Halloj!
Har skummat igenom efter lämpliga växter att ha till min kommande häck och de vanliga häcksorterna faller inte riktigt inom kravspecen.
Jag och min sambo har följande önskemål :
Inga taggar,
Ingen barr,
Inte giftig.
Inga bär som färgar på kläderna.

Sen för min del som kommer få sköta den vill jag gärna att den inte är snabbväxande, snarare tvärtom. Och min sambo vill gärna ha oxel för grannarna har de men jag vill inte kratta löv och föredrar vintergrön häck(vilket min sambo gått med på)

Kort och gott faller rhododendron in rätt bra på mina och sambons önskemål och jag gillar rhododendron. Nu finns de ju en rejäl lista med olika hybrider och här behöver jag tips och råd från er.

Häcken ska inte vara speciellt hög, runt metern ungefär brevlådansvhöjd.
max 80cm bred.
35m lång.
Den ska bromsa barnen från att springa rakt ut på gatan och även lite bollar som hamnar på rull.

Jag hittade igår bloombux som är en variant mellan buxbom och rhododendron som blir 1m på 10år vilket får min lathet att jubla! Nackdelen är dock att plantorna man köper är 20-30cm och kanske kräver rätt många år innan den börjar fylla sitt syfte. Finns säkert andra jag inte hittat...

Läget är sol hela dagen väldränerad sandig jord som jag ska fräsa ner rhododendronjord i. Grannen har mängder med rhododendronsorter så den verkar trivas här i alla fall.

Svårt att skriva ut allt utan att de blir grötigt men jag hoppas ni förstår..
 
  • 3D-ritning av en trädgård med förslag på häckplantering längs en grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av en trädgård med häcklängs trottoarkanten och två rhododendronbuskar vid hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gatumiljö med gräsmatta intill en trottoarkant, lämplig för en lågväxande häck som bloombux.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Claes Sörmland
Det är ju som vanligt med häckväxter att ju snabbare du vill ha färdigt resultat desto mer snabbväxande sorter får du välja. Men detta ger också mer klipparbete. Eller vill du ha en friväxande häck som inte beskärs? Vill du ha en som beskärs så låter det ju som om det är buxbbom du letar efter även om den är långsamväxande. Sen har den ju fått den där svampen som kanske gör att den räknas ut?

Bloombux är ju lite av ett oprövat kort i Sverige, den kom för bara några få år sedan. Kanske kommer den att fungera i vårt klimat, nere på kontinenten har den testats några år. Jag tror härdighetsangivelserna som finns på nätet är fria fantasier och kanske överskattar vad den klarar.

Bland rododendron, fundera annars på gamla hederliga 'Cunningham's White'. Den tål liksom allt och växer alltid kompakt. Kan snyggas till med häcksaxen om den blir för bred. Billig är den också eftersom den massproduceras.

I Tyskland har man tagit fram rododendronhybrider lämpliga för häckplantering under namnet "Dufthecke". Det är korsningar med 'Cunningham's White' som gjort att hybriderna blir väldigt robusta och täta och särskilt tåliga för dåliga jordar. De är lite sämre härdiga jämfört med 'Cunningham's White' men bättre i blomning. Det finns några olika sorter inklusive 'Dufthecke'® Weiss/white och 'Dufthecke'® lila/lilac (Språk beror på vem som säljer dem, de har egentligen andra krångliga klonnamn)

Andra alternativ är lagerhäggen Otto Luyken som är långsamväxande och soltålig i milt klimat. Men helt bärfri är den nog inte.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju som vanligt med häckväxter att ju snabbare du vill ha färdigt resultat desto mer snabbväxande sorter får du välja. Men detta ger också mer klipparbete. Eller vill du ha en friväxande häck som inte beskärs? Vill du ha en som beskärs så låter det ju som om det är buxbbom du letar efter även om den är långsamväxande. Sen har den ju fått den där svampen som kanske gör att den räknas ut?

Bloombux är ju lite av ett oprövat kort i Sverige, den kom för bara några få år sedan. Kanske kommer den att fungera i vårt klimat, nere på kontinenten har den testats några år. Jag tror härdighetsangivelserna som finns på nätet är fria fantasier och kanske överskattar vad den klarar.

Bland rododendron, fundera annars på gamla hederliga 'Cunningham's White'. Den tål liksom allt och växer alltid kompakt. Kan snyggas till med häcksaxen om den blir för bred. Billig är den också eftersom den massproduceras.

I Tyskland har man tagit fram rododendronhybrider lämpliga för häckplantering under namnet "Dufthecke". Det är korsningar med 'Cunningham's White' som gjort att hybriderna blir väldigt robusta och täta och särskilt tåliga för dåliga jordar. De är lite sämre härdiga jämfört med 'Cunningham's White' men bättre i blomning. Det finns några olika sorter inklusive 'Dufthecke'® Weiss/white och 'Dufthecke'® lila/lilac (Språk beror på vem som säljer dem, de har egentligen andra krångliga klonnamn)

Andra alternativ är lagerhäggen Otto Luyken som är långsamväxande och soltålig i milt klimat. Men helt bärfri är den nog inte.
Hej, jag har kikat på buxbomen läste om sjukdom och att de ryktas att den luktar illa. Min sambo tycker löven är för små(blombux verkar ha liiite större i alla fall) .

Ang. Klippning så är det inte hela världen om den har en bullig form eller skarp välansad som ritningen. Bara de räcker att någon gång per år göra lite justeringar för att ha ett anständigt utseende.

Jag förstår att man snabbt vill ha häcken klar därav många snabbväxande men allt jobb efter att behöva klippa, samla klippta grenar och frakta bort flera gånger om året i betydligt fler år framöver bara för att få resultatet snabbt in början gör de traditionella sorterna väldigt motbjudande.
Jag ska googla de rhododendronsorterna du namngav och kika.
 
Claes Sörmland
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
Ang. Klippning så är det inte hela världen om den har en bullig form eller skarp välansad som ritningen. Bara de räcker att någon gång per år göra lite justeringar för att ha ett anständigt utseende.
Vill du ha kvarterets häftigaste bulliga och blommande rododendronhäck välj yakushimanumhybrider. De bildar en kudde, är täckta av blommor i slutet av maj och och växer till med silvrig nytillväxt i juni. Då blir det ingen klippning de första 10-15 åren.

Googla sorterna 'Polaris', 'Kalinka' och 'Fantastica' för att se tre mycket robusta och härdiga sorter som kommer att lyckas (Det finns andra men inte chansar man när det kommer till en häck). Köper du dem ympade på Inkarho-rot så är de ännu tåligare för jordar med mindre torv i. Det enda hotet är om du har det för torrt.
 
Har kikat runt lite och de jag hittat är att de flesta blir lika breda som höga med några få undantag.

Essunga plantskola har bra på sin sida där de står höjd och bredd på dem och följande har dem som inte är bredare än en meter :
Dora ametis
Edelweiss
Ramapo
Bloombux - har dem ej men info från annan sida

De sorter som nämnts innan blir ca 1,5m.
Visst låter man tiden gå så lär dem säkert inte stanna i växten men de ger ändå en fingervisning om komfortabel storlek på plantan.

Jag har gått runt och kikat på lite och jag är mer och mer övertygad om att vi ska ha rhododendron i alla fall. Sambo tyckte att de med mindre blad va snyggare vilket känns skönt för då är hon er eller mindre med på samma tåg. Nu är det inte säsong för att plantera något men att få fram lite alternativ när de drar ihop sig påskyndar processen betydligt. Ska nog även få till ett besök till Essunga plantskola och kolla på dem i verkligheten med.

Finns de fler handelsträdgårdar/plantskolor som har bra utbud med rhododendron i Västra Sverige?
 
Oj, 35 meter, öppet utan skydd för sol.. Du/ni vill alltså att det ska vara mycket lågväxande sort?

Jag är ingen rodde-expert, men hyfsad gammal amatör-trädgårderare.. Här några synpunkter.

Inte helt lätt projekt kanske, om man inte räknar med att en del kan stryka med om det blir en väldigt torr vår. Roddar kan förvisso bli fint, men lite av ett riskprojekt för så lång häck i utsatt torrt läge; om torrt på vårkanten, när det är is i jorden..

Så jag skulle tillse ett väl beprövat hårdfört material, om det kan gå att finna något sådant, i rätt format (höjd/bredd).. För ett mindre område så är Boombux klart intressant - att pröva! - men jag hade då aldrig vågat chansa på så lång sträcka på en så obeprövad sort. Jag skulle väl inte heller rekommendera för en häck en del av de sorter du nämner t.ex. Ramapo kan bli mer kravlande än man kanske önskar.. typ bortåt en meter bred. Passar bättre i buskage. Möjligen kan Edelwiss funka?

De mer hårdföra - som jag känner - kan däremot bli högre; och blir nog finast friväxande; men går att hålla nere utan att det är allt för arbetsamt.

I övrigt, en synpunkt om skötsel: det finns inget sådant som i praktik är en helt underhållsfri trädgård. Det är mer eller mindre jobb, det förstås.. man ska ju helst anpassa det hela till den egna ambitionsnivån; men förr eller senare behöver man göra sådant som att beskära och kratta, byta ut.. typ.

Jag kan tycka att du fått några bra sortråd i tidigare inlägg ovan (fast lite högre sorter då); håller med där, överväg gärna ympat på Inkarho. Bra förutsättning om man har ojämn jordmån, "vanlig" jord, inte bara sur jord funkar för dessa.
Men några där nämnda sorter har nog större chans att klara sig. Särskilt den rätt vanliga Cunningham White till häck, är bra val.

Så ja, att undersöka, ta tid på sig.. och tala med kunnig personal på plantskola är alltid en god idé när man ska plantera så många meter "häck".
 
Ja att den inte är underhållsfri köper jag alla dagar i veckan men som du säger mer eller mindre. Bloombuxen är mer eller mindre den som vi siktat in oss på under förutsättning att jag hittar tillräckligt med lovande förutsättningar för det är förvisso som den låter en tålig rackare men väldigt lite information mer än samma text som Bloombux "tillverkaren" levererar. Jag ska när våren kommer åka runt till lite olika handelsträdgårdar och reka lite
 
Men grejen med Bloombux är den, att det man på sin höjd skulle kunna säga är
att det ser lovande ut, men det är ett osäkert kort.. har ännu inte odlats särskilt länge på våra breddgrader.

Så det finns ingen direkt pålitlig information ännu om den; ett obeprövat material men som tycks ha funkat bra nere i mellersta Europa, England osv.. Ingen vet ännu om pålitligheten och hur den kommer se ut på lite sikt här hos oss, särskilt då på längre planteringssträckor, som till den typ av som du tycks vara ute efter.

Därför blir nog en sådan anläggning lite av en egen provodling, dvs ett riskprojekt här hos oss i Skandinavien. Man väljer förstås själv om man vill ha det så. Det kan ju bli hur bra och fint som helst. Den bättre egenskapen hos roddar är då, inte minst.. att de har ett grunt rotsystem och är relativt lätta att ta bort vid behov. Men 35 meter.. som kostar en slant att ersätta. Tja..
 
RACS RACS skrev:
Men grejen med Bloombux är den, att det man på sin höjd skulle kunna säga är
att det ser lovande ut, men det är ett osäkert kort.. har ännu inte odlats särskilt länge på våra breddgrader.

Så det finns ingen direkt pålitlig information ännu om den; ett obeprövat material men som tycks ha funkat bra nere i mellersta Europa, England osv.. Ingen vet ännu om pålitligheten och hur den kommer se ut på lite sikt här hos oss, särskilt då på längre planteringssträckor, som till den typ av som du tycks vara ute efter.

Därför blir nog en sådan anläggning lite av en egen provodling, dvs ett riskprojekt här hos oss i Skandinavien. Man väljer förstås själv om man vill ha det så. Det kan ju bli hur bra och fint som helst. Den bättre egenskapen hos roddar är då, inte minst.. att de har ett grunt rotsystem och är relativt lätta att ta bort vid behov. Men 35 meter.. som kostar en slant att ersätta. Tja..
Ja riskprojekt känns de som samtidigt så ska den vara härdig till zon 3 och jag hamnar nog i zon 2. Vatten på våren har du helt rätt i.
Jag har hört från äldre att ger man en rhododendron två spannar vatten på våren så överlever de hela sommaren trots torka. Oavsett är de självklart att droppslang ska placeras ut för att hålla fukten i marken.
De är som sagt en ny växt och med de finns många frågetecken men de känns som den ska tåla mycket och ha goda förutsättningar så med rätt pris och ett antal besök för att klämma känna och höra sig för så landar de nog på en sådan häck
 
Nu är den satt och de föll på bloombuxen. 112st i nyfräst lucker jord med rhododendronjord runtom. De som kvarstår är att låta de sjunka ner och sen dra över ogräsduk och sedan täckbark.
 
  • Nyplanterade bloombuxar i fräst jord med en stenmur och hus i bakgrunden på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyplanterade bloombuxar i nyfräst jord med en vit mur i förgrunden och en belysningsstolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hoppas du tänker om och inte sätter vare sig ogräsduk eller täckbark på din nyplanterade häck. Nu har jag visserligen ingen erfarenhet av bloombux men jag gissar att odlingsförutsättningarna inte skiljer sig så radikalt från Rhododendron.
Om man lyfter en markduk som legat några år på jorden är marken under fullständigt kompakt under duken och maskar och mikroliv verkar inte trivas där, jorden ser mer eller mindre död ut. Rhododendron vill ha en luftig, porös och syrerik jord, du skall enkelt kunna trycka ner en näve i jorden. Önskvärt är även att toppdressa planteringarna varje vår, torven sjunker ihop när den förmultnar och det får inte bli ett dike. Kanske även lite gödsel på våren vilket blir svårt om du sätter markduk. Om du grävt bort allt rotogräs under blir det aldrig något bekymmer. Fröogräs dyker upp som t.ex. en och annan maskros men det är enkelt att gå igenom varje vår och rycka upp när marken är fuktig.

Man skall absolut inte sätta täckbark under Rhododendron, det blir alldeles för kompakt för de ytliga rötterna. Dessutom, massor av svampar lever på dött organiskt material såsom täckbark och en av Rhododendrons svagheter är att de är känsliga för svampangrepp.

Lycka till med din vackra häck!
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag hoppas du tänker om och inte sätter vare sig ogräsduk eller täckbark på din nyplanterade häck. Nu har jag visserligen ingen erfarenhet av bloombux men jag gissar att odlingsförutsättningarna inte skiljer sig så radikalt från Rhododendron.
Om man lyfter en markduk som legat några år på jorden är marken under fullständigt kompakt under duken och maskar och mikroliv verkar inte trivas där, jorden ser mer eller mindre död ut. Rhododendron vill ha en luftig, porös och syrerik jord, du skall enkelt kunna trycka ner en näve i jorden. Önskvärt är även att toppdressa planteringarna varje vår, torven sjunker ihop när den förmultnar och det får inte bli ett dike. Kanske även lite gödsel på våren vilket blir svårt om du sätter markduk. Om du grävt bort allt rotogräs under blir det aldrig något bekymmer. Fröogräs dyker upp som t.ex. en och annan maskros men det är enkelt att gå igenom varje vår och rycka upp när marken är fuktig.

Man skall absolut inte sätta täckbark under Rhododendron, det blir alldeles för kompakt för de ytliga rötterna. Dessutom, massor av svampar lever på dött organiskt material såsom täckbark och en av Rhododendrons svagheter är att de är känsliga för svampangrepp.

Lycka till med din vackra häck!
Tack för tips. Har inte gjort något mer än att jag har duken liggande i ena sidan denna vet jag lite om hur rötterna är eftersom de är korsning med buxbom. Det handlar såklart i grund och botten om att slippa ogräs och det kan ju såklart bli så kompakt att inget växer under ändå eller så kan jag plantera en lågväxande flox eller backtimjan längst ut där det riskerar bli ogräs. Närå inget hugget i sten än
 
Så här ett något senare så har den växt till sig, visat sig vara tålig för den kalla vintern vi hade och växer som förväntat. Den blommar fantastiskt och drar till sig rejält med humlor. Så är otroligt nöjd med resultatet
 
  • Blommande buskar längs en stenlagd kant vid en asfalterad gångväg i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Legoby och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Snyggt! Den kommer att bli ännu finare med åren när den växer till sig så att muren dominerar mindre!

Lite gödsel varje vår och kompletterande mull/täckbark vart tredje år för att kompensera för nedbrytningen så kan detta bli en långvarig lösning.

Jag testar en planta Bloombux i Sörmland, dålig zon 3, fullt solexponerat läge. Den såg för bedrövlig ut i våras i rödbrun vinterskadad skrud men ni är den fin igen!
 
Intressant! Jag funderar också på att testa ett exemplar bloombux - placerad mitt i min innersta buxbomsrondell. TS's häck ser ju jättefin ut och kommer att bli ännu finare om ett par år då murarna inte dominerar, som sagts tidigare i tråden.
Jag hade en del roddisar i min förra trädgård och körde då med rejäl höstbevattning innan vintern. Ovan råd om vårbevattning har jag aldrig tidigare hört. Men TS har lyckats väl. Kul med uppdatering!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.