Hjälper särbon men att sätta in duschväggar i badrummen och har stött på patrull :surprised:

Nere i hörnet där duschplatsen är har det varit inkommande ström till massagebadkaret som stod där innan :dizzy:

Kabeln har jag dragit ur men problem kvarstår då jag är osäker på hur jag ska täta detta så det inte kommer in fukt? Vad ska jag fylla upp håligheterna med? Ska jag slutligen sätta något ”lock” där jag tätar med silikon?

Jag vet att den här lösningen inte klarar av en besiktning eller besiktning av ett försäkringsbolag men jag vill bara ha tätt!

Öppet hål i en badrumsvägg efter borttagen strömkabel, omgivet av ojämna kanter och rester av tätningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppning i badrumsgolv med synliga kabelhål och skumgummitätning, behov av ytterligare tätande åtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppning i badrumsvägg med utdragna kablar och oanvända fästpunkter, behöver tätas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett badrum med synliga vattenrör och ett tomt eluttag på väggen, behov av tätning där kablar varit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Hörnet av en nyinstallerad svart duschvägg angränsande till vita kakelväggar i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Oj. De där får du nog inte tillräckligt tätt hur du än gör...? Proppa fullt med våtrumssilikon och ställ dit en duschkabin.
 
Ska duschen vara i hörnet där hålet är? Är det duschkabin eller bara två glasväggar ?
 
Ja duschen ska vara i hörnet och ja det är bara två glasväggar :oops:

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska duschen vara i hörnet där hålet är? Är det duschkabin eller bara två glasväggar ?
 
Ok, jag såg ingen golvbrunn därför jag blev lite fundersam. Jag skulle pumpat in silikon.
 
Silikon är jag också inne på men att sedan kanske slutligen ”fylla” en täckskiva med silikon och trycka fast över hålen....:thinking:
Vit täckskiva med förborrade hörn mot vit bakgrund, möjlig för tätning med silikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, jag såg ingen golvbrunn därför jag blev lite fundersam. Jag skulle pumpat in silikon.
 
En tanke som slog mig, kanske knacka bort den kakelplattan försiktigt om det går utan att påverka tätskiktet och ersätta med en ny?
 
Ja tanken slog mig men jag tror inte det finns några plattor kvar från förra ägarna :sweat:

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En tanke som slog mig, kanske knacka bort den kakelplattan försiktigt om det går utan att påverka tätskiktet och ersätta med en ny?
 
Men tänk på att fukt kommer åka in i fogarna och bakom kaklet ovanifrån, en platta hjälper förvisso mot det vattnet som sprutar direkt mot hålet, men det kommer inte stoppa vattnet som kommer ovanifrån.

Fyller du med silikon blir det nog hyfsat tätt ett tag men risken finns att fukt letar sig in på sikt, men det kanske du kan leva med?
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Hur går vattenröret för övrigt ser ut som att det går in i väggen?
 
Ja jag vet att tätskiktet redan är förstört som de har gjort :dizzy::lying: Men tror kanske det mesta av fukten stannar ”ute om jag tätar allt vad som går.

Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Men tänk på att fukt kommer åka in i fogarna och bakom kaklet ovanifrån, en platta hjälper förvisso mot det vattnet som sprutar direkt mot hålet, men det kommer inte stoppa vattnet som kommer ovanifrån.

Fyller du med silikon blir det nog hyfsat tätt ett tag men risken finns att fukt letar sig in på sikt, men det kanske du kan leva med?
 
Nä om du tittar noggrant så är det bara en böj som går över det övre röret (som tidigare satt till badkaret om jag pluggat nu). Det går vidare upp till ett vattenutkast.

Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Hur går vattenröret för övrigt ser ut som att det går in i väggen?
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Har en liknande lösning i sommarstugan där manschetter saknas vid rörgenomföring i duschen, men där duschar vi ganska sällan så inte så orolig. Jag har dock sågat ett hål bakom sockeln med dosborr från intilliggande rum så att kan inspektera med jämna mellanrum.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Det var inte så dumt med en liten inspektions”lucka” (y)(y)(y)

Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Har en liknande lösning i sommarstugan där manschetter saknas vid rörgenomföring i duschen, men där duschar vi ganska sällan så inte så orolig. Jag har dock sågat ett hål bakom sockeln med dosborr från intilliggande rum så att kan inspektera med jämna mellanrum.
 
S
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Silikon är jag också inne på men att sedan kanske slutligen ”fylla” en täckskiva med silikon och trycka fast över hålen....:thinking:
[bild]
En kakelvägg är inte tät, det kan ju rinna bakom kaklet. Därav tätskiktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.