Eländet fortsätter! Knappt har vi hunnit byta syllar för att bli av med avvikande lukt när jag reagerade på typisk jordig, stickig mögellukt i sovrummet intill sängarna. Har känt detta några gånger tidigare men inte lika tydligt som nu. Bestämde mig för att ta en titt i väggen så jag demonterade golvlisten och sågade upp ett hål.

Rummet ligger på andra våningen i 1,5 plans villa från 70-talet. Väggen vätter mot snedtaket. Vet inte vad det kallas på husspråk.

Hittade detta. Svartmögel gissar jag :(

Hur går man vidare med detta? Räknas det som dolt fel? Köpte huset för ett år sedan.

Uppsågat hål i gipsvägg visar isolering med tecken på svartmögel och vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på isoleringsmaterial med synlig svartmögel och fuktangrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du kattvind, ett utrymme bakom en kort vägg.
 
S
Sådär blir isoleringen att se ut vid minsta lilla hål i fuktspärren, tror inte det där är orsaken till lukten, det luktar säkert av isoleringen men det tror jag är luktsmitta från det egentliga problemet.
 
  • Gilla
Yom och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du kattvind, ett utrymme bakom en kort vägg.
Ja just det, så heter det. Detta är den "korta" väggen mot kattvinden i så fall.

Såhär ser det ut där jag tog upp hålet.

Hörnet av ett rum med en vit vägg och trägolv där ett fyrkantigt hål är utskuret nära golvet, med ett par arbetsvantar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S SueCia skrev:
Sådär blir isoleringen att se ut vid minsta lilla hål i fuktspärren, tror inte det där är orsaken till lukten, det luktar säkert av isoleringen men det tror jag är luktsmitta från det egentliga problemet.
Men menar du alltså att det svarta inte är mögel? Lukten kändes för övrigt tydligare så fort jag tog bort golvlisten.
 
Absolut inte säker men tycker det mera ser ut som det brukar göra om isoleringen placerats slarvigt så att luftrörelser tillåts i isoleringsskiktet. Är det inte tätt utan luft också kan tränga in i skiktet kan luften föra med sig smutspartiklar som fastnar i isoleringen som blir som ett smutsigt filter. Har hittat mängder av liknande exempel som inte varit mögel i mitt renoveringsobjekt (och tyvärr också svartmögel men det brukar se annorlunda ut).
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Håller med om att det inte ser ut som mögel utan bara gammal "smutsig" isolering.
 
  • Gilla
ymmij12
  • Laddar…
C
O Okänd skrev:
Eländet fortsätter! Knappt har vi hunnit byta syllar för att bli av med avvikande lukt när jag reagerade på typisk jordig, stickig mögellukt i sovrummet intill sängarna. Har känt detta några gånger tidigare men inte lika tydligt som nu. Bestämde mig för att ta en titt i väggen så jag demonterade golvlisten och sågade upp ett hål.

Rummet ligger på andra våningen i 1,5 plans villa från 70-talet. Väggen vätter mot snedtaket. Vet inte vad det kallas på husspråk.

Hittade detta. Svartmögel gissar jag :(

Hur går man vidare med detta? Räknas det som dolt fel? Köpte huset för ett år sedan.

[bild] [bild]
Ligger isoleringen direkt mot innerväggen?
Vi har precis rivit ut innerväggar och då är det innerväggar, plast och sen isolering. Vår va ytterst svart på vissa ställen där en legat not asfaboard.
 
På en del hus så finns det ingen lucka som öppnas för att inspektera utrymmet, förstår inte varför, rekommenderar till att ta upp en lucka ca 60X60 cm . då ska den vara mellan takstolarna, att mäta ut var dom är kan du titta på utsidan i takfotn. Anars om du mäter 120 cm från gaveldelen så är nästa takstol där. Lämpligt att ta hålet från ca 40 cm från den väggen.och ca 25 cm upp från golv, innanför gipsen så sitter det reglar horrisentalt som gipsen är fäst på samt isolering. Det som sägs om mörk isolering är nästan standard, det är öppet i takfoten för ventilation och det blåser alltid in en del där med lite småskit från lufte som sätter sig på isoleringen. Isolering ( gullfiber ) i sig själv luktar inte gott .
 
Du har väl hemförsäkring? Oftat har hemförsäkringen bra pris på hjälp från Anticimex rekommenderar dig att ta hjälp av dom istället!
https://www.anticimex.com/sv-se/fuktproblem/

Många kanske kallar Anticimex dåliga, men jag skulle säga det är beroende på om du har extrem otur. Jag har aldrig haft problem med dom och dom varit till stor hjälp och kommit med bra tips.
 
O Okänd skrev:
Eländet fortsätter! Knappt har vi hunnit byta syllar för att bli av med avvikande lukt när jag reagerade på typisk jordig, stickig mögellukt i sovrummet intill sängarna. Har känt detta några gånger tidigare men inte lika tydligt som nu. Bestämde mig för att ta en titt i väggen så jag demonterade golvlisten och sågade upp ett hål.

Rummet ligger på andra våningen i 1,5 plans villa från 70-talet. Väggen vätter mot snedtaket. Vet inte vad det kallas på husspråk.

Hittade detta. Svartmögel gissar jag :(

Hur går man vidare med detta? Räknas det som dolt fel? Köpte huset för ett år sedan.

[bild] [bild]
typ sådär ser vår isolering up här å där där luft passerar igenom/bredvid isoleringen
 
Tack för alla svar så här långt. Men om det nu är normalt och det inte är detta som luktar mögel - för det gör det om jag stoppar näsan i springan mellan golvet och väggen där golvlisten vanligtvis sitter - vad kan det då vara? Hur skulle ni leta vidare?

Anticimex har jag använt tidigare och blev inte jätteimponerad. Ocab har jag också erfarenhet av och det var också lite tveksamt. Jag vill verkligen gå till botten med detta.
 
C Cillisa skrev:
Ligger isoleringen direkt mot innerväggen?
Vi har precis rivit ut innerväggar och då är det innerväggar, plast och sen isolering. Vår va ytterst svart på vissa ställen där en legat not asfaboard.
Det sitter plast mellan gipsskiva och isolering. Det svarta är mot innerväggen, inte ytterst. Så långt har jag inte grävt ännu så jag kommit igenom till ytterväggen (taket i det här fallet antar jag). Det verkar vara ganska mycket isolering.
 
Det är hålrum innanför den väggen som går att krypa i och du kommer att se ljuset från takfoten där, bara inspektera
 
J jonaserik skrev:
Det är hålrum innanför den väggen som går att krypa i och du kommer att se ljuset från takfoten där, bara inspektera
Tyvärr finns det ingen väg in i utrymmet utom genom väggen och jag har bara tagit upp ett 20 x 20 cm hål än så länge. Kan man inspektera utifrån genom att öppna upp takfoten istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.