?
 
Tjena, kul att "se" dig här också. (P22 Emil är detta alltså)
Jag har läst/hört någon som armerat mattan med just nät, jag minns dock inte var och vilken sortsnät som användes.
Hoppas någon kan hoppa in här med mera erfarenhet.
 
Redigerat:
Följer detta.
 
Jag har också gått i liknande tankar, så det skulle vara intressant med lite resultat från praktiska tester!
 
T
Bumpar en gammal tråd, hade ni någon framgång med detta? :D
 
Jag har förstärkt med hönsnät och armeringsnät och nu jobbar klipparen som den ska.
Hönsnätet funkar bra men är lite mjukt så det går åt många märlor att fästa kanten med. Armeringsnätet är styvare, men också dyrare.
Hade även ett plastnät i en slänt en kort stund men det blev bara sopor av det, ej att rekommendera.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
tttomten tttomten skrev:
Jag har förstärkt med hönsnät och armeringsnät och nu jobbar klipparen som den ska.
Hönsnätet funkar bra men är lite mjukt så det går åt många märlor att fästa kanten med. Armeringsnätet är styvare, men också dyrare.
Hade även ett plastnät i en slänt en kort stund men det blev bara sopor av det, ej att rekommendera.
Tack för svar! Jag står och väljer mellan galvaniserat putsnät och ”Skyddsnät Allox” som verkar vara ett mjukt plastnät. Det som skulle tala för plastnätet är om det är skönare för barnfötter att springa på i sluttningen, men det känns ju inte särskilt hållbart.
 
Jag hade valt putsnätet utan tvekan.
Om du klipper gräset riktigt kort innan du lägger nätet så kommer det växa in snabbt.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Jag har nyligen hanterat en del putsnät då jag har putsat en del murar i trädgården. Jag tycker inte att putsnät och barnfötter låter som bra idé.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
K
Jag har erfarenhet av att markarmera med galvat murnät. Jag kan inte rekommendera det.
Det kommer att rosta med tiden. Det går av och vassa ståltrådsbitar sticker upp i gräsmattan.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
Stort tack för svaren. Barnfötterna fick avgöra till plastnätets fördel. Jag sådde nytt gräs, dressade och fäste sedan nätet med märlor till begränsningslinan. Spänd på resultatet!
 
T tomasjo skrev:
Stort tack för svaren. Barnfötterna fick avgöra till plastnätets fördel. Jag sådde nytt gräs, dressade och fäste sedan nätet med märlor till begränsningslinan. Spänd på resultatet!
Hur har det gått med plastnätet?
 
  • Gilla
oscar_uppsala och 1 till
  • Laddar…
T
S slaentbjorn skrev:
Hur har det gått med plastnätet?
Jo tack det blev kanon! Gräset har växt igenom och nätet märks nu knappt. Inga problem för gräsklipparen längre. På något ställe hade jag slarvat och inte fäst nätet hela vägen ut i kanten, och där fransade nätet upp sig. Men det var ju bara att klippa till. Rekommenderar lösningen! Roboten har kört utan avbrott hela säsongen än så länge.
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
T tomasjo skrev:
Jo tack det blev kanon! Gräset har växt igenom och nätet märks nu knappt. Inga problem för gräsklipparen längre. På något ställe hade jag slarvat och inte fäst nätet hela vägen ut i kanten, och där fransade nätet upp sig. Men det var ju bara att klippa till. Rekommenderar lösningen! Roboten har kört utan avbrott hela säsongen än så länge.
Var köpte du nätet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.