Ska byta vindskivor på huset och funderar över vilken dimension jag ska beställa. Idag sitter det 22x145 med 22x220 ovanpå. Om jag fattat det rätt så ska den övre brädan sticka upp 14cm över nivån som läkten ligger på, så 28x145 och 28x170 borde räcka? Då får jag ett överlapp på 3cm mellan brädorna, räcker det?
Tog en bild på hur det ser ut idag och då sticker den övre brädan upp närmare 17cm över den plywood som läkten ligger på.
 
  • Måttband som visar höjden på vindskiva vid hushörn med stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är en plåt där som är riktigt gjort med fall mot taket och en bra avbärning på utsidan, se bara till att plåten blir på samma sätt, så kan du sätta vad du vill i brädväg som passar, troligtvis så innanför på taket sitter en 3-kantslist som vindskivorna är fästa i, är det riktigt gjort är listen under pappen.
 
Ok, men räcker det att den övre brädan överlappar den undre med 3cm eller är det för lite?
 
L Lofthouse skrev:
Ok, men räcker det att den övre brädan överlappar den undre med 3cm eller är det för lite?
Lite har det , blir lite klent att fästa ihop med varandra då med endast 3 cm, kan spricka, kan du sätta 3 st så finns det mer trä som håller ihop. Tänk själv det med att spika nära en kant, spricker lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.