Hej!

Åkte på ett litet missöde idag när jag kom ut för att kolla till gjutningen. Det hade inte brunnit, trots att det stått ett dygn..:thinking: Jag visste inte att betong kunde bli gammalt, farsan hade två påsar hemma som vi använde igår. Den ena var nått år gammal och den andra var kanske 10år, båda har stått torrt inomhus och var inte fuktiga. Jag skrapade bort det som inte brunnit och då såg jag att det första faktiskt hade härdat. Det var från den ”yngsta” säcken.

Men det var inte tillräckligt så jag fick åka till Byggmax och köpa mer bruk.

Och så var det gjutet på nytt.:)
Eluttagsskåp monterat på nygjuten betong med rörutgång och omgivande grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det hade fått brinna i några timmar så var det dags för återfyllning och rördragning. La i några extra tomrör och totalt blev det 7st utgångar. Bra att ha eller överdrivet?:p
Grundgjutning med svept kabelrör och makadam samt grävd mark runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betongstolpe med tomrör som sticker ut ur grusig mark vid nyanlagd gjutning och en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En byggarbetsplats med en hög av grus och makadam, tomrör, en skottkärra och en släpvagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggplats med grushög, skottkärra, verktygslåda och nedgrävda rör för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sedan var det dags för montering av skåpet på underredet.:)
Ett svart elskåp monterat på ett underrede bland bygggrus, med en markgrävning och tomrör i förgrunden och en släpvagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nygjutet fundament med svart underrede och grus, bredvid flera gula rör på ojämn mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elskåp på stenfyllning med gul tomrör för kabeldragning vid byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska bygga upp med mer material runt om och därefter blir det ytterligare lite makadam runt skåpet.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag nått ett stort delmål, bygglovet är inlämnat!:D

Så här ser ritningarna ut:

Situationsplan
Situationsplan med måttangivelser för planerat hus och garage på en bygglovsritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset:
Arkitektritning över enplanshus med garage, inklusive måttangivelser och planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritningar av ett enfamiljshus med fasadvyer från väst, norr (entré), öst och syd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritningar över sektionerna A-A och B-B av ett enbostadshus, daterade och signerade av Fredrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garaget/verkstan:

Arkitektritning för bygglov med en situationsplan för ett hus och en ofärdig övervåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektoniska fasadritningar av ett hus och garage med norr, syd, öst och västvyer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritningar av sektioner för ett garage, betecknat som Sektion A-A och Sektion B-B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Johanneslunden och 15 till
  • Laddar…
Hej!

Precis innan påsk så skickade jag också in ansökan om enskilt avlopp. Miljöenheten har sagt att det är hög skyddsnivå som gäller och därför krävs någon slags fosforreducering. Jag kom fram till att det är ett minireningsverk jag behöver.

Försökte läsa mig in på olika alternativ och har haft kontakt med flera olika aktörer. De större tillverkarna i Sverige landar på runt 100k för enbart material. Lite dyrt tycker jag. Hittade lite billigare alternativ som jag sedan bestämde mig att försöka satsa på. Givetvis under förutsättningen att det blir godkänt.

Aquatec AT8 från billigtminireningsverk.se och sedan en markbädd/stenkista som efterpolering. Säljaren gav ett seriöst intryck och efter att ha läst en del här på forumet så har jag fått uppfattningen om att det verkar vara bra grejor. Återstår att se om det blir godkänt men det bör inte vara några problem. Kostanden blir ungefär hälften.

Och i fredags så fick jag respons från kommunen på min bygglovsansökan. Jag hade räknat med att behöva komplettera med någonting och jag hade rätt.:p

Dokument med kompletteringskrav från kommunen för ansökan om byggprojekt.

Dock var det mindre än jag trodde, så igår fick jag redigerat och lagt till det som saknades så jag kan lämna in kompletteringarna imorgon.:)

Situationsplan med markeringar för byggprojekt inklusive mått och planering för parkering och byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritningar av ett enfamiljshus visande olika fasader, skapade av Fredrik Isaksson för bygglovsansökan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritningar över olika fasader på ett hus med planerad garagebyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
Kolla på 4evergreens markbädd på burk.
Smidigare än aktiva reningsverk.
 
X xLnT skrev:
Kolla på 4evergreens markbädd på burk.
Smidigare än aktiva reningsverk.
Tack, får kolla upp det om min ansökan med reningsverket inte blir godkänd.:)

//Fredrik
 
Hej!

Under tiden som jag väntar på byggmaterial och mer fylle så passar jag på att ta hand om en del av det virket jag sparade efter trädfällningen. Bra träning att klyva det för hand.:rolleyes::p

Vedhög och kluvet trä med yxa utomhus i trädgård, med hus och båt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 4 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Hej!

Under tiden som jag väntar på byggmaterial och mer fylle så passar jag på att ta hand om en del av det virket jag sparade efter trädfällningen. Bra träning att klyva det för hand.:rolleyes::p

[bild]

//Fredrik
Oj, det ska givetvis vara att jag väntar på bygglovet, inte byggmaterial:p
 
  • Gilla
Mattias.D91 och 1 till
  • Laddar…
Hej!

I slutet av veckan så var jag iväg och träffade snickaren som jag har bestämt ska få bygga huset. Det kändes bra och dom verkar seriösa. Som det såg ut nu i deras planering så blir det kanske lite senare start än vad jag hade tänkt. Dom kommer och börjar senast mitten på oktober. Senare än så blir det inte men eventuellt tidigare.

Innan dess ska jag ha gjutit platta. Så det kommer jag greja med i sommar och har väl en grov plan om att gjuta i slutet av augusti.

Några åsikter om byggstart i mitten på oktober? Är det sent? Personligen känns det lite på gränsen men samtidigt känns det inte roligt att flytta bygget tills nästa vår och skjuta på allting minst 6 månader..

Vad det gäller fönster så har jag bestämt mig för att köra på det lokala alternativet, Orama med aluminium utsida och glasfiberarmerad plast på insidan. U-värde på 1,0.

Det var en liten uppdatering om hur läget ser ut just nu medans jag väntar på bygglovet.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
albin715 och 5 till
  • Laddar…
Med rätt byggfirma så är hela året rätt tid. (Nästan)
Bara de får upp stommen och tätt så torkar det även om du måste köpa lite värme.
Även sommaren och tidiga hösten kan ju vara dyblöt så ingen garanti där.

//AA
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Hej!

OM det spelar roll, vilket det ibland kan göra, så tänk på marknadsvärdet vid årskiftet, då man får betala tomtskatt för hela året, oavsett om du flyttar in 1a januari eller 30e december. Det inkluderar även värdet på byggnaden vid brytpunkten.

För vår del, med inflyttning i mars månad det året vi flyttade in, var därmed ganska mycket av huset färdigställt redan i januari (=innebar ökat marknadsvärde), så blev det en hel del pengar. Börjar du i oktober så blir det troligen ganska optimalt så länge du flyttar in innan 31a december kommande år:)

Vi hade inte lusläst reglerna innan (som vi såklart borde ha gjort), så det blev en ovälkommen överraskning när man just lagt sina lån, blivit av med byggkreditivet och hade tömt mycket av sina besparingar mer eller mindre.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Du har ingen fastighetsskatt dom 5 första åren efter nybyggnation? :thinking:
 
C crazytok skrev:
Du har ingen fastighetsskatt dom 5 första åren efter nybyggnation? :thinking:
Tomtskatt, inte fastighetsskatt... det är skillnad. Du är befriad från fastighetsskatt i 15 år efter inflytt (vill jag minnas). Men det finns inget tak för tomtskatten, dvs den är kortvarig men kan bli kostsam.
 
E
J jenpa skrev:
Tomtskatt, inte fastighetsskatt... det är skillnad. Du är befriad från fastighetsskatt i 15 år efter inflytt (vill jag minnas). Men det finns inget tak för tomtskatten, dvs den är kortvarig men kan bli kostsam.
Det är gratis första 5 åren och de kommande 5 betalar du halv fastighetsskatt.
Men du har rätt ang att det är väldigt dyrt med tomteskratt, det fick vi erfara då vårat hus inte blev klart förrän i mars och då tomten saknade bostadshus 31:a december så blev tomtskatten dyr. Har för mig vi fick pynta 25.000
 
Hej!

Har en liten fundering som jag tacksamt tar emot tips och idéer om.:)

Det gäller garaget som är ihopbyggt med huset. Vill ju gärna ha någon slags sockel runt om för att klara eventuellt vatten som kan skvätta men framförallt för smältvatten. Har väl kanske inte direkt tänkt att tvätta bilen där inne men man vet ju aldrig. På de tre ytterväggarna så är det ju inga problem att mura en rad med Leca på plattan. Däremot mot huset så kanske inte det är det bästa alternativet?

Är lite inne på att lägga klinkers i garaget, skulle det funka att sätta en stående rad längst ner på väggarna? Och på så vis skippa lecan? Går ju att måla någon våtrumsfärg bakom alternativt sätta tätskikt nedtill. På väggen mot huset kommer panna osv placeras så där kanske man ändå behöver gjuta någon klack?

Så vad tror ni?:) Tänkte ringa snickaren också för att höra vad han säger om det men tänkte höra här först.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
He3
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Hej!

Har en liten fundering som jag tacksamt tar emot tips och idéer om.:)

Det gäller garaget som är ihopbyggt med huset. Vill ju gärna ha någon slags sockel runt om för att klara eventuellt vatten som kan skvätta men framförallt för smältvatten. Har väl kanske inte direkt tänkt att tvätta bilen där inne men man vet ju aldrig. På de tre ytterväggarna så är det ju inga problem att mura en rad med Leca på plattan. Däremot mot huset så kanske inte det är det bästa alternativet?

Är lite inne på att lägga klinkers i garaget, skulle det funka att sätta en stående rad längst ner på väggarna? Och på så vis skippa lecan? Går ju att måla någon våtrumsfärg bakom alternativt sätta tätskikt nedtill. På väggen mot huset kommer panna osv placeras så där kanske man ändå behöver gjuta någon klack?

Så vad tror ni?:) Tänkte ringa snickaren också för att höra vad han säger om det men tänkte höra här först.:)

//Fredrik
Vi har klinker i garaget med en rad längst ner. Har aldrig tvättat bilen i garaget dock. Och eftersom att det lutar mot mitten är det aldrig vatten ut mot kanterna.

Jag måste ändå säga att jag inte är imponerad av att ha klinker i garaget. Jobbigt att sopa rent med alla skarvar.
Kommer slipa betongen när vi bygger nytt (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.