Hej!
Håller på med basutbygget och hade förberett lite när vi gjorde om badrummet tidigare. Har några funderingar nu då jag vill förbereda innan elektrikern kommer.

Kan jag dra den vita kabeln från aggregatet till uttaget i väggen och att elektrikern kopplar ihop dessa? Eller måste det dras en ny kabel från aggregatet till elcentralen?

I dagsläget finns en kabel från ”hålet i väggen” till elcentralen. Det är kabel mellan aggregatet och hålet i väggen jag tänkte dra nu.

Hålet i väggen sitter ovanför bastun.
 
  • Närbild på hand som håller en vit elektrisk kabel med synliga färgade ledare inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar som löper genom ett hål i en vit vägg, förberedelse för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkablar sticker ut från ett hål i väggen ovanför bastulavarna i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga din elektriker.
Och har du inge elektriker än, är det kanske läge att hitta en nu. Det blir ju tråkigt om du drar kabeln och bygger in den, och i ett senare skede inte hittar någon elektriker som vill ta över och koppla in din dragning (jag antar att du frågar för att du vill dra kabeln och bygga vidare så att du inte ska behöva ta dit en elektriker flera gånger).
 
Precis, jag vill dra kabeln och fortsätta bygget.
Elektrikern är ingen jag känner utan via svärfar. Klart jag kan fråga honom men tänkte om det fanns några klara regler som säger att någon koppling som jag försöker beskriva inte är tillåtna.

Att jag drar och de kopplar in är inga problem. Bara de inte kommer hit och säger ”nej i badrum måste man göra si och så”.
 
En kopplingsdosa måste vara lättillgänglig, vilket det inte ser ut att vara/kommer bli. Och kopplingsdosa i våtutrymme tror jag inte ens är tillåtet.
Jag skulle dra den hel från aggregat till elcentral. Skulle kolla med din ”svärfars elektrikervän” om de har en tanke hur de vill göra. Så kanske du kan förbereda med slang och dragtråd.
 

Bästa svaret

Om "hålet i väggen" är rakt ovanför bastun är så det olämpligt, även om "hålet" är på kalla sidan ovan bastutaket. Anslutningskabeln från aggregatet bör anslutas lågt, 20-30 cm från golv, helst på utsidan bastuväggen. Inga kablar ska gå rakt upp från bastuaggregatet (på den varma sidan). Så borra ett hål genom väggen så har du bra förutsättningar för en elektriker att kunna ansluta bastun.

Den befintliga gruppledning som du har i "hålet" kanske kan användas om den skarvas ned till utsidan av bastun. Det beror på om den är ledig, har tre faser, nolla och jord och avsäkrad 10-16 A. Jag vet inte vad det är för lösa trådar vi ser på bilden. Det kan elektrikern bedöma.
 
Jag tackar för svaren och får nog inse att jag får dra en ny kabel genom väggen och vidare till elcentralen, inte hela världen.
Var ju onödigt att ta hål i väggen med andra ord men men.

Vilken sorts kabel skulle ni rekommendera? Den kommer inte att synas då den får gå bakom en garderob på andra sidan väggen och sedan upp ovan innertaket för att sedan gå ner till centralen.
 
Valfri installationskabel som är godkänd för dold förläggning, t.ex EKK, EQQ, EXQ, EXK som är ganska tunn och mjuk. Om den blir utanpåliggande där den behöver vara snygg så kan EXLQ vara bättre då den är styvare, dock inte EKRK eller EQRQ som inte får vara dold. Se att att förlägga dold kabel parallellt med rummets kanter, helst nära tak, vägg, gärna nära andra kablar som går till dosor i rummet. Det gäller att undvika att man spikar i kabeln så man måste veta vart den går.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Tack så mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.