Hej, jag har nyligen köpt ett hus och har upptäckt att ett mystiskt vitt pulver letar sig fram mellan springorna i vägg/golv. Jag tror huset är isolerat med karbamid-skum. Kan det vara det som letar sig ut i pulverform, och är det hälsofarligt? Eller kan det till och med vara vitmögel? Tacksam för svar.
Vitt pulver mellan trägolv och vägg vid list, möjlig isolering eller mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt pulver mellan trägolv och vägg vid en sockel som möjligen är isoleringsmaterial eller mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt pulver mellan vägg och trägolv i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt pulver vid golvspringan nära en rörledning och hörnet av en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Medellín-hus?

Kalkade man inte spånisoleringen i vissa sammanhang för att stoppa möss?

Jag har så på några ställen fortfarande där jag hällt ner myrr förr att få stopp på senaste årens myrinvasioner.
 
  • Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Så såg det alltid ut efter vi hade renoverat ett rum i vår gamla lägenhet. Slipdamm letade sig in i alla glipor även om golven var täckta, så har rummen renoverats i närtid är det mitt tips.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Medellín-hus?

Kalkade man inte spånisoleringen i vissa sammanhang för att stoppa möss?

Jag har så på några ställen fortfarande där jag hällt ner myrr förr att få stopp på senaste årens myrinvasioner.
Ja kalk har också varit ett alternativ men visste inte att man hade det i spånisolering. Huset är byggt på senare 1800-talet och sedan "renoverat" någon gång 50-60 och då har dom sprutat in skummet. Om det är kalk är det bara att torka upp/dammsuga och försöka täta? Det hör till att fasaden och vindpapp blivit bortplockad och det sedan blåst nonstop i två månader.
 
Mycket vanligt att man blandade kalk i spånet, möss gillar inte kalkpulver. Har det varit dragigt är de säkert kalk som följt med luftströmmen. Har ingen egen erfarenhet av karbamidskum men tror att ett av bekymren är att det krymper med tiden och skiktet blir otätt vid kanterna.
 
MultiMan
Knarkvitt? :crysmile:

(Ja, jag vet vad du skrev, bara lite kul med min Medellín-hint)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
C
Det är troligen karbamiden. Vi har ett par golv som isolerade med karbamidskum och så här 50 år senare så förvandlas det till ett mycket fint vitt pulver vid minsta tryck. Hur ohälsosamt det är vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.