Hej på er alla kunniga på forumet!

Jag och min sambo har precis flyttat in i en bostadsrätt från 1959. Det är första lägenheten vi har köpt och således ska också den första renoveringen påbörjas. Vi har inga tidigare erfarenheter av något liknande, men vi ser fram emot att lära oss av processen (läs er kunskap är guld värd)! Kan också nämna att detta är mitt första inlägg, men troligtvis inte det sista :)

Nu till saken....

När vi plockade bort dörrfoder runt ytterdörren så följde en bit av puts?! som tegelväggen är täckt med bort. Skulle givet vis ha skurit genom färgen och så vidare innan jag började bräcka (lärdom!). Delar av det som finns kvar har också släppt från väggen och sitter som en lös kaka utanpå.


Skadat område vid dörrfoder med bortfallen puts och exponerat underlag på en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand lyfter av vit puts från vägg, exponerande brungrått lager och isoleringsmaterial vid dörrfoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågorna...
  1. Vilka material utgör de olika skikten på bilderna?
  2. Ska jag riva bort de delar av det yttre skiktet som sitter löst?
  3. hur ska jag på bästa sätt bygga upp det som är rivet och med vad?

Tack på förhand!
 
Det här är nog en upplevelse som de flesta som börjat renovera en lägenhet med putsade väggar kan känna igen sig i.

Sök här på forumet på ”gipsputs” för den enklaste metoden att laga mindre skador på putsade väggar.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Det här är nog en upplevelse som de flesta som börjat renovera en lägenhet med putsade väggar kan känna igen sig i.

Sök här på forumet på ”gipsputs” för den enklaste metoden att laga mindre skador på putsade väggar.
Tack för tipset! Ska genast lusläsa dessa trådar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.