Hej..


jag är ganska ny med det här och köpa hus och sånt. men nu har jag bestämd mig och köpa ett hus, och efter besiktningen (sk. jordabalksbesiktning) visade sig att huset´s mark inte lutar från huset, detta gör att vid kraftig regn så kan vatten ta sig in, men säljaren hävda att det har aldrig hänt förr, inte så länge han har bott där. så, nu undrar jag från er, vad man ska göra för att återgärda problemet, och om det är på hans bekostnad eller vi köpare.

ett annat problem är att vårt besiktnings man hittar sk. mikrobiella påväxt på vinden, och säljare hävda att man kan köpa ett sorts medel i en färghandel och stoppa påväxten, och han gick ner direkt med 10k kr i priset direkt, så säger medelet inte kostar mer än 500kr, och vi kan tjärna en slant på och göra det själva,

Så. vad tycker ni? vad ska jag göra?
 
missthai skrev:
ett annat problem är att vårt besiktnings man hittar sk. mikrobiella påväxt på vinden, och säljare hävda att man kan köpa ett sorts medel i en färghandel och stoppa påväxten, och han gick ner direkt med 10k kr i priset direkt, så säger medelet inte kostar mer än 500kr, och vi kan tjärna en slant på och göra det själva,
tro inte för mycket på olika mirakel medel, det finns en anledning till att det har börjat växa på vinden, och det kanske är viktigast att hitta orsaken så att det inte sprider sig
 
Mikrobiell påväxt på vinden?? Går det att hitta hus idag som inte har det efter några år? ;)
Det som är viktigt att åtgärda för att detta ska stanna upp är att se till så att luften cirkulerar på vinden. Kontrollera även att det ligger plast på bjälklaget, vilket ska förhindra att fuktig luft tränger upp från bostadsytan.

"Medlet" han pratar om är troligen Boracol.
 
Mikrobiell påväxt på vinden?
-Hur allvarligt är det - och hur gammalt är huset?

Att det börjat växa lite saker uppe på vinden innebär att det har varit för fuktigt, av en eller annan anledning.

Beroende på hur gammalt huset är så kanske det inte finns någon plast som ulan skrev, och om det inte finns så behöver det i sig inte vara någon fara - så länge ventilationen i huset(och på vinden) fungerar väl både sommar och vinter - vilket det däremot inte alltid gör i äldre hus.

Sök här på forumet efter mögel och vind, ev. medlet - som nämnts nog är boracol under "tak och vind" så kommer det att dyka upp spaltmeter om hur folk åtgärdar sina specifika vindsproblem.

Några saker som kan var värda att kolla närmare ang. markens lutning:
Vilken grundtyp har ni
Hur ser markens beskaffenhet ut(lera/grus)
Vart tar vattnet från stuprören vägen
Finns dränering av grunden

Den här tiden på året är det kanske inga bekymmer, frågan är vad som händer som händer t.ex när det är tjäle i backen och vattnet inte kan rinna bort från huset eller ner i marken..

Dessa riskfaktorer behöver inte vara något problem, men det är som sagt riskfaktorer, så man kan aldrig kolla upp dem för noga.

Säger en som har både svarta prickar på vinden och ingen dränering av grunden..
(men bor i princip på en grusås, och har åtgärdat ventilationen i huset)
 
huset är byggt år 1935, och hur det har kommit in fukt har jag inte en aning om, jag är inte så bra på detta.
Hur mycket kommer det kosta om man vill ta ditt någon och kolla på saken och återgärda problemet? jag vill helst inte lägga ut pengar för det, kan jag kräva säljaren och återgärda problemet innan jag köper det?

Huset grund typ? njaaa.. vart kan man ta reda på sånt? står det någonstans eller kan man bara går ditt och gräver lite på marken och kolla?
Säljaren påpekar att vid kraftig regn så kan det komma in typ ½ liter vatten ner i källaren...
 
Säljaren har alltså medgivit att det tränger in vatten i källaren vid regn.
-Frågan är om mängden vatten stämmer, och vad ni har tänkt ha källaren till.
Ska källaren bara vara just källare så är det inte säkert att man behöver göra något - huset har ju bevisligen stått där i 70år. En avfuktare kan vara fullt tillräckligt för att få bort ev. källarlukt.

Ytterligare en sak att tänka på är om ni tänkt byta värmekälla jämfört med vad som finns idag, t.ex: ett byte från oljepanna/vedpanna(i källaren) till värmepump tar bort en källa till värme och luftombyte och kan göra källaren fuktigare än den är idagens läge, det går givetvis att åtgärda, men kan vara bra att veta om.

En av trådarna om källardränering:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1112792080;start=0#0
 
Ni kan gå vidare med en tekniskutredning av vind samt grund. Exempelvis Anticimex gör sådant, konstnad vet jag inte...

Ni kan inte kräva att säljaren ska åtgärda det om det inte skrivs in som förbehåll i kontraktet. Ni kan ju alltid höra om han är villig att stå för en del av kostnade för vidare teknisk utredning.
 
själva sk. jordabalksbesiktning från Anticimex fick vi betala själva, och säljaren vägra betala delvis på den, så jag kan tänka mig att han inte kommer betala nån del av det tekniskutredning.
Källaren är en sk. matkällaren, då olika kylskåp står och hobby rum intil och diverse förråd. Huset drivs på pelle.

låt oss säga, nu vill jag inte köpa huset längre, kan jag återfå hela handpenning som jag betalade honom? eftersom dem felet ej stod med i nån form av papper, och mäklaren ej tala om det??
 
Det beror lite på vad som står i köpekontraktet. Ni bör kunna häva kopekontraktet och få handpenning tillbaka under förutsättning att ni har skriftligt underlag från besiktningsmannen där skadorna väl definierats samt förslag till åtgärder och dess kostnader (som bör överstiga visst belopp - står troligen i köpekontraktet). Skadorna skall inte vara påtalade av säljare eller mäklare men om de är allvarligare än vad de nämnt bör det finnas underlag för hävning av kontraktet.
 
Ja fast att få häva ett kontrakt är en mycket omständig procedur, såvida ni inte har en väldefinierad paragraf i kontraktet rörande resultatet från besiktningen.

Om ni vill häva så diskutera det med en jurist först. Exempelvis så har villaägarförbundet gratis rådgivning. Kom också ihåg att man kan förlora både mindre och mer än handpenningen om man drar sig ur på ogiltig grund.

I samband med huspriskraschen i börjab på 90 talet så var där en kille här i Stockholm som skrev kontrakt på en villa för 3 miljoner, efter att ha strulat och inte betalat i 6 månader så tröttnade säljaren, då hade priserna rasat och säljaren sålde till en annan för 1,5 miljoner. Han krävde den ursprungliga köparen på mellanskillnaden, har för mig att han fick rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.