Vilken kabel brukar man använda i larminstallationer för rörelsedetektorer, glaskross osv? Vad har den för diameter?

Försöker förstå hur många jag får in i en 16mm flexslang.
 
Ok, den är ungefär som en vanligt cat5/6 kabel då, ungefär. Två går i ett 16-rör men tre är svårt.....
 
wildeside
brukar inte va några problem att dra i 3-4 st beror självklart på längden och antal böjar.
 
C
Ja, precis. Det finns en uppsjö av alternativ, men det vanligaste är väl enkeltrådiga "fyrskruv"-kablar med 0,2 eller 0,5 mm² ledare och de är betydligt tunnare än en cat-kabel.
Det går ju också att dra en "stamkabel" med betydligt fler ledare till en kopplingsdosa där de bryts ut till mindre kablar till de enskilda deckarna. Sen är ju många larm buss- eller ring-baserade där man placerar ut ingångsmoduler på lämpliga ställen i huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Japp, det är just det jag planerar lite för, lika bra att slänga i ett extra rör när man ändå är i gång.......
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Den flerkardeliga kjell kabeln var riktigt trevlig att jobba med när jag drog lite bussledningar till mitt larm
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
E
Om man drar allt kablage i rör så kan man köpa tunn kopplingstråd istället för kabel, då får man i några tiotal trådar i ett VP16.
(Fler än 6 trådar per sektion / 8 trådar per område med både brand & inbrott borde inte behövas)

Cat 5 / cat 6 brukar vara billigaste kabeln räknat i kronor per par (men jag har inte jämfört med kopplingstråd i rör).
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
C
Finns även omantlad telekabel, dvs X antal par med enkeltrådiga ledare med olika färger i skruv.
 
Bra tips om möjlighet till fler trådar - jag måste ia tänka om kring hur jag bygger slingorna - har från början tänkt stjärnnät men har efterhand förstått att man inte gör så på ett SPC, så på flera ställen måste det in mer ledning än vad det var tänkt från början.
 
S
Till IR, mkt, sirener går det bra med de länkade kablarna, till manöverpanel, expansionsenheter osv (dvs allt med buskommunikation) är det säkrast att köra tvinnad kabel, det fungerar oftast med otvinnad kabel, men nu i jobbet så har jag problem med ett antal anläggningar och tillverkaren ger inte ens support innan jag byter ut buskablaget till tvinnat kablage, så där är vi nu :)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
RilleRock
MathiasS MathiasS skrev:
Bra tips om möjlighet till fler trådar - jag måste ia tänka om kring hur jag bygger slingorna - har från början tänkt stjärnnät men har efterhand förstått att man inte gör så på ett SPC, så på flera ställen måste det in mer ledning än vad det var tänkt från början.
Kabelmässigt kan du dra stjärnnät med cat5/6 kabel till xbusenheter som sedan kopplas i slinga i ca.
Dock är det optimala att dra det i slinga från början.

Sen är den mångkardeliga kabeln att föredra till det övriga för de blir lätt jack i den enkardeliga för den ovana som tillslut glappar/lossnar.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ok, ja, måste ta mig en funderare på det där utifrån den kanalisation jag förberett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.