A
Tjena köpte en beg klippo nyligen och har problemet att den ryker och går ojämt (se video)

känns som den ryker i när den belastas hårdare.

har bytt:

-luftfilter
-tändstift
-Knivtallrik
-vevhusventilationsventilen

Är motorn slut eller är förgasaren felinställd?

Röken ser mer vit ut än blå eller? Är det oljerök?

är en 6 hästars BS motor.

fått för mig den går ännu mer ojämt med nytt filter.

kan det ha något med att det andra filtret var mer igentäppt så den får mer luft nu och magre bränsleblandning?

vet ej hur jag ska ta reda på vilket?
 
  • Närgron av en begagnad Klippo gräsklippares motor och karburator som visar tecken på ojämn gång och rykning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ursäkta dubbelpost, ingen som vet hur jag kan ta reda på om detta är oljerök eller rök pga fel bränsleluftblandning?

Röken kommer med att varvtalet sjunker när den blir hårdare belastad.
 
Hur ser oljan ut och hur mycket är det i? Drar den upp olja i luftfilter?
 
A
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Hur ser oljan ut och hur mycket är det i? Drar den upp olja i luftfilter?

Nej det gör den inte, va helt inställd på att det hade med vevhusventilationen i början, nu är jag mer inne på bränsleproblem... men vet ej vad nästa steg är
 
Det låter som att den gasar lite extra hela tiden, som när den inte kan hålla varvtalet. Har den konstant varvtalsreglering? Autochoke? Skulle börja med en titt kring det...
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter som att den gasar lite extra hela tiden, som när den inte kan hålla varvtalet. Har den konstant varvtalsreglering? Autochoke? Skulle börja med en titt kring det...

Manuell choke

den har sån govenor med en vajer som ska typ dra i gasreglaget när den blir tungt belastad.
 
Det låter som den övervarvar, kolla så inte gasreglaget är böjt skadat.
 
A
Shirack skrev:
Nej det gör den inte, va helt inställd på att det hade med vevhusventilationen i början, nu är jag mer inne på bränsleproblem... men vet ej vad nästa steg är
den går bara ojämt och ryker vid den lilla extrabelastning so kommer då och då
 
Oljenivån?
 
A
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Oljenivån?

Inte använt den såpass mycket att man kan konstatera den skulle dricka olja.

men olja. Är utbytt och rätt nivå, ej överfylld
 
Tänkte mer om det var för mycket inte första gången en flottör hängt sej och fyllt motorn med bensin. Vilket kan innebära att det blir för mycket av detta i vevhuset
 

Bästa svaret

Det där skulle jag säga är ett klockrent förgasarproblem. De äldre gräsklipparmotorerna brukade ha en skruv för att justera blänsleblandningen. Om den har det så prova att justera blandningen. Min gissning är att den går för fett i nuläget. Men sakta vrida skruven med små små rörelser när motorn går är metoden. När motorn går helt rent så slutar man att skruva. Ibland är inte samma blandning optimal vid start och drift. Därför kan det bli att man får kompromissa för att den både skall vara lättstartad och gå bra när den är varm.

Om den å andra sidan inte har en justerskruv så är metoden att plocka isär förgasaren i smådelar och rengöra noga. Här kan inte nog understrykas att den skall vara helt ren. Målsättningen skall på fullt allvar vara att efter att du skruvat ihop förgasaren så behöver du inte tvätta händerna.

Flottören kan ställa till problem om den inte gör vad den skall. Kontrollera att flottörhuset är tätt och flottören är hel. Det kan finnas gamla trasiga eller torkade gummipackningar. När den rengjorda förgasaren är ihopskruvad så provar du att blåsa i bränsleanslutningen. Det skall gå att blåsa in sakta där. Sedan vänder du förgasaren uppochner och blåser igen. Nu skall det vara stopp.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Noggrann förgasarrengörning är vad jag också skulle ordinera. Kan gå åt en eller annan packning också, jag kan inte dessa förgasare i detalj.
 
A
A Avemo skrev:
Det där skulle jag säga är ett klockrent förgasarproblem. De äldre gräsklipparmotorerna brukade ha en skruv för att justera blänsleblandningen. Om den har det så prova att justera blandningen. Min gissning är att den går för fett i nuläget. Men sakta vrida skruven med små små rörelser när motorn går är metoden. När motorn går helt rent så slutar man att skruva. Ibland är inte samma blandning optimal vid start och drift. Därför kan det bli att man får kompromissa för att den både skall vara lättstartad och gå bra när den är varm.

Om den å andra sidan inte har en justerskruv så är metoden att plocka isär förgasaren i smådelar och rengöra noga. Här kan inte nog understrykas att den skall vara helt ren. Målsättningen skall på fullt allvar vara att efter att du skruvat ihop förgasaren så behöver du inte tvätta händerna.

Flottören kan ställa till problem om den inte gör vad den skall. Kontrollera att flottörhuset är tätt och flottören är hel. Det kan finnas gamla trasiga eller torkade gummipackningar. När den rengjorda förgasaren är ihopskruvad så provar du att blåsa i bränsleanslutningen. Det skall gå att blåsa in sakta där. Sedan vänder du förgasaren uppochner och blåser igen. Nu skall det vara stopp.

Stort tack för bra svar, ja för magert eller fett borde jag nästan kunna läsa av på det nya tändstiftet som sitter i.

vad jag fattar det så har ja ingen justerskruv för bränsle/luftblandning.

däremot har jag en skruv som ändrar varvtalet på tomgången.

många har jag läst snackar om membran som brukar gå sönder, men hittar ej den på sprängskissen.

Även den mojengen på min andra video som tydligen ska kompensera med mer varvtal vid hård belastning för att behålla samma varvtal
 
  • Sprängskiss av en förgasare med etiketterade komponenter, inklusive choke system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en förgasarens undre del med justerskruv och membranhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min erfarenhet är att om varvtalsregulatorn börjar självsvänga på det sätt den gör så beror det på att den går dåligt av andra orsaker. Motorn går dåligt vilket ger ett lite ojämnt varvtal. Varvtalsregulatorn kompenserar för det. Eftersom motorn svarar dåligt på gasen så börjar det självsvänga. Resultatet blir att den då går ännu sämre. Men lösningen är att justera motorn så att den går rent. Då kommer regulatorn också att börja fungera.

Din förgasare är en flottörförgasare och inte en membranförgasare. På de förgasare som har ett membran är det mycket riktigt en kandidat för strul. Men du har inte en sådan förgasare.

En till tänkbar sak är ett luftläckage mellan förgasare och insug.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.