Hejsan

Osäker på om denna passar in här, flytta gärna tråden så att det blir rätt.

Jag står i tanken för vad som krävs för att få en adress till en tomt?
Vad säger juriidiken, vad räknas som adress?

Inom 6 år är tanken att jag ska bo i hus, vill bygga själv och vill ha det billigt för att ha råd.
Tänkt mig att köpa bit mark/åker till att börja med, någonstans måste man börja ifrån :)
Inom 2-3 år har jag planerat 2 miljoner, vilket borde räcka till avstyckning av mark/åker och ett lite billigare hus, alt. bygga själv?

Mvh
Jonas
 

Bästa svaret

Hemmakatten
Du måste bo på adressen. Dvs, du kan köpa en fastighet ( med byggrätt på, eller ansöka om sådan) och ställa upp en husvagn eller liknande och bosätta dig där. Men du lär behöva bygglov för att kunna bo där permanent.

Vi var lite halvdåliga. Ställde upp en husvagn, bodde i den, skrev oss där pga skatterekniska skäl medans huset byggdes. Gick utmärkt.
 
  • Gilla
Zezoz
  • Laddar…
Hemmakatten
Åker är inget bra att stycka av från, inte heller skog. Policyn är att Lantmäteriet ska behålla både skog- och åkermark intakt, det är värdefull mark för Sverige som nation.

Det bästa är att stycka av från befintlig bostadsmark, kanske i utkant av en by eller jordbruksfastighet.
 
Tack för svar, då vet jag hur det ligger till :).

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Du måste bo på adressen. Dvs, du kan köpa en fastighet ( med byggrätt på, eller ansöka om sådan) och ställa upp en husvagn eller liknande och bosätta dig där. Men du lär behöva bygglov för att kunna bo där permanent.

Vi var lite halvdåliga. Ställde upp en husvagn, bodde i den, skrev oss där pga skatterekniska skäl medans huset byggdes. Gick utmärkt.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Åker är inget bra att stycka av från, inte heller skog. Policyn är att Lantmäteriet ska behålla både skog- och åkermark intakt, det är värdefull mark för Sverige som nation.

Det bästa är att stycka av från befintlig bostadsmark, kanske i utkant av en by eller jordbruksfastighet.
gick alldeles utmärkt att stycka av 6000 kvm skog för att bygga hus! Åkermarken sa dom däremot nej till!

umeå kommun
 
  • Gilla
Zezoz och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Du måste bo på adressen.
Det stämmer inte!
Jag vet flera tomter utan bebyggelse, och där det aldrig har bott någon,
men som har en helt vanlig, riktig adress.
Antingen i form av vägnamn + tomtnummer eller bynamn + tomtnummer.
Så det är nog bara att se till att tomten styckas av som en självständig fastighet och sätta upp en brevlåda.
Det sista efter postens anvisningar, ofta i en brevlådesamling när det är ute på vischan.
 
Hemmakatten
Du har rätt KOW. När fastigheten är avstyckad vänder man sig till kommunens fastighetskontor som sätter en adress. Numera vill man helst använda vägnamn och nummer, istället för Boby 312 eller liknande. Detta för att räddningstjänst, post mm ska hitta.

Jag läste inte frågan ordentligt. Fick för mig att TS ville skriva sig/bosätta sig på adressen.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Numera vill man helst använda vägnamn och nummer, istället för Boby 312 eller liknande.
Det där varierar nog från kommun till kommun.
I Halmstad har minsta vägkrök ute i obygden ett eget namn, men här i Laholm har inga byvägar namn .
Här är det närmaste bynamn + ett nummer.

PS
Har du flyttat hem från Portugal Hemmakatten?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Intressant :)

Vad fick man ge för skog i Umeå?
Har tänkt mig en bit i Kungälvs kommun, lite mer i utkanten., Västra Götalands Län.

catherineb catherineb skrev:
gick alldeles utmärkt att stycka av 6000 kvm skog för att bygga hus! Åkermarken sa dom däremot nej till!

umeå kommun
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.