Hej

jag har ett hus med aluminiumfasad. Aluminiumskivorna är troligtvis lackade i fabrik innan de sattes på huset. Vad tror ni är bästa sättett att måla om? Använda någon form av spruta och lacka om det eller ska man måla med pensel? Vilken typ av färg har ni andra använt?
H Baksidan av lackade aluminiumskivor på en husfasad, synliga ovanifrån och nedåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag målade hörnen vita med pensel. Har samma panel med gult och bruna hörn. Fult men väldigt uh fritt och bra mot vind.
 
P Petteri Koste skrev:
Jag målade hörnen vita med pensel. Har samma panel med gult och bruna hörn. Fult men väldigt uh fritt och bra mot vind.
Tack. Vad använde du för färg?
 
Tror det var vattenbaserad fönsterfärg. Målartvättade först. Det var några år sen.
 
P Petteri Koste skrev:
Tror det var vattenbaserad fönsterfärg. Målartvättade först. Det var några år sen.
Toppen, tack!
 
  • Gilla
Petteri Koste
  • Laddar…
Gul trävilla med svart tak och träaltan, samt del av en pergola och en vit spabadtunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nåt sånt
 
  • Grönskande trädgård med granar, björkar och en grön målbur intill vita byggnader under soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Petteri Koste skrev:
[bild] Nåt sånt
Snyggt! Ser ut att vara exakt samma färg som vårt hus :D
 
Det finns nog bara i 2 kulörer. Bra säljare! 70 tal?
 
  • Gilla
Niklas Bromma
  • Laddar…
Kul tråd! Och trevligt hus, jag gick förbi tidigare idag :)

Jag har sett din/eran sorts panel i faluröd långt ut i skärgården, så någon mer kulör fanns (eller kom till senare). Jag pratade med Marmoroc (som gjorde Snaploc aluminiumfasad, som kanske är det du har), men dom har inte kört rullverket på 20 år.

Utan att veta säkert vad det är för beläggning (men det kan man nog lista ut bara man listar ut vem som producerat era paneler) så är det svårt att tipsa om färg, men en idé om vad som måste göras beroende på vad det nu är på fasaden kan du få här: https://www.alcro.se/Utomhus/Arbetsomraden/Metall/Metall/Metallprimer/
Kanske behövs det ingen primer utan bara metallfärg rätt upponer eller så har du otur och det krävs riktigt mycket underarbete.

Jag hade tagit med mig en bit av fasaden (om du har någon spillbit kvar från tidigare ägare) och cyklat iväg till Måleributiken i Alvik. Dom brukar ha dunderkoll på läget när det gäller allt möjligt :)
Dom kan ju dessutom tipsa om fina färger som passar in med husen runtikring. Jag är en sucker för den gula färgen som 74 och 113 har.
 
  • Gilla
Petteri Koste
  • Laddar…
@Niklas Bromma

Blev det någon färg? Jag har samma fasad och är också sugen på ny färg.
 
J jbengt skrev:
@Niklas Bromma

Blev det någon färg? Jag har samma fasad och är också sugen på ny färg.
Gult ä fult. Jag är mest inomhus så jag slipper se eländet. Kort svar nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.