Har köpt ett äldre hus där kablarna till uttagen ligger utanpå väggen. Har inte ekonomin att dra om elen i väggarna men jag vill nu tapesera om jag måla om. Hur gör jag då på bästa sätt?

Tar in en elektriker som stänger av elen. Tar loss kablarna. Jag målar om och sen kommer de någon dag efter och sätter fast allt igen?

Finns det smidigare sätt?
 
Svar nej det finns inte mycket till lösning, det med att lossa och återsätta ledningarna blir aldrig bra, dom brukar bli lite knöliga och fula. Normalt med som jag tror det är KULO , så tapeserar man och viker över ledningen så den hamnar under tapeten, kan vara lite knöligt på vissa ställen, har varit på ställen med upp till 4 lager tapeter på.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Man tapetserar över ledningen, antingen lägger man bara våden över eller så skär man en smal remsa och lägger över ledningen och går sedan mot med våden. Vilket man väljer beror på tapet, mönster och andra förutsättningar, ligger kabeln mot en list eller mitt på väggen tex. Lossa ner och sätta tillbaks en gammal ledning blir inte snyggt, blir alltid lite krokigt.
 
Det är ju också så att om det är väldigt gamla ledningar, så kan de vara OK, så länge man inte börjar rota med dem. Men isoleringen inne i kabeln spricker om man bockar kabeln. Tapetsera över.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ta dit en elektriker och byt all el
 
Betalar du?
 
Det blir jävligt dyrt med ny eldragning ifall man vill tapetsera om ofta ..;)
 
useless useless skrev:
Betalar du?
Brukar betala när jag tapetserar
 
M Micro skrev:
Det blir jävligt dyrt med ny eldragning ifall man vill tapetsera om ofta ..;)
Smakar det så kostar det
 
Planen är klart att dra om elen i framtiden men har andra projekt som är viktigare just nu. Därför jag söker hur vi gör detta smidigast med ett hyfsat ok resultat
 
MultiMan
Mitt hus har övertapetserade kulokablar, är snyggt gjort av den som gjort det. Bästa budgetlösningen.
 
Det finns inte så mycket att välja på. Man kan tapetsera över allt. Det är nog det vanligaste. Eller så kan man ta bort allt, tapetsera och sedan sätta upp nytt. Om du planerar att byta allt så kan det finnas en poäng med att göra detta samtidigt som du tapetserar. Detta för att inte förstöra de nya tapeterna när du drar om elen. Men att sätta tillbaka kablar på väggen som man en gång tagit ner låter inte som en bra idé. I bästa fall blir det bara fult. I värsta fall osäkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.