Hur brukar man göra för att fästa regeln/bärlinan till uteplatsen i huset när man har kantelement av cellplast?

Eller... brukar man bygga "fristående" med plintar?

Någon som vet? :)
 
Jag byggde fristående, mest för att hålen som jag skulle behövt borrat skulle bli så djupa så att jag inte va säker på om jag skulle stöta på vatten-ledningar som är ingutna i plattan.

 
Jag bockade plattjärn till lämplig längd och som ett L som jag skruvade fast i syllen.
I dessa plattjärn la jag sedan bärlinan och skruvade fast den.

Funkar fint!
 
Vi hade grus vid vår uteplats. Under bärlinan fäste jag en 95 mm bräda med hjälp av vinkelbeslag så att det fick en T-form. Därefter byggde jag ihop bärlinan med resten av fackverket till uteplatsen och la detta så att säga flytande.

På fyra ställen i ytterkanten fick jag använda plintar beroende på höjdskillnad.
 
Tack för tipsen! Det är ju snart vår (-4 grader ute idag) så det är likabra att börja fundera redan nu... ;-)
 
Man kan använda sig av bygglim. Svårt att tro att det skulle bli så starkt kanske, men det blir det. Rejält starkt! Se till så regeln är plan bara så du får en bra anläggning mot sockeln.
/CC
 
Tipset kanske kommer en smula sent, men för andra kan det ju vara till nytta:

Köp gängstång, kapa upp i halvmeterslängder. Ta fram borrmaskinenoch borra upp hål i kantelementen, ca 15 cm från överkant är lagom. In med stången, spara 6-7 cm utanför kantelementet och dra på en bricka + mutter.

Efter gjutningen är det bara att ta fram sin regel, sätta den i våg utanför gängstången och "knacka" lite på den så får man markeringar där man ska borra hål (det är alltså inte supernoga med att gängstången sitter helt rakt och i en vågrät linje på kantelementen). Fram med borren igen, borra hål i regeln vid markeringarna. Dra fast regeln mot grunden med mutter+bricka.

Denna metod känns "stabil", men kräver förstås att man vet var man vill ha altanen innan grunden gjuts...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.