Hejsan!

Har precis köpt ett hus med en halvfärdig attefallare på tomten. Jag ska göra detta till ett helt beboligt hus året runt. Som ni ser så är de större momenten redan gjorda. Avlopp och ström framdraget.

Vad är nästa steg från nu? Hur fortsätter jag detta bygge på bästa sett i rätt ordning?
 
  • Inuti en halvfärdig attefallare med synliga elledningar, osätt gips och en person som tittar på en cykel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Framdragning av elinstallationer i en vägg på ett under konstruktion halvfärdigt attefallshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdigt interiör av ett attefallshus med spacklade väggar, oslipat golv, en byrå och en kyl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av halvfärdigt attefallshus med vitmålade väggar, mountainbike och kylskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lister runt fönstren, ev lägga golv (om det inte redan är det som ska vara, syns inte på bilderna), sen är det bara att måla/tapetsera och inreda, verkar det som iaf.

Börja med sånt som ska installeras, t ex diskbänk. Ska du ha toa behöver du förstås bygga upp en vägg med dörr om det inte redan finns. Ska planlösningen ändras mer förresten? osv.

Men eftersom de satt gips och spacklat (och slipat spacklet jämnt?) är ju själva grovjobbet klart. Det bör finnas isolering på plats med andra ord (fast hur mycket? Kan vara värt att dubbelkolla.) Och ska du passa på att lägga golvvärme? Eller finns annan uppvärmning, eller måste det förberedas?

Om du umgås med planer på braskamin nu eller sen, bör du också förstärka upp golvet på den yta som en sådan ska stå på, samt börja kolla erforderliga tillstånd med kommunen. Naturligtvis vill man ju gärna borra för skorsten/rökrör innan man börjar göra fint därinne i stugan, om möjligt.

Ungefär så.
 
Tack för ditt svar! Det man ser på bilderna är det som finns.

Ska läggas golv. Givetvis ska det delas av med ett badrum. Så det första man gör är kanske att resa den väggen?
Smart att dubbelkolla isoleringen.
Det finns ingen uppvärmning över huvudtaget. Jag har tänkt en luftvärmepump samt golvvärme i badrummet.
 
V volvo_240 skrev:
Tack för ditt svar! Det man ser på bilderna är det som finns.

Ska läggas golv. Givetvis ska det delas av med ett badrum. Så det första man gör är kanske att resa den väggen?
Smart att dubbelkolla isoleringen.
Det finns ingen uppvärmning över huvudtaget. Jag har tänkt en luftvärmepump samt golvvärme i badrummet.
Ja, börja med väggen och golvvärmen. Gör sedan väggar och snickerier och målning och allt sånt, och lägg in nya golvet sist, så behöver du inte täcka det eller vara rädd för att fläcka eller skada det.

LV-pumpen kommer att kräva ett hål i väggen men personligen tycker jag att det är en smaksak om man vill måla/tapetsera innan man sätter in den. Fast det är svårare att få snygga kanter om man målar/tapetserar efteråt.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Ja, börja med väggen och golvvärmen. Gör sedan väggar och snickerier och målning och allt sånt, och lägg in nya golvet sist, så behöver du inte täcka det eller vara rädd för att fläcka eller skada det.

LV-pumpen kommer att kräva ett hål i väggen men personligen tycker jag att det är en smaksak om man vill måla/tapetsera innan man sätter in den. Fast det är svårare att få snygga kanter om man målar/tapetserar efteråt.

Låter klokt!
Tror luftvärmen installeras i slutet av projektet.

Jag är lite osäker på huruvida jag bör anpassa mig för rördragningen som skall göras. Ska ju dras från inkommande till en vvb och även in till köket.
Drar man rören utanpåliggande och genom väggarna i efterhand?
 
Om du vill bygga vägg runt ett nytt badrum krävs det troligen annan eldragning där.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du vill bygga vägg runt ett nytt badrum krävs det troligen annan eldragning där.
Hur menar du?
Badrummet är tänkt till höger i bild, där cykeln står. Förberett för avlopp där.
 
V volvo_240 skrev:
Låter klokt!
Tror luftvärmen installeras i slutet av projektet.

Jag är lite osäker på huruvida jag bör anpassa mig för rördragningen som skall göras. Ska ju dras från inkommande till en vvb och även in till köket.
Drar man rören utanpåliggande och genom väggarna i efterhand?
Ja, om det är smidigast, men samtidigt vill man i möjligaste mån undvika hål i tätskiktet i badrummet, men om alternativet är att bryta upp väggen till höger så gör hellre som du har tänkt.

När det gäller badrummet så kan du gärna bygga upp väggarna själv (och se förihelafriden till att göra dem ljudisolerade!!) Men inuti badrummet sen så rekommenderar jag att du tar hjälp av en fackman som är behörig på våtutrymmen. Även om där inte ska duschas eller så, så är det ändå en billig försäkring mot framtida problem. Det mesta annat kan man göra själv, men el och våtutrymmen bör man leja bort om man inte själv har behörigheterna som krävs.
 
Du vill ju ha uttag och belysning i badrummet, kanske handdukstork, golvvärme och fläkt. Allt detta ska in i väggen när du änså håller på.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Är inte den tänkta planlösningen med i bygganmälan?
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.