HAr aldrig riktigt tänkt på vad el kostar, blev samtal med grannar i går och när jag summerade min kostnader så tycket jag att det har ju ballat ur totalt.
Fasta kostnaderna är mycket högre än elen.
Pga av att jag väljer köpa mitt el från en annan leverantör är Borås Energi så får jag 2 olika fakturor.

Ren el kostnad under februari och mars 287 kr / 280 kr
Fasta kostnader för samma tid 1063 kr från Borås energi.

Fasta priserna är ca 1,8 x högre än elen.

Är det för att man väljer köpa sin el hos en annan leverantör en den som äger nätet här i Borås?
Har en kostnad som heter Elöverföring 202 kr + moms, slipper man denna om man väljer att köpa el hos Borås energi?

blir ca 1.67 kr per KWh
 
MultiMan
Elöverföring måste du alltid betala, det är kostnaden för ledningar och underhållet av dem. Tyvärr har en del företag höjt denna delen på ett oskäligt sätt senaste åren och där har faktiskt kommit åtgärder mot det så min senaste EOn-räkning sänktes 50kr/månad eller något (men har höjts med det 5-dubbla senaste åren så det räcker inte). Men energiskatterna och moms på det är alldeles för höga.

Se till att rösta bort medborgarfientliga partier i fortsättningen så finns det iaf en möjlighet att de groteskt höga energiskatterna minskas eller iaf inte ökar.

Som mycket annat har avregleringen av elmarknaden försämrat situationen på många håll, precis som t ex avskaffandet av apoteksmonopolet.
 
Redigerat:
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.