Tjenare, har köpt ett hus från 65 och upptäckte att det ligger en svart isolering synlig mot sockeln.
Tänkte så småningom göra en randisolering då det för tillfället ligger en värmekabel runt plattan som inte fungerar.

Men denna isoleringen är synlig och går i samma djup som teglet, är det något som måste ersättas med samma konstruktion eller kan man ta bort den helt? Den börjar bli riktigt sliten och viss insjunkning har jag sett runt om huset, ska tillägga att det är en platta på mark, utan isolering under.

Lägger ut en bild på det, har ni någon vettig lösning/åtgärd eller svar vad det är för isolering så säg gärna till.
Mvh Christoffer
 
  • Sliten svart isolering synlig mot sockeln vid ett hus, med tegel och skadad isoleringsmaterial runt om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ledsen men exakt var sitter denna svarta isolering?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Jag är ledsen men exakt var sitter denna svarta isolering?
Jag är ledsen men jag har ingen aning, ser ut som någon typ av sockelskiva, har precis köpt huset och undrade vad det var för något som är fast i sockeln, chansade bara på isolering då jag själv är väldigt grön inom området, men du som verkar ha stenkoll på vad det är kanske kan svara på frågan istället för att vara ledsen? Det är ju trots allt fredag.
 
C Chrillex91 skrev:
Jag är ledsen men jag har ingen aning, ser ut som någon typ av sockelskiva, har precis köpt huset och undrade vad det var för något som är fast i sockeln, chansade bara på isolering då jag själv är väldigt grön inom området, men du som verkar ha stenkoll på vad det är kanske kan svara på frågan istället för att vara ledsen? Det är ju trots allt fredag.
I
Jag ber om ursäkt om det uppfattades drygt. Jag försökte titta på bilden men förstod inte riktigt vad du menade. Tänker du på det som är under teglet? Har du källare under?
 
Har du bild på där det "sjunkit in?
 
Undrar om det inte är kork och asfalt som är blandat till en skiva, oavsett är det en form av isolering av sockeln för att golven skall bli varmare längs ytterväggarna. Men enklast är väl att du tar en kniv och petar i den, under mark så klart så du inte åsamkar den synlig skada.
 
Silver78 Silver78 skrev:
I
Jag ber om ursäkt om det uppfattades drygt. Jag försökte titta på bilden men förstod inte riktigt vad du menade. Tänker du på det som är under teglet? Har du källare under?
Ingen fara! Yes, jag tänker på det under teglet.
Det är platta på mark utan isolering
 
GoC GoC skrev:
Undrar om det inte är kork och asfalt som är blandat till en skiva, oavsett är det en form av isolering av sockeln för att golven skall bli varmare längs ytterväggarna. Men enklast är väl att du tar en kniv och petar i den, under mark så klart så du inte åsamkar den synlig skada.
Det kändes precis som kork när man tröck på skivan, mjuk men ändå hård yta. Jag vill helst ta bort alltihop och sätta något snyggare då det börjat gå sönder på vissa ställen, ska ta bättre bilder snarast.. har du någon idé vad man kan ersätta dessa med?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Har du bild på där det "sjunkit in?
Ska ta bättre bilder inom kort
 
Hur känns den? Mjuk, hård?
 
C Chrillex91 skrev:
Det kändes precis som kork när man tröck på skivan, mjuk men ändå hård yta. Jag vill helst ta bort alltihop och sätta något snyggare då det börjat gå sönder på vissa ställen, ska ta bättre bilder snarast.. har du någon idé vad man kan ersätta dessa med?
En isolerad sockelskiva. https://www.lakkapaa.se/byggmateria...laster/sockelisolering-och-sockelskivor/1119/
Finns 30cm höga, är 3cm tjocka.
korkskivorna är väl två tre cm tjocka så det borde gå lysande att ersätta med en snygg isolerad sockelskiva.
 
GoC GoC skrev:
En isolerad sockelskiva. [länk]
Finns 30cm höga, är 3cm tjocka.
korkskivorna är väl två tre cm tjocka så det borde gå lysande att ersätta med en snygg isolerad sockelskiva.
Jamen toppen! Får tacka så mycket för hjälpen!
 
Ihålig puts
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.