Hej,

Skulle behöva höja mitt undergolv som är golvspån, skulle vilja få färdig golv 20mm över undergolv. Har två alternativ, ena är ett massivt golv på 20mm eller parkett 13mm och någon form av skivmaterial på 6mm.

Så, har googlat men kan inte hitta att spån på 6mm vet att det finns plywood men det blir väldigt dyrt.. nån annan idé?
 
6mm masonit?
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Risk för knarrigt golv med masonit, kör furugolv 20mm ist.
 
Stefan N Stefan N skrev:
6mm masonit?
Masonit, kanske funkar. Någon som provat?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Risk för knarrigt golv med masonit, kör furugolv 20mm ist.

Ja har även tänkt på det, har dock en trappa som är öppen med eksteg så kanske blir fult med att blanda träslag. Massiv ek är för dyrt..
 
BirgitS
Du behöver väl också 2-3 mm foam under parkettgolvet.
 
Kanske Ebecos Ebisol 6mm isolerskiva kan vara ett alternativ? Ersätter annan stegdämpning, t ex foam. Kostnadsmässigt vet jag inte om det är försvarbart, men tror den inte är så jättedyr.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver väl också 2-3 mm foam under parkettgolvet.
Har fått tips om att enbart använda lumpapp
 
Hågge Hågge skrev:
Kanske Ebecos Ebisol 6mm isolerskiva kan vara ett alternativ? Ersätter annan stegdämpning, t ex foam. Kostnadsmässigt vet jag inte om det är försvarbart, men tror den inte är så jättedyr.
Får kolla vad det är.
 
BirgitS
A Andenzz skrev:
Har fått tips om att enbart använda lumpapp
Det går förstås bra om golvtillverkaren anger det i instruktionerna och lumppapp har väl en tjocklek på 1 mm.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det går förstås bra om golvtillverkaren anger det i instruktionerna och lumppapp har väl en tjocklek på 1 mm.

Ja precis, det är främst undergolvsleverantören som tyckte det.
 
Bästa idéerna är förmodligen massivt eller plywood.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.