B
Letar tomt för fullt och en fundering där vi saknar kunskap är gräsmatta. Vi letar i lantligt läge rätt så stora tomter.

Hur gör man en fin gräsmatta av en äng eller betesmark eller igenvuxen åker? Behöver man köra bort massor? Om det är flera tusen kvadratmeter är det jordfräs eller ska man försöka fö tag på en lantbrukare med traktor med plog?

Är helt novis i ämnet. Vilka kostnader kan man tänka sig att det blir för 2-3000 kvm gräsmatta? Om man gör det själv med jordfräs mm. Hur mycket tid handlar det om? Är det enstaka eller flera veckors arbete eller tom flera månader?
 
BirgitS
Till att börja med fundera om det verkligen är lämpligt att konvertera en äng med vackra blommor till en tråkig gräsmatta. En äng kräver väldigt lite skötsel men en gräsmatta kräver mycket arbete med gödsling, luftning, dressning och klippning.

Äng och betesmark brukar vara näringsfattiga så ska man få en fin gräsmatta så måste det tillföras humus och mycket gödsel. Däremot åkermark brukar vara rätt näringsrik och det borde gå att odla gräsmatta med mer normala mängder gödsel där likaväl som spannmål (som också är en sorts gräs).

När man sår gräs så ska den blivande gräsmattan vattnas flera gånger om dagen tills gräset har kommit upp, vilket beroende på marktemperaturen kan vara 1-3 veckor. Är det varmare gror det fortare men det är också viktigare att vattna ofta så att fröna aldrig torkar ut.
 
  • Gilla
Probably Wrong och 3 till
  • Laddar…
Instämmer med BirgitS att det ser lite trist och livlöst ut med hela tomten som en golfgreen.
Men så besvärligt att få en snygg gräsmatta av en betesäng/slåtteräng tror jag inte det behöver vara.
Har flera grannar som gjort så med sina tomter i storleken 6.000 - 10.000 kvm.
En bra åkgräsklippare, som mulchar klippet så man inte tar bort näringen gör susen.
Ingen som jag känner här gödslar eller vattnar sina tomter.
 
Det finns företag som fräser upp din befintliga gräsmatta på någon timma med rätt maskin. Jag tänker att en sån borde funka kalas för det där ändamålet också.

Om du vill göra det ordentligt så skulle jag ta ett eller flera jordprov som jag skickar på analys för att få reda på vad du behöver justera i eventuell extra jord/gödning innan sådd.
 
C
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En bra åkgräsklippare, som mulchar klippet så man inte tar bort näringen gör susen.
Instämmer. Huruvida gräsmattan blir "fin" eller inte kan säkerligen diskuteras, men om inte marken är alltför ojämn och stenig så räcker det bra med att börja klippa för att få en fullt funktionell gräsmatta.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.